کد خبر: 122204
A

فریدون مجلسی: ایران نمی تواند برای دنیا تعیین تکلیف کند/ توپ در زمین ایران است نه کشورهای غربی

دیپلمات پیشین معتقد است: «در شرایط فعلی ما هستیم که تنها و با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و نمی‌توانیم برای حل دنیا تعیین تکلیف کنیم و فکر کنیم که توپ را در زمین آنها انداخته‌ایم. توپ تا وقتی که مشکلات ایران باقی است در زمین ایران است.»

فریدون مجلسی: ایران نمی تواند برای دنیا تعیین تکلیف کند/ توپ در زمین ایران است نه کشورهای غربی

به گزارش دیده بان ایران؛ دولت رئیسی همان طور که گفته بود به مذاکره نه نگفت و تیم دیپلماسی خود را که از قضا تیم عریض و طویلی بود راهی وین کرد. مذاکرات در دور اول انجام و کار به مشورت با پایتخت‌ها رسید. طرف ایرانی پیش نویس‌های خود را داده و منتظر اعلام نظر طرف مقابل است. غربی‌ها اما مواضع بدبینانه‌تری دارند مثل مکرون حتی نسبت به شروع دور بعدی هم ابراز تردید کرده بود.

سوال اصلی در شرایط فعلی که به نظر می‌رسد برای پیش‌بینی و تحلیل زود باشد، این است که توپ در زمین کیست؟ طرف غربی یا ایران؟

 

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین معتقد است که تا وقتی مشکلات گسترده اقتصادی ناشی از تحریم در ایران باشد، توپ در زمین ما است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «شرایط بدبینانه نیست. به هرحال اگر در ایران اراده‌ای برای رسیدن به تفاهم نبود، این همه زحمت به خود نداده و مذاکرات را شروع نمی‌کردند، با یک تیم چهل نفره نرفته و وارد گفت‌وگو نمی‌شدند.»

وی افزود: «تیم ایران در آنجا هم قدری قدرت‌نمایی‌های متعارف کرده‌اند اما جواب مثبتی گرفته نشده است. اکنون دیگر باید دید که مشکلات مردم و مملکت چیست و چطور می‌توان به حل آن کمک کرد، اگر لازمه حل مشکلات دادن امتیازاتی در قبال خطاهایی که در زمان احمدی‌نژاد درباره انرژی هسته‌ای رخ داد و پنهان‌کاری‌هایی که شد؛ است ناچار به پذیرش و تحمل این هستیم. آنها هم اگر متقابلا ببینند که ایران به عرصه اقتصاد بین‌المللی برمی‌گردد، امتیازاتی خواهند داد و تحمل خواهند کرد.»

مجلسی تاکید کرد که «در این مرحله احتیاج به عقلانیتی است که امیدوارم وجود داشته باشد و موثر واقع شود.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه تفاوت مواضع طرف ایرانی و غربی به چه خاطر است؟ گفت: «تفاوت در مواضع ایران و طرف‌های غربی برجامی ناشی از آن است که تیم ایران از طیفی است که در داخل کشور هر کاری خواسته کرده و حالا تصور می‌کند در عرصه بین‌المللی نیز هر پیشنهادی بدهند، باید پذیرفته شود درحالی که اینطور نیست. جهان می‌گوید شما مشکل دارید و اگر خواهان حل آن هستید باید شرایط ما را بپذیریند. به عقیده آنها ایران وارد پروسه تولید بمب اتمی شده و به همین دلیل باید مجازات شود. در واقع در برجام مجازات نهفته است اگرنه چرا برجام با ترکیه، فیلیپین، تایلند و ... ندارند؛ برای آنکه آنها ان پی تی را نقض نکرده‌اند.»

وی افزود: «در شرایط فعلی ما هستیم که تنها و با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و نمی‌توانیم برای حل دنیا تعیین تکلیف کنیم و فکر کنیم که توپ را در زمین آنها انداخته‌ایم. توپ تا وقتی که مشکلات ایران باقی است در زمین ایران است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر