کد خبر: 121854
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

فلاحت پیشه: سرنوشت FATF به سرنوشت برجام گره زده شده است

تحلیلگر مسائل بین الملل می گوید: برجام یک معاهده است که طرف های مختلف دارد که طرف های اصلی آن ایران و آمریکا است و طبیعتاً چالش و چانه‌زنی باید ادامه پیدا کند که هر طرف به ‌ویژه ایران تلاش کند که منافع خودش را بیشتر مدنظر قرار دهد. اما اف ای تی اف طرف ندارد یک سازوکار بین‌المللی است.

فلاحت پیشه:  سرنوشت FATF به سرنوشت برجام گره زده شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در ارتباط با عدم عضویت ایران در FATF و مشکلات اقتصادی ایران گفت و گویی انجام داده است.

مشروح گفت و گوی این استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس را  به دیده بان ایران در ذیل می خوانید؛ 

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که اگر بخشی از تحریم های ایران برداشته شود آیا ما قادر خواهیم بود بدون پایبندی به قوانین FATF با کشورهای دیگر روابط مالی داشته باشیم یا خیر گفت:

اکثریت مجلس و دولت گذشته در حالی اعتقاد داشتند که اف ای تی اف ماهیتی جدا از برجام دارد که در مجلس فعلی و دولت ابراهیم رئیسی این اعتقاد وجود دارد که برجام و اف ای تی اف با هم در ارتباط هستند. به نظر بنده سرنوشت اف تی ای اف به سرنوشت برجام گره زده شده است.

این نماینده ادوار مجلس خاطر نشان کرد: زمانی که ایران عضو برجام شد، عملا ارتباطات در قالب اف ای تی اف بهبود پیدا کرد اما وقتی که ترامپ برجام را به حالت تعلیق در آورد؛ آن زمان کسانی که مخالف برجام بودند این مخالفت را به سایر همکاری‌های بین‌المللی مرتبط کردند. این دو عقیده متفاوت در حال حاضر در کشور وجود دارد .

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: به نظر بنده در دولت کنونی موضع بدین گونه است که تا زمانی که برجام به نتیجه لازم نرسد این تردیدها در رابطه با اف ای تی اف هم ادامه پیدا می‌کند. به اعتقاد شخصی بنده، برجام یک معاهده است که طرف های مختلف دارد که طرف های اصلی آن ایران و آمریکا است و طبیعتاً چالش و چانه‌زنی باید ادامه پیدا کند که هر طرف به ‌ویژه ایران تلاش کند که منافع خودش را بیشتر مدنظر قرار دهد. اما اف ای تی اف طرف ندارد یک سازوکار بین‌المللی است که اتفاقا دشمنان ایران خوشحال هستند که ایران در لیست سیاه است؛ چون به نوعی یک تحریم خودساخته است. ما مشاهده کردیم با ورود اسرائیل و عربستان به هیئت مرکزی اف ای تی اف؛ عملا همکاری ایران با این نهاد بیشتر از قبل کاهش پیدا کرد.

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر