کد خبر: 121776
A

فرماندار اصفهان اعتراضات مردم در زاینده رود را گردن دولت قبل انداخت/احمدی: حرف‌ کشاورزان اصفهانی این است که اگر آب نیست برای همه نباید نباشد

احمدی گفت: سیاست‌ها و بدرفتاری‌های برخی مسئولان منجر به بی توجهی به حق کشاورزان شده و تشدید اعتراضات مردم را به دنبال داشته است.

فرماندار اصفهان اعتراضات مردم در زاینده رود را گردن دولت قبل انداخت/احمدی: حرف‌ کشاورزان اصفهانی این است که اگر آب نیست برای همه نباید نباشد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد علی احمدی، فرماندار اصفهان گفت: ریشه اصلی اتفاقات اخیر بحث کمبود شدید آب و خشک شدن زاینده رود است که متاسفانه رفتارهایی، علیرغم تذکر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ به مسئولین استان‌های مختلف و نمایندگان مجلس اتفاق افتاد.

 

وی با ابراز تاسف گفت: در دهه‌های اخیر، مسئولان مسئله حل معضل آب را به سطح مردم جامعه تنزل دادند و در ادامه بعضی افراد موثر و مسئول در چند استان فلات مرکزی مرتب در این اختلاف دمیدند که حاصل آن تشدید اختلافات و واکنش‌های مردم شده است.

فرماندار اصفهان عنوان کرد: امروز ما مواجه هستیم با مطالبه کشاورزان اصفهانی برابر قانون و برابر با استفتایی که از رهبر معظم انقلاب شده است، بنابراین مطالبه قانونی و شرعی است چرا که بیان می‌شود در زمانی کشاورزان بابت حق‌آبه، پول پرداخته اند و حق برداشت آب را دارند، این یک امر قطعی است.

وی ابراز کرد: کشاورزان اطلاعات کافی و درستی دارند و می‌دانند کدام حرف درست است و کدام حرف غلط است و اعتراض شان از این منظر هم می‌باشد.

احمدی اذعان کرد: کشاورزان در شرق و غرب اصفهان به شدت مشکل معیشتی دارند و بسیاری از درختان و باغ‌های آن‌ها بر اثر بی آبی خشک شده و در حال از بین رفتن می‌باشد.

وی ابراز کرد: سیاست‌ها و بدرفتاری‌های برخی مسئولین منجر به بی توجهی به حق این کشاورزان شده است و تشدید اعتراضات مردم را دنبال داشته است.

فرماندار اصفهان افزود: از طرف دیگر درخواست کشاورزان این است که اگر آب نیست و به ما قرار است خسارت بدهید، باید خسارت عدم کشت و کشاورزی را پرداخت شود، نه خسارت حق‌آبه و پول آب فقط داده شود.

وی بیان کرد: از جمله حرف‌های کشاورزان اصفهانی این است که اگر آب نیست برای همه نباشد و اگر هم آب کم است برای همه کم باشد، نه آنکه برداشت‌های بالادست رودخانه زیاد و انتقال آب به دیگر استان‌ها انجام شود، ولی حقابه به کشاورزان اصفهانی داده نشود.

احمدی تصریح کرد: در این باره جهاد کشاورزی هم هیچ کار موثری را در جهت اصلاح الگوی کشت انجام نداده و طی سال‌های گذشته این روند الگوی کشت تغییری نکرده است.

وی اضافه کرد: بی‌توجهی دولت گذشته نسبت به مطالبات مردم باعث نارضایتی‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها شده است و امروز مواجه هستیم با صندوق‌های خالی و سد‌های خالی، همچنین با توجه به اعتراضات انباشته شده کشاورزان و خلف وعده مسئولین، دیگر اعتماد آن‌ها از بین رفته است.

فرماندار اصفهان تشریح کرد: استاندار اصفهان روز بعد از معارفه خود، به همراه وزیر نیرو در اولین فرصت به روستا‌های شرق اصفهان رفت و از زمین‌های مردم بازدید کرد، اما حرف کشاورزان این است که حق آبه‌ای که برای آن پول داده ایم کسی به آن توجه نمی‌کند، از برکات حضور وزیر نیرو در جمع کشاورزان این بود که با صراحت تمام به حق آبه‌ها و سهم آب‌ها به طور کامل و شناخت این حق اشاره کردند.

منبع: YJC

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر