کد خبر: 121691
A

رحیمی جهان آبادی: مردم بهتر است به مذاکرات برجامی امیدوار باشند

عضو کمیسیون امینیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: تیم مذاکره کننده کشورمان تیم با تجربه ای است. البته هر تیم مذاکره کننده ای که می بینیم یک عقبه فکری و کارشناسی قوی در کشور دارد و این تیم صرفا همان چندنفری نیستند که جلوی صحنه حضور دارند.

رحیمی جهان آبادی: مردم بهتر است به مذاکرات برجامی امیدوار باشند

به گزارش دیده بان ایران؛ جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح این سوال که آیا این دور مذاکرات وین که از ۸ آذر از سرگرفته می شود، می تواند نتیجه بخش باشد یا صرفا مذاکره برای مذاکره است؟ گفت: نتیجه مذاکرات مشخص نیست و نمی دانیم به چه نتیجه ای ختم می شود، اما درخواست واضح ما از غرب این است تحریم هایی را که به ملت ایران تحمیل کرده اند، لغو کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تحریم های آمریکایی علیه ایران را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: تحریم ها سه دسته اند. تحریم هایی که قبل از برجام بودند. تحریم هایی که در خلال حوادث برجام به ما تحمیل کردند و تحریم هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ملت ایران روا داشته شدند.

او تاکید کرد: اگر قراراست مشکل ما با آمریکایی ها حل شود، باید تحریم های ما را به طور کامل لغو کنند. اینکه آنها را به تحریم های قبل و بعد از برجام و حین برجام تقسیم کنند و بخواهند بعد از توافق، همچنان برخی تحریم ها را بر ما اعمال کنند و به عنوان ابزاری علیه ما به کار بگیرند، قابل قبول نیست.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: اگر از گلوگاه مذاکره با غربی ها رد شویم و تحریم ها باقی بمانند، دیگر نمی توانیم این مشکل را با غربی ها حل کنیم و آنها آن را به عنوان ابزار فشاری بر ما درباره همه موضوعات به کار خواهند بست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بنابراین اصرار وزارت خارجه و دولت بر اینکه کل تحریم ها باید در این مذاکرات برداشته شوند، اصرار معقول و درستی است.

نماینده تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس، در پاسخ به این سوال که به نظر شما این اصرار نتیجه خواهد داشت؟ گفت: ما از منافع ملی خودمان دفاع می کنیم و همه تلاشمان را به کار گرفته ایم که این امر محقق شود. امیدواریم این عقلانیت در طرف مقابل هم ایجاد شود تا بتوانیم به تعامل درستی در این دور مذاکرات برسیم.

این نماینده دور دهم و یازدهم مجلس در پاسخ به این سوال که تیم مذاکره کننده فعلی آیا این توانمندی را دارد که مذاکرات را به سمت و سوی درستی هدایت کند و به نتیجه مطلوب برساند؟ تصریح کرد: تیم مذاکره کننده کشورمان تیم با تجربه ای است. البته هر تیم مذاکره کننده ای که می بینیم یک عقبه فکری و کارشناسی قوی در کشور دارد و این تیم صرفا همان چندنفری نیستند که جلوی صحنه حضور دارند. 

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: بله تیم مذاکره کننده ما هم در وزارت خارجه و هم بخش کارشناسان از توانایی و شایستگی لازم برخورداند. اما در این باره بیش از هر چیز دیگری به یک اجماع ملی پشت سر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیازمندیم.

این عضو کمیسیون امینیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مهم تر از اینکه یک نفر را به تیم مذاکره کننده اضافه یا یک نفر را از تیم کم کنیم این است که ما یک اجماع ملی بر خواسته های خودمان به عنوان پشتوانه تیم مذاکره کننده داشته باشیم تا بتوانیم طرف غربی را به پذیرش مطالبات ملی خود مجاب کنیم.

او در پاسخ به اینکه آیا مردم می توانند امیدوار باشند که این دور مذاکرات برجامی به نتیجه برسد؟ گفت: همه ما به امید زنده ایم و بهتر است امیدوار باشیم.

منبع: مدارا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر