کد خبر: 12176
A
منتجب نیا در نشست خبری:

از کسانى که اختلافات طبیعى درون حزب اعتماد ملى را رسانه اى کردند، گلایه دارم/ آیت الله هاشمی قصد داشت پس از انتخابات ۹۶ چند حزب قدرتمند تاسیس کند

منتجب نیا : در آخرین دیدارى که با آیت الله هاشمى داشتم گفتند توسعه بدون تحزب امکان پذیر نیست/ ایشان تاکید داشتند که بعد از انتخابات ٩٦ وارد صحنه مى شوند و چند حزب قدرتمند تشکیل مى دهند/ زمان دقیق این همایش پس از قطعى شدن مکان آن متعاقباً اعلام خواهد شد/ از نمایندگان مجلس مى خواهیم که مصوبه مجلس ششم مبنى بر اعطاى یارانه به احزاب را پیگیرى کنند.

از کسانى که اختلافات طبیعى درون حزب اعتماد ملى را رسانه اى کردند، گلایه دارم/ آیت الله هاشمی قصد داشت پس از انتخابات ۹۶ چند حزب قدرتمند تاسیس کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، رسول منتجب‌نیا در مراسم بزرگداشت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه چهل تن کاشان اظهار کرد: هاشمی یک فرد معتدل بود و اگر امروز شعار اعتدال در دولت شنیده می‌شود، از روز اول انقلاب شعار اعتدال را می‌گفت‌. امام علی (ع) و امام خمینی (ره) هم همین شعار را می‌گفتند؛ به گونه‌ای که امام علی (ع) انسان‌های جاهل را افراط‌گرا و تفریط‌گرا می‌دانست.

وی افزود: هاشمی یک انسان دوراندیش و آینده‌نگر بود و در هر مسئولیتی که بود، اهل طرح و برنامه بوده و همیشه از حقوق مردم دفاع می‌کرد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: هاشمی بینش تشکیلاتی داشت و معتقد بود این نظام بدون حزب و تشکیلات نمی‌تواند به اهدافش برسد؛ به گونه‌ای که قبل از پیروزی انقلاب به امام خمینی (ره) گفت می‌خواهیم حزب جمهوری اسلامی را تشکیل بدهیم ولی امام (ره) به او گفت بعد از انقلاب این کار را بکنید تا حزب مصادره نشود.

منتجب‌نیا گفت: هاشمی در هنگام پیروزی انقلاب سهم بزرگی در تشکیل شورای انقلاب و تأسیس نظام جمهوری اسلامی داشت و برای اولین بار به عنوان یک فرد روحانی که از زندان آزاد شده توانست رییس مجلس شورای اسلامی شود.

وی افزود: در زمان جنگ ایشان مسئولیت فرماندهی را به عهده داشتند و در موقعی بود که کشور به جایی رسیده بود که به خاطر حملات دشمنان، صدور نفت به صفر رسیده بود و ایشان همراه با تعدادی از مسئولان به جزیره خارک رفته و مرا مسئول کرد که آن‌جا باشم تا مشکل صادرات نفت حل شود.

از اول انقلاب همیشه پشت سر هاشمی چیزهایی می‎گفتند، ولی او پدرانه برخورد می‎کرد و هیچ‎گاه کسی متوجه نشد گرایش سیاسی او چه چیزی است زیرا همیشه فراجناحی عمل می‎کرد

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: از اول انقلاب همیشه پشت سر هاشمی چیزهایی می‎گفتند، ولی او پدرانه برخورد می‎کرد و هیچ‎گاه کسی متوجه نشد گرایش سیاسی او چه چیزی است زیرا همیشه فراجناحی عمل می‎کرد.

منتجب‌نیا تصریح کرد: در سال‌های اخیر چه کارها که با هاشمی نکردند و هر آنچه که می‎شد، علیه او انجام دادند و ظلم‎ها و توهین‎های زیادی به خود و خانواده‎اش گفتند ولی ایشان صبر و تحمل کرد چون می‌خواست نظام بماند و همیشه می‌گفت آبرویی که دارم آبرویی است که در راه ملت باید باشد.

وی اضافه کرد: هاشمی نگاه وسیع و گسترده‌ای داشت و در مسائل داخلی و خارجی تنگ‎نظر نبود که بر این اساس یک جایگاه خاصی برای او سیاستمداران کشورهای دیگر قائل بودند و چون آتش جنگ تحمیلی را دیده و تحمل کرده بود، از آتش‌سوزی بیزار بوده و همواره به دنبال صلح بود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی اظهار کرد: در دولت گذشته یکی از کشورهای همسایه اجازه نمی‎داد که رییس دولت به آن کشور سفر کند ولی هاشمی با این که منتقد آن دولت بود، نماینده‎ای به آن کشور فرستاد تا رییس دولت را برای سفر آن کشور یاری کند تا به خاطر جمهوری اسلامی و ملت وساطت کرده باشد.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: هاشمی در تمام دوران زندگی خود چه در پیروزی انقلاب اسلامی، چه در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس، چه در قانون اساسی و بازنگری آن و تعیین مقام معظم رهبری بعد از امام خمینی (ره) نقش بی‎بدیلی داشت. برای همین است که این جمله هاشمی زنده است، تا نهضت زنده است برای او گفت شد.

وی افزود: امام خمینی (ره) هاشمی را خیلی دوست داشت و هیچ‌گاه کسی ندید و یا نشنید که امام (ره) یک تشر یا انتقادی به هاشمی داشته باشد و هرگاه ایشان به جبهه‌ها سفر می‌کرد، امام برای سلامتی ایشان گوسفند قربانی می‌کرد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی اظهار کرد: ما قدر هاشمی را ندانستیم ولی الان می‌دانیم چون مرده‎پرستیم ولی امام (ره) همیشه قدر او را می‎دانست.  

منتجب‌نیا تصریح کرد: هاشمی در تمام مسئولیت‌هایی که داشت به فکر خدمت‌رسانی به مردم بود. به گونه‌ای که در دوره اول مجلس گفت تهران بدون داشتن مترو غیرقابل‌تحمل است و آن‌قدر روی حرفش ایستاد تا مترو افتتاح شد و الان همه معتقدند که برای حل ترافیک و آلودگی هوا تنها راهکار امروز مترو است.

وی افزود: بعضی‌ها با استناد به این جمله امام که میزان حال افراد است، توهین‎ها و جسارت‎های زیادی به هاشمی کردند و مبنای کارشان را بر گفته امام قرار می‎دادند ولی چگونه است که امامی که برای هاشمی گوسفند قربانی می‎کرد، عده‌ای بخواهند بر اساس صحبت‌های او یک پاک‌کن بردارند و تمام سوابقش را پاک کنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: امام (ره) این جمله معروف را برای کسانی بیان کرد که قبل از انقلاب لغزش داشتند و معتقد بود که نباید تنگ‌نظر باشیم و باید آغوشمان را باز کنیم و آن‌ها را در میان خود بپذیریم.

منتجب‌نیا گفت: یکی از مظلومان تاریخ ما امام خمینی (ره) است که از کلامش استفاده می‌کنیم؛ به جای این که راهش را ادامه بدهیم و ظلم هم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: هاشمی هم مظلوم بود و مظلوم‌تر از شهید بهشتی بود و اگر شهید بهشتی زنده بود، شاهد بود که هاشمی مظلوم‌تر از وی بود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به تشییع جنازه پرشکوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: بعد از امام این شلوغ‌ترین تشییع یک مسئول در تاریخ ایران است که این حضور به مسئولین پیام می‌دهد که عبرت بگیریم و به گونه‎ای زندگی کنیم تا تشییع جنازه‎ای مانند هاشمی داشته باشیم.

وی افزود: در زمان جنگ وقتی که فرماندهان احساساتی می‌شدند، هاشمی اهل عدد و رقم بود و بر این اساس فرماندهی می‌کرد و تا زمانی که امکانات ما را با دشمن مقایسه کرد و مسئولان به جمع‌بندی رسیدند که توان ادامه جنگ را ندارند، پیشنهاد پذیرفتن آتش‌بس را به امام (ره) دادند.

منتجب‌نیا گفت: امروز آن‌هایی که به دروغ می‌گویند می‌توانستیم صدام را سرنگون کنیم ولی هاشمی و دیگران نگذاشتند، خلاف واقعیت را بیان می‌کنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: چند روزی است کشور ما برای یک مردی به عزا نشسته است که همیشه تلاش کرده ویژگی‌های یک مدیر را در خود جمع کند، ولی در سال‌های آخر عمرش موجب بغض و کینه دشمنانش شده بود.

وی افزود: کشور بعد از تشییع جنازه امام (ره) هیچ تشییع جنازه‌ای به این حد از نظر کمیت و کیفیت به خود ندیده است که باید دید چه می‌شود که یک فرد این میزان محبوبیت را داشته باشد. هاشمی تمام ویژگی‌های خاص یک فرد محبوب را داشت.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: چند ماه قبل از مرگ ایشان که آخرین ملاقات من با وی بود، ایشان اظهار نگرانی برای دکتر روحانی کردند و نگران انتخاب سال ۹۶ بودند و به ما توصیه کردند هم و غم خود را صرف کنیم تا روحانی در سال ۹۶ پیروزتر از سال ۹۲ باشد.

وی تصریح کرد: ایشان به من گفتند قول می‌دهم بعد از انتخابات اگر بودم، همکاری جدی‌تری خواهم کرد تا بتوانیم احزاب قدرتمند و فراگیری ایجاد کرده و تقویت کنیم ولی متاسفانه به اراده خداوند دست ما از داشتن چنین فردی کوتاه شد.

هاشمی همیشه می‌گفت که در این نظام مردم باید به حقشان برسند و آزادانه حرف بزنند و آگاهانه از حق خودشان دفاع کنند و همیشه حق و عدل و انصاف در آن حاکم باشدوی با بیان این که باید ببینیم چه انتظاری از نظام جمهوری اسلامی داشتیم، گفت: هاشمی همیشه می‌گفت که در این نظام مردم باید به حقشان برسند و آزادانه حرف بزنند و آگاهانه از حق خودشان دفاع کنند و همیشه حق و عدل و انصاف در آن حاکم باشد. آیا ما توانسته‌ایم چنین فضایی را درست کنیم؟

منتجب نیا ادامه داد: با کمال شرمندگی عرض کنم به عنوان کسی که مسئولیت‌های مختلفی از اوایل انقلاب داشته‌ام، می‌گویم اگر نتوانستیم مطابق آنچه امام علی (ع) و اسلام می‌گوید رفتار کنیم با کمال تاسف باید گفت نباید خود را یک حکومت دینی معرفی کنیم و نباید به خودمان مسئول دینی بگوییم که اگر این باشد، به دین و اسلام و ملت ظلم کرده‌ایم.

وی افزود: اگر جامعه‌مان نفاق‌پرور باشد، جامعه‌ای با افراد متملق و چاپلوس برای رسیدن به مقاصد خود خواهد بود که هر روز تملق و چاپلوسی خود را ابراز می‌کنند.

منتجب‌نیا اظهار کرد: نکند جامعه ما جامعه نفاق‌پرور و متملق و چاپلوس‌پرور باشد به گونه‌ای که هرکس بیشتر تملق بگوید، پست و مقام بالاتری بگیرد و هرکس آزادمردتر و آزاده‌تر باشد، به حقش نرسد.

وی افزود: یکی از بزرگان ما می‌گفت جامعه ما جامعه‌ای نفاق‌پرور شده است؛ همان نوع جامعه‌ای که پیامبر اسلام با آن مبارزه می‌کرد و بنابر روایات پیامبر می‌فرمود اگر کسی چاپلوسی و تعریف‌تان را کرد، اگر خوشتان بیاید، مشت‌تان را پر از خاک کنید و در دهان چاپلوس بریزید.

منتجب‌نیا گفت: برای هرکس از افراد جامعه بخواهد سعادتمند باشد، باید یک سلسله شرایط و خصوصیات فردی و اجتماعی مانند ایمان به خدا، تقوا و پاکدامنی، فضائل اخلاقی، تخصص و تجربه داشته باشد.

وی تأکید کرد: در کنار این شرایط مدیران هم باید خصوصیاتی مانند صبر و بردباری، مشورت و نقدپذیری، مردم‌داری، دوراندیشی، ایثار و فداکاری، عدالت، دوری از کبر و غرور داشته باشند تا بتوانند جامعه را به خوبی اداره کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر