کد خبر: 122040
A

عضو کمیسیون امنیت ملی: حضور پر تعداد هیأت ایرانی، به توان فکری مذاکرات در وین کمک می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات ایران و ۴+۱در وین گفت: مذاکرات بعد از وقفه و با تشکیل دولت جدید آغاز شده است، مواضعی که طرفین تا الان اعلام کرده اند حاکی از جدیت آنها در مذاکرات است و تیم ایرانی به طور خاص با حضور گسترده و پر تعداد خودش عزم جدی ایران را برای حضور در مذاکرات نشان داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی: حضور پر تعداد هیأت ایرانی، به توان فکری مذاکرات در وین کمک می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل عمویی با بیان این مطلب گفت: تعدد افراد حاضر در وین به جهت توان کارشناسی که دارند و از بخش های مختلف کشور هستند می تواند به توان فکری که در مذاکرات از سمت ایران به کار گرفته می شود کمک کند.

وی ادامه داد: مواضع طرف های اروپایی را که مطالعه می کنیم ‌و اخباری و گفت وگوهای که آنجا صورت می گیرد نشان می دهد که چارچوب نظرات ایران از جهت اینکه اولویت رفع تحریم هاست مورد توجه قرار گرفته است و این می تواند مسیر روشنی را در ادامه مذاکرات به ما نشان دهد.

وی افزود: در عین حال نباید ساده اندیش باشیم چون مسائل پیچیده ای در مذاکرات وجود دارد. هنوز طرف آمریکایی اراده قطعی خودش را برای لغو موثر تحریم ها نشان نداده است و امیدواریم با تغییر رویکرد سابق، آمادگی خودشان را برای کنار گذاشتن فشار حداکثری علیه مردم ما نشان دهند .

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی بحث گام به گام را خواهد پذیرفت گفت: ایده گام به گام عمدتا یک ایده رسانه ای است و تا الان کسی آن را ارائه نکرده است این ایده جدی نیست به جهت اینکه ارائه نشده است و با چارچوب فعلی مذاکرات هم همخوانی ندارد چراکه مذاکرات مربوط به لغو تحریم ها و اجرای کامل برجام است و از این جهت با آن مسیر همخوانی ندارد طرف آمریکایی باید آمادگی خودش را برای لغو موثر تحریم ها و دسترسی ایران به منابع مالی و عدم تکرار شرایط منفی نشان دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که منظور از لغو تحریم ها، کدام تحریم هاست، گفت: تحریم های ایران ابعادمختلفی دارد؛ جنبه تبادلات بانکی، و در بحث نفت موضوع فروش، حمل و نقل، بیمه کشتی های نفتی، دسترسی به بنادر بین المللی مسائلی است که وجود دارد و بدون رفع اجزا تحریمی، رفع تحریم ممکن نیست. فرض بر اینکه اجازه فروش نفت به ایران داده شود اما اگر اجازه حمل و نقل داده نشود نمی توانیم درآمد موثری را در حوزه نفت داشته باشیم .

عموی در پاسخ به این سوال که آیا می توان منتظر خبر خوبی از این دور از مذاکرات باشیم گفت: من به ادامه مذاکرات خوش بین هستم ولی مسائل پیچیده است مسیری که آغاز شده می تواند موفق شود به شرطی که طرف مقابل اراده خودش را نشان دهد. آمریکایی ها فعلا در سکوت خبری هستند اقدام موثری از طرف آنها دیده نمی شود و از این جهت ابهام در مواضع آنها می تواند مذاکرات را پیچیده کند.

منبع: عصرایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر