کد خبر: 121718
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

قاسم محبعلی: حضور ۳۰ هیئت همراه در مذاکرات بیشتر شبیه به یک سیاهی لشکر است/ هیئت های طرف مقابل به لحاظ تخصص در سطح بالاتری از سطح هیئت ایرانی قرار دارند

تحلیلگر مسائل بین الملل به دیده بان ایران می گوید: هیئت های طرف مقابل به لحاظ تخصص و کارآیی بسیار در سطح بالاتری از سطح هیئت ایرانی هستند از سویی دیگر با نبود آقای ظریف و عراقچی در این مذاکرات این هیئت فعلی ایران بسیار ضعیف‌تر از هیئت های قبلی است و از استانداردهای کافی برخوردار نیست.

قاسم محبعلی: حضور ۳۰ هیئت همراه در مذاکرات بیشتر شبیه به یک سیاهی لشکر است/ هیئت های طرف مقابل به لحاظ تخصص در سطح بالاتری از سطح هیئت ایرانی قرار دارند

دیده بان ایران- هفتمین دور مذاکرات احیای برجام که شش دور آن در دولت حسن روحانی برگزار شده بود از فردا هشتم آذر در وین از سر گرفته می‌شود. قاسم محب‌علی، دیپلمات و تحلیلگر مسائل سیاسی در ارتباط با همین مطلب به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: "احتمال این‌که مذاکرات میان ایران و آمریکا به نتیجه برسد بسیار پایین است."

مشروح این گفت وگو به شرح زیر می باشد.

 

*آقای محب‌علی! به نظر شما سرانجام مذاکرات برجام میان ایران و آمریکا به کجا می‌رسد؟

 

این سوال بسیار سوال خوبی است اما پاسخ آن نمی‌تواند یک پاسخ جامع و روشن باشد به این خاطر که فاصله تفاهمات طرف ایرانی و مریکایی بسیار بالا است. احتمال این‌که مذاکرات میان ایران و آمریکا به نتیجه برسد بسیار پایین است. در این باره دو بحث وجود دارد یکی اینکه هم ایرانی‌ها و هم آمریکایی‌ها خواهان به سرانجام رسیدن مذاکرات هستند اما سطح نیازها، علاقمندی و نحوه ورودشان با هم متفاوت است. در حال حاضر ایران بر روی دستاوردهای هسته‌ای‌اش تکیه کرده است و می‌خواهد براساس آن‌ها چانه‌زنی کند و اگر قرار است برجامی به نتیجه برسد ایران خواهان گرفتن امتیازاتی بیشتر از آمریکا است. از سویی دیگر آمریکایی ها برخلاف دوران اوباما دیگر فقط بر سر مسائل هسته‌ای تاکید نمی‌کنند بلکه آن‌ها علاوه بر حل مسائل هسته ای و بازگشت به برجام، خواهان حل و فصل شدن بقیه موارد اختلاف میان خودشان و ایران هستند. عمر برجام هم حدود یکسال و نیم دیگر به پایان می‌رسد و آمریکا در فکر این است که چگونه محدودیت‌های هسته‌ای ایران را ادامه دهد. بنابراین موضوعات متعددی با توجه به تغییر شرایطی که هم در ایران و هم آمریکا و منطقه شکل گرفته، رسیدن به توافق را بسیار مشکل کرده استبا این تفاسیر باید تا بعد از دور اول مذاکرات صبر کنیم تا بتوانیم بهتر در این خصوص قضاوت کنیم.

 

*باتوجه به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که فقط در صورت لغو تمامی تحریم‌ها ایران به میز مذاکره برمی‌گردد به نظر شما با توجه به شرایط کنونی اظهار چنین درخواستی از جانب ایران قابل تحقق است؟

 

اگر منظور آقایان از لغو تمامی تحریم‌ها، لغو تحریم‌هایی که در سال 2015 توافق شده باید بگویم که این درخواست، درخواست معقولی است و این حق ایران است که وقتی به همه تعهدات خودش پایبند است به یک آرامش نسبی برسد اما اگر منظورشان تحریم های دیگری است که بنابر عناوین و موضوعات دیگر در اروپا و آمریکا اعمال شده است به نظر نمی رسد چنین توافقی عملی شود زیرا لغو این تحریم ها نیازمند این است که دو طرف علاوه بر موضوعات برجام بر سر مسائل دیگر هم به توافق برسند بنابراین این اظهارات مقامات جمهوری اسلامی زمانی قابل تحقق است که یک توافق جامع‌تر از برجام امضا شود. دراین مرحله آن چیزی که قابل تحقق است این است که طرفین به برجام برگردند و آن چیزهایی که در برجام آورده شده هم از سوی ایران و هم از سوی آمریکا به مرحله عمل برسد. اگر قرار باشد مسائل جدیدتری به میان آورده شود طبیعتا دامنه مذاکرات گسترده‌تر خواهد شد و از سویی دیگر رسیدن به توافق برجام 2015 هم به تعویق خواهد افتاد. البته در چنین شرایطی این امکان هم وجود دارد که دیگر توافقی میان ایران و آمریکا به دلیل طرح مسائل جدید صورت نگیرد!

 

*باتوجه به خبرهایی که منتشر شد آقای باقری‌کنی دیروز به همراه 30 تن از همراهان خود عازم وین شد. شما تیم مذاکره کننده ایران را به چه شکل ارزیابی می‌کنید؟

 

چون ما از ترکیب و تخصص هیئت مذاکرکننده ایرانی اطلاعی نداریم و از این قضیه که آیا این افراد، افرادی مرتبط با موضوعات برجام هستند یا خیر مطلع نیستیم بنابراین نمی توانیم قضاوت درستی در این باره کنیم. اگر کارشناسان هر کدام در یک موضوع برجامی نظیر: سیاسی، بانکی، تجاری و موارد متعدد تحریم تخصص داشته و به همین منظور به هیئت اضافه شده باشند می‌شود گفت که هیئت مذاکره کننده ایران یک هیئت کامل است اما اگر این افراد اصلا افراد مرتبطی با قضیه برجام نباشند باید بگویم که حضور این افراد در این مذاکرات هیچ تاثیری نخواهد داشت و بیشتر شبیه به یک سیاهی لشکر هستند. هیئت های طرف مقابل به لحاظ تخصص و کارآیی بسیار در سطح بالاتری از سطح هیئت ایرانی هستند از سویی دیگر با نبود آقای ظریف و عراقچی در این مذاکرات این هیئت فعلی ایران بسیار ضعیف‌تر از هیئت های قبلی است و از استانداردهای کافی برخوردار نیست. 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر