کد خبر: 121799
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

واکنش نماینده مجلس نهم به نهمین سالگرد اشغال سفارت انگلیس در تهران/ حقیقت پور: جمهوری اسلامی هیچ مبلغی به عنوان غرامت به انگلیس پرداخت نکرد/ مگر این افراد آدم کُشتند؟ فقط اعتراض داشتند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به اقدام برخی دانشجویان بسیجی در اشغال سفارت انگلیس در آذر ماه 91 به دیده بان ایران گفت: در این حمله هیچ اثر هنری تخریب نشد. این ادعاهای دروغ دولت انگلیس است. انگلیسی‌ها سر تا پایشان دروغ است این هم یکی از آن دروغ ها است. اثر هنری در داخل حیاط سفارت چکار می‌کرده؟! اتفاقا این آن ها هستند که آثار هنری ما را دزدیده‌اند و در موزه‌هایشان نگهداری می‌کنند!

واکنش نماینده مجلس نهم به نهمین سالگرد اشغال سفارت انگلیس در تهران/ حقیقت پور: جمهوری اسلامی هیچ مبلغی به عنوان غرامت به انگلیس پرداخت نکرد/ مگر این افراد آدم کُشتند؟ فقط اعتراض داشتند

به گزارش دیده بان ایران؛ 8 آذر 1390 گروهی از بسیجی های تندرو در اقدامی آتش به اختیار به سفارت کشور انگلیس در تهران حمله کردند! در نتیجه این حمله این افراد پرچم این کشور را پایین کشیده و ۶ کارمند باغ سفارت بریتانیا در قلهک را به گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری چند ساعت بیشتر طول نکشید، اما تبعات این اقدام  بعدها باعث شد تا انگلیس غرامت هنگفتی را از جمهوری اسلامی طلب کند.

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم دو سال قبل با اشاره به این موضوع اذعان کرد که ایران باید حدود یک میلیون و 300 هزار پوند بابت خسارات وارد شده به آثار هنری سفارت انگلیس به این کشور پرداخت نماید.

 

منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس نهم در این رابطه گفت‌وگویی با خبرنگار دیده‌بان ایران داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای حقیقت‌پور! امروز دهمین سالگرد حمله تندروهای بسیجی به سفارت کشور انگلیس است. به دلیل این حمله دولت جمهوری اسلامی متهم به پرداخت یک میلیون و 300 هزار پوند برابر با 27 میلیارد تومان به دولت انگلیس شد. آیا این مبلغ به سفارت انگلیس پرداخت شد؟

 

بنده مسئول مالی وزارتخانه که نیستم؛ اطلاعی از این موضوع ندارم. من هم مثل بقیه مردم یک شهروند ساده هستم.

 

 

*البته شما در مجلس نهم نماینده مجلس شورای الاسمی بوده‌اید و قطعا از این ماجرا هم باخبر هستید. آیا تا آن زمانی که شما نماینده مجلس بوده‌ید، این مبلغ به سفارت انگلیس پرداخت شد؟

 

خیر هیچ مبلغی به سفارت انگلیس پرداخت نشد.

 

*به صورت کلی نظر شما در خصوص حمله این افراد به صفارت انگلیس چیست؟

 

بنده قبلا هم نظر خود را در این باره اظهار کرده‌ام. این‌که این افراد تا دم درب سفارت رفته‌اند خوب بود و از نظر ما مشکلی نداشت اما اینکه به داخل سفارت رفتند را خیر ما تایید نمی کنیم.

 

*یعنی شما اقدام این افراد برای تجمع تا «درب» سفارت انگلیس را تایید می‌کنید؟

 

بله؛ تا دم در سفارت مشکلی نداشت. اما مگر این افراد چکار کردند؟ آدم کشتند؟ ما می‌گوییم اعتراض تا دم در سفارت اشکالی ندارد اما نباید داخل سفارت می‌رفتند.

 

*البته چندین اثر هنری از دولت انگلیس توسط این افراد تخریب شد و حتی یک گروگان‌گیری صورت گرفت!

 

خیر هیچ اثر هنری تخریب نشد. این ادعاهای دروغ دولت انگلیس است. انگلیسی‌ها سر تا پایشان دروغ است این هم یکی از آن دروغ ها است. اثر هنری در داخل حیاط سفارت چکار می‌کرده؟! اتفاقا این آن ها هستند که آثار هنری ما را دزدیده‌اند و در موزه‌هایشان نگهداری می‌کنند!

 

*پس شما تایید می‌کنید که آثار هنری‌ای تخریب نشده است؟

 

بنده کارشناس نیستم اما آثار هنری‌ای در این حمله تخریب نشده است. انگلیسی‌ها معمولا دروغ زیاد می‌گویند.

 

*به طور کلی؛ چرا مردم باید تاوان اقدامات خودسرانه برخی از تندرویان را پرداخت کنند؟

 

اولاً که اصلا معلوم نیست که چنین مبلغی پرداخت شده است. بنده ورود به سفارت را تایید نمی‌کنم اما برابر با تخلفات و دخالت‌هایی که انگلیسی‌ها در امور داخلی کشور ما کرده‌اند و هنوز هم ادامه دارد، اعتراض مردم ایران به این دخالت‌ها  تا درب سفارت بلامانع است.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر