کد خبر: 121389
A

عطریانفر: دولت رییسی در بحث انتصابات به درستی عمل نکرد/ اختلاف میان دولت رئیسی و مجلس انقلابی قابل پیش بینی بود

محمد عطریانفر: کسانی که در گذشته فکر می‌کردند اگر دولت و مجلسی در بدو شکل گیری و گامهای مقدماتی، نوعی همگرایی تام و تمام با هم داشته باشند، موضع یکپارچه و همدلی در کشور پیدا خواهد شد یقینا تعبیر نادرستی بوده است و از قبل هم پیش بینی می شد که هر چقدر مواضع در گام های نخستین یکسان باشد اما در ادامه راه، دچار افتراق و دوپارگی خواهند شد. نقد مجلس در ساختار قدرت ایران همواره در قبال دولت و عملکرد مسئولان نقد اصیلی است. از این رو فکر می کنم بخشی از ماجرا را باید در این چارچوب مورد تحلیل قرار داد.

عطریانفر: دولت رییسی در بحث انتصابات به درستی عمل نکرد/ اختلاف میان دولت رئیسی و مجلس انقلابی قابل پیش بینی بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدعطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که دلیل انتقادات زودهنگام نمایندگان مجلس از دولت همسو (دولت ابراهیم رییسی) را چه می‌دانید؟ کم تحرکی دولت یا فشار مردم و افکار عمومی و یا سهم خواهی و ....؟ گفت: اینکه عده ای بر این باور باشند که انتقادات نمایندگان ساختگی و ظاهری است را قبول ندارم. آنچه که رخ می دهد از دو جنبه مورد بررسی است. ابتدا اینکه به موقعیت ذاتی مجلس و سپس به ضعف عملکرددستگاه‌های اجرایی باز می‌گردد.

موضع انتقادی نمایندگان نسبت به دولت طبیعی است

محمد عطریانفر فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به خبرآنلاین گفت: منطق حقوقی نظام حکمرانی در  ایران به مجلس، نقش تصویب و نظارت بر برنامه اداره کشور را داده شده است طبعا، مجلس در بخش نظارت، فی حد ذاته جهت گیری انتقادی پیدا می کند. در عرصه اجرا، نوعا مشکلاتی ایجاد میشود و در عین حال بدلیل برخی عدم تحقق منابع درآمدی،محدودیت‌هایی پیدا می شود و یا ناکارآمدی‌هایی در فضای اجرایی رخ می‌دهد که تمامی این زمینه‌ها، تصویری از ناکارآمدی و عدم توفیق دولت را به رخ می‌کشد. لذا نهاد پارلمان بطور طبیعی نسبت به وضعیت جاری ،موضع انتقادی پیدا می‌کند.

افتراق دولت و مجلس همسو قابل پیش بینی بود

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: کسانی که در گذشته فکر می‌کردند اگر دولت و مجلسی در بدو شکل گیری و گامهای مقدماتی، نوعی همگرایی تام و تمام با هم داشته باشند، موضع  یکپارچه و همدلی در کشور پیدا خواهد شد یقینا تعبیر نادرستی بوده است و از قبل هم پیش بینی می شد که هر چقدر مواضع در گام های نخستین یکسان باشد اما در ادامه راه، دچار افتراق و دوپارگی خواهند شد. نقد مجلس در ساختار قدرت ایران همواره در قبال دولت و عملکرد مسئولان نقد اصیلی است. از این رو فکر می کنم بخشی از ماجرا را باید در این چارچوب مورد تحلیل قرار داد.

محمد عطریانفر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نکته دوم اینکه،دولت رییسی در بحث استقرار نیروها بر سر نهادهای اجرایی، به درستی عمل نکرده است. جهت گیری کلی دولت در انتصابات، فاقد ظرفیت‌ و صلاحیت های کافی برای انتخاب مدیران است و این نحوه عمل می تواند بازتاب‌های اجتماعی بدی به دنبال داشته باشد و در نهادهای مسئول هم، جهت‌گیری‌های نقدآمیز را به وجود می آورد.

او ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد چون دولت، خوب عمل نکرده است زمینه ای شده که در یک فرصت نزدیکتری، این نقدها به دولت وارد شود. لذا آنچه که رخ داده نتیجه قهری عملکرد دولت از یک سو و از سوی دیگر موضع نظارتی و انتقادی  ذاتی مجلس است.

پیش بینی محمد عطریانفر از آینده رابطه مجلس و دولت رئیسی

انتقاد مجلس به معنای مخالفت با کل دولت رییسی نیست

عطریانفر در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات دولت و مجلس را می‌پذیرید و این اختلافات را تا چه حد می‌دانید؟ اشاره کرد: نقدی که نمایندگان مجلس مطرح می کنند عموما به مصادیق و مواردی است که با چشم مشاهده می‌شود و در همان نگاه اولیه، ایرادات را نشان می‌دهد. این نوع نقد یعنی نقد به مصادیق و اتفاقات زودگذر اولیه، دلالت بر این ندارد که مجلس در مقام مخالفت با کل دولت است.

مجلس مقابل ناکارآمدی برخی از مدیران ارشد موضع گرفته است

این عضو حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: واقعیت این است که انتقادات فعلی نمایندگان را نمی توان حمل بر  این کرد که مجلس مقابل دولت قرار گرفته است.مجلس الان مقابل ناکارآمدی برخی از مدیران و عملکرد مدیران ارشد دولت قرار گرفته است که عملکرد خوبی نداشته اند.اگر دولت به این نقدها بی توجهی کند و اهتمامی برای رفع  اشکالات نداشته باشد، ممکن است به کل دولت وفقدان صلاحیت عمومی آن سرایت کند و مجلس را در برابر کلیت دولت قرار دهد و نقد را از مصادیق به کلیت دولت انتقال دهد.

دیگر خبری از همسویی دولت و مجلس نخواهد بود اگر...

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت هر چه به جلو می‌رویم همسویی دولت و مجلس، کمرنگ تر خواهد شد؟ عنوان کرد: در افق پیش رو، اگر چنانچه دولت نسبت به ضعف‌هایی که بروز داده شده، اقدامی انجام ندهد این اتفاق خواهد افتاد و دیگر خبری از همسویی دولت و مجلس نخواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر