کد خبر: 121850
A

پیرمحمد ملازهی: شرایط ایران در مذاکرات «خوب» نیست/ اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود، بعید است روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده کنند

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: تیم مذاکره‌کننده نباید با نگاه ایدئولوژیک وارد مذاکره شوند و باید سعی کنند منافع ملی ایران را لحاظ کنند. اگر احیانا پرونده ایران به شورای امنیت برود، بعید است روسیه و چین ریسک کنند و دست به استفاده از حق وتوی خود بزنند.

پیرمحمد ملازهی: شرایط ایران در مذاکرات «خوب» نیست/ اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود، بعید است روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ روزگذشته مذاکرات وین آغاز شد تا جمهوری اسلامی وارد یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌های سیاست خارجی کشور شویم؛ بزنگاهی که اگر نتایج مثبتی را به همراه آورد، می‌تواند زمینه رفع بسیاری از مشکلات خاصه در حوزه اقتصادی را فراهم کند.

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره دور تازه مذاکرات برجامی به «نامه‌نیوز» گفت: «مذاکرات وین در شرایطی شروع می‌شود که چندان وضعیت به نفع ایران نیست. آمریکا توانسته است تا حد زیادی اروپایی‌ها را همراه خود و روسیه و چین هم برای آمریکا در حالت تعلیق به سر می‌برند. آژانس هم اعلام کرد مذاکراتش با ایران به نتیجه نرسیده است».

او ادامه داد: «حالا باید دید تیم مذاکره‌کننده کنونی تا چه حد می‌توانند مؤثر عمل کنند. اگر مذاکرات مثبت پیش نرود ممکن است بازهم پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود که این شرایط اصلا خوب نیست. تیم مذاکره‌کننده نباید با نگاه ایدئولوژیک وارد مذاکره شوند و باید سعی کنند منافع ملی ایران را لحاظ کنند. اگر احیانا پرونده ایران به شورای امنیت برود، بعید است روسیه و چین ریسک کنند و دست به استفاده از حق وتوی خود بزنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تأثیر گسترش ارتباط ایران با روسیه و چین و تأثیر این موضوع بر موضع ایران در مذاکرات وین، بیان کرد: «ایران تصور روشنی از ارتباط با چین و روسیه ندارد. شاید صرف گسترش ارتباط با این دو کشور بتواند در کوتاه‌کدت وضعیت را قدری بهتر کند اما حتما در بلندمدت کافی نخواهد بود».

او مطرح کرد: «شعار انقلاب اسلامی هم نه شرقی و نه غربی بود. اکنون هم ما باید با غرب و شرق به صورت متوازن ارتباط داشته باشیم. مناسب‌ترین راه برای ایران ایجاد یک ارتباط متوازن با قدرت‌های جهانی است».

 

ملازهی در پایان گفت: «در مجموع من تصور می‌کنم نتیجه مذاکرات به طور کلی مثبت نخواهد بود؛ مگر آنکه ایران در رده‌های بالا به این تصمیم رسیده باشد که باید مذاکرات به نتیجه برسد و البته به نتیجه‌رسیدن مذاکرات بیشتر به تصمیم ایران و آمریکا بازمی‌گردد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر