کد خبر: 122048
A

قاضی زاده هاشمی: در سال ۱۴۰۰ هفتصد میلیارد تومان به بودجه سازمان تبلیغات اسلامی اضافه شد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعتبارات فرهنگی و قرآنی در سال ۱۴۰۰ رشد داشته است، افزود: به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ هفتصد میلیارد تومان به بودجه سازمان تبلیغات اسلامی اضافه شد که البته همه اینها برای مباحث قرآنی نبوده و به تمامی فعالیت‌های این سازمان که بخشی از آن فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است.

قاضی زاده هاشمی: در سال ۱۴۰۰ هفتصد میلیارد تومان به بودجه سازمان تبلیغات اسلامی اضافه شد

به گزارش دیده بان ایران؛ سیداحسان قاضی زاده، نماینده سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی و از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شب گذشته دهم آذر، با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به بحث در مورد طرح تحول فعالیت‌های قرآنی کشور پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود یاد و خاطره اسطوره تاریخ مردم‌سالاری کشور در حوزه مجلس را گرامی داشت و گفت: شهید مدرس نماد حق‌خواهی و حق‌طلبی و ایستادگی در برابر استعمار و استبداد بود و برای دفاع از حقوق مردم جان خود را تقدیم مردم ایران کرد. وی کسی بود که تلاقی دهنده سیاست و دیانت بود و نمادی برای مجالس ما شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد نگاه دینی و قرآنی در فرایند تصویب مصوبات در مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس ما عنوان اسلامی دارد و بر همین اساس تمامی مصوبات یک پایه شرعی دارد، این پایه در همه عرصه‌ها از سیاسی و اجتماعی تا اقتصادی و فرهنگی و ...باید رعایت شود؛ اگر این پایه رعایت نشود قطعاً مورد ایراد و ابهام شورای نگهبان قرار خواهد گرفت چرا که شورای نگهبان صیانت‌کننده دو حوزه قانون اساسی و مبانی شرعی است. پس در نتیجه مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند و اجازه ندارد ساختاراً و عرفاً قانونی را تصویب کند که مبانی فقهی و شرعی در ان رعایت نشده باشد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: نگاه مجلس به فعالیت‌های قرآنی و حوزه فرهنگ دینی همواره یک نگاه معرفتی بوده است، البته در برخی ادوار از طریق لوایحی که دولت‌‎ها می‎دادند این نگاه ضعیف‌تر شده اما به طور کلی نگاه معرفتی به مباحث دینی و فرهنگ دینی وجود داشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد تعدد دستگاه‌ها در عرصه فعالیت‌های دینی و قرآنی و موازی‌کاری‌هایی که از این طریق به وجود می‌آید، گفت: در وهله اول باید مشخص شود که آیا این موازی‌گری خوب است یا بد است؟ وجود داشته باشد یا نداشته باشد؟ باید مشخص شود که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر نقش فرادستگاهی دارد یا خود موازی دیگر دستگاه‌های فرهنگی شده است؟ با توجه به اینکه ما در این موضوع به بحث کارآمدی توجه داریم و نه چیز دیگر، لذا باید مشخص شود که این تعدد دستگاه و موازی‌کاری‌ها کارآمدی داشته است یا خیر؟ اگر به این نتیجه برسیم که کارآمدی وجود نداشته است آن وقت است که باید به سمت تقویت هرچه بیشتر بخش مردمی بپردازیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوران کودکی تمام آموزش‌های مربوط به قرآن را از طریق بخش مردمی و نه مدرسه فرا گرفته است، گفت: از نگاه من در مباحث دینی و قرآنی تشکیلات‌سازی بسیار صورت گرفته و به تبع آن بودجه زیادی هم صرف شده است. هرچند در برخی موارد این بودجه‌ها تخصیص نیافته است. ضمن اینکه در مورد هزینه‌کرد بودجه‌هایی که تخصیص داده شده است نیز سوال وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه اعتبارات فرهنگی و قرآنی در سال ۱۴۰۰ رشد داشته است، افزود: به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ هفتصد میلیارد تومان به بودجه سازمان تبلیغات اسلامی اضافه شد که البته همه اینها برای مباحث قرآنی نبوده و به تمامی فعالیت‌های این سازمان که بخشی از آن فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار داشتن در فصل بودجه‌بندی، گفت: از دولت و دستگاه‌های فرهنگی درخواست داریم که کمک کنند تا در حوزه اعتبارات فرهنگی شاهد کاهش اعتبارات نباشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد توجه بیش از حد نمایندگان مجلس به فعالان عرصه‌های هنری و ورزشی و کم رنگ بودن این توجه در بخش فعالان قرآنی، گفت: شاید این موضوع در فضای رسانه‌ای کشور اینگونه نشان داده شود که آن هم دلایل خاص خودش را دارد اما به نظر من این موضوعی که مطرح شد اساساً یک پیش فرض اشتباه است. فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی که تعداد بسیار زیادی از نمایندگان در آن عضویت دارند دیدارها و جلسات متعددی با فعالان قرآنی داشته است. نمایندگان مجلس وجه اعتقادی و دینی کاملاً برجسته‌ای دارند. بنده سال قبل حداقل دو جلسه با فعالان قرآنی داشته‌ام.

قاضی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه ۶۹ دستگاه و مجموعه فرهنگی با کمیسیون فرهنگی ارتباط دارد، به برخی کم‌کاری‌ها در حوزه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و بیان کرد: نقدی که در مورد عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه قرآن وجود دارد به بنده نیز منعکس شده و نقد درستی است. انتظار ما از وزارت ارشاد در عرصه فرهنگ دینی و قرآنی اقدامات قوی‌تر، شفاف‌تر، جدی‌تر و سریع‌تر است، قطعاً این موضوع را پیگیری می‌کنیم. وزارت ارشاد به غیر از بحث قرآنی که منجر به استقرار معاونت قرآنی نشده است برخی جایگاه‌های دیگر هم تعیین تکلفی نشده و استقرار لازم پیدا نشده است، لذا این انتظار به حق و به جایی است.

این عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد تعدد ساختارهای قرآنی و فرهنگی نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: دستگاه‌های موازی زیادی وجود دارد که هر کدام برای خود فعالیتی انجام می‎دهند، یک دستگاه نمایشگاه قرآن برگزار می‎کند، جای دیگر به مسابقات می‎پردازد، مرکزی مجوز صادر می‎کند و مرکز دیگر در حوزه چاپ فعالیت خود را پیگیری می‎کند. با وجود این تعدد باید به سمت ساماندهی حرکت کنیم، ما به دنبال حل این مسئله هستیم و قبل از هر چیز باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنیم که در این حوزه نیز تکلیف دارد و باید ورود کند؛ آیا قصد ورود دارد یا خیر؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای دیگری که ذیل این شورا تشکیل شده است به تصویب مصوبات پرداخته اند بدون اینکه بدانیم نظارت و تضمن‎کننده اجرای مصوبات در کجاست؟ نباید روندی داشته باشیم که فقط مصوبه بدهد، اگر اینگونه باشد پس از چند سال با حجم گسترده ای از قانون، مصوبه، ستاد و کمیته مواجه خواهیم بود که هیچ کدام خورجی عینی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد موازی‌کاری‌ها و تعدد عملکردها باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مشخص کند که آیا صدر تولی‌گری دارد یا می خواهد هماهنگی به وجود بیاورد.

قاضی‌زاده با تأکید بر اینکه باور من تقویت مجامع قرآنی مردمی است، تصریح کرد: ما باید حوزه فعالیت قرآنی را مردمی کنیم، ما با تشکیلات سازی به جایی نخواهیم رسید و تجربه‌های شکست‌خورده متعددی در این زمینه داشته‌ایم. ساختار فعلی هر چقدر بتواند کوچک‌تر شود و هزینه ساختارها کاهش پیدا کند و این هزینه به بخش مردمی داده شود، اثربخشی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

قاضی‌زاده در پاسخ به این سؤال که مجلس برنامه‌ای برای تعدد دستگاه‌ها و موازی‌کاری در حوزه قرآن دارد یا خیر؟ گفت: مجلس یک ملاحظه دارد و آن هم این است که با آقایان شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کند تا مشخص شود این نهاد تا چه میزان قصد ورود به این حوزه را دارد، ضمن اینکه اگر شورای عالی انقلاب فرهگی قصد ورود نداشته باشد مجلس خواهد توانست ساختارها را به حداقل برساند. مجلس هدف‌گذاری تقویت بخش مردمی را دارد اما قبل از آن باید نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی یک تعیین تکلیف داشته باشیم.

وی در پایان این گفت‌وگو نقدی هم به فعالیت های قرآنی وزارت آموزش و پرورش زد و گفت: چند سال قبل وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد پنج هزار مدرسه قرآنی را راه‌اندازی کرده است، مدارسی که فقط در حد یک تابلو بود، اگر هزینه آن تابلودها صرف تربیت مربی قرآن طراز اول می‌شد و مربیانی که در تلاوت و قرائت استاد باشند آموزش داده می‌شد، اثرگذاری بیشتری داشت.

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر