کد خبر: 122448
A
قائم مقام سابق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی:

آیت‌الله جنتی حتی یک ریال هم از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دریافت نکرد

نصرت الله لطفی می گوید: اشراف آقای جنتی یقیناً در این جهت تاثیر بسیار فراوانی داشته است و جالب است به دانید در همه این سال‌ها، کوچک‌ترین امتیاز و حتی یک ریال دریافتی از شورا نداشته‌اند.

آیت‌الله جنتی حتی یک ریال هم از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دریافت نکرد

به گزارش دیده بان ایران؛ در پی استعفای آیت‌الله جنتی از ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، رهبر انقلاب، هفته گذشته در حکمی با تشکر از خدمات آیت الله جنتی، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور را به مدیریت این شورا منصوب کردند.

آنچه که پیش رو دارید حاصل گفتگو با نصرت الله لطفی، قائم مقام سابق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

 

حضرت آقا طی این پیام، به مدیریت آقای جنتی اشاره کردند. به نظر شما چه اقداماتی در این دوران در شورا داشتند که حضرت آقا اینگونه پیام ویژه و تقدیر از زحمات ایشان دادند؟

فقیه عالی قدر، حضرت آیت الله جنتی به عنوان نعمتی بی‌بدیل الهی و شخصیت وارسته و نادر، علاوه بر عضویت در شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، امامت جمعه در اهواز، کرمانشاه، قم و تهران، تاسیس و ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و مسئولیت‌های دیگر در امور حج، بوسنی هرزگوین و… از بدو تشکیل شورای عالی تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی نیز اولاً: از موسسین محوری و اصلی هر سه نهاد هستند و ثانیاً:، چندین سال ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و بخصوص بیش از چهل سال مدیریت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را عهده دار بودند. بینی و بین الله با واقع بینی و بدون مبالغه عرض می‌کنم، بخش عمده و اصلی گره گشایی‌ها و موفقیت‌های مثال زدنی و ماندگار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بخصوص خلق حماسه‌های تاریخی از قبیل ۲۳ تیرماه ۱۳۷۸— یوم الله نهم دی ماه ۱۳۸۸ وراهپیمایی‌های ضد اغتشاش دی ماه سال ۱۳۹۶ مرهون مدیریت شجاعانه، خردمندانه و مقبولیت عامه حضرت آیت الله جنتی است و با شناخت دقیقی که من در مقام عمل دارم، اگر نبود اشراف، حمایت‌ها و موقعیت معظم له، چنین افتخاراتی در تاریخ ثبت نمی‌شد. ملاحظه بفرمایید، غائله ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ در چه شرایطی شکل گرفت؟ آیا غیر از این است که جمعی از مقامات از مظنونین اصلی بودند و حداقل همسویی سیاسی آنها مشهود بود و در نتیجه مخالف صریح برگزاری فراخوان مردمی و برگزاری راهپیمایی بودند؟ و یا در اغتشاشات استثنایی دی ماه سال ۱۳۹۶ که در مدت سه روز بیش از نود شهر کشور آلوده شد اعم از تخریب اموال و اماکن، آتش زدن اماکن مذهبی.

در این واقعه هم اگرچه مقامات هیچ نقشی نداشتند و مخالف صریح آن بودند ولی بازهم مخالف جدی فراخوان مردم، و حال آنکه در هردو مورد، حضور پرشور و حماسی مردم بصیر و فهیم درصحنه و برگزاری راهپیمایی‌های آن چنانی موجب ختم غائله و پایان دادن به اغتشاشات شد، بدون تردید فقط با استفاده از ظرفیت وجودی حضرت آیت الله جنتی توانستیم در برابر مخالفین به ایستیم و فراخوان عمومی را صادر و مدیریت نماییم و موارد عدیده‌ای از این قبیل وجود دارد … لذا در همین رابطه، مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در اولین دیدار بعد از آغاز زعامت معظم له، به چند ویژگی و عملکرد شورا مبنی بر شکل گیری براساس یک نیاز واقعی و صادقانه، در طول سالیان متمادی با تحولات گوناگون، آن نیاز را همواره مورد نظر داشتن، به جا آوردن حق اقدام و عمل را بیان و سپس تاکید می‌فرمایند «اشراف حضرت آقای جنتی دامت برکاته یقیناً در این جهت تاثیر بسیار فراوانی داشته است» و جالب است به دانید در همه این سال‌ها، کوچک‌ترین امتیاز و حتی یک ریال دریافتی از شورا نداشته‌اند.

در بخشی از پیام رهبر انقلاب به بحث تبیین و عمق بخشی به شعارها و رساندن پیام صادقانه و صمیمی به مخاطبان تاکید داشتند. به نظر شما چه کار باید بکنیم که خواسته حضرت آقا تحقق پیدا کند؟

ابتدا لازم است در نظر داشته باشیم که در بزرگداشت مراسم عمومی و ایام الله به عنوان وظیفه ذاتی و اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مبنی بر برنامه ریزی، سیاست گذاری، نظارت راهبردی، مدیریت و برگزاری مراسم و بخصوص راهپیمایی‌های ایام الله ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس و حوادث غیرمترقبه داخلی و دیگر کشورها بخصوص بلاد اسلامی، دو مخاطب با دو هدف متفاوت داریم.

یک مخاطب، آحاد مردم شریف و متدین ایران اسلامی هستند که با اعتماد به خادمین خودشان در نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هر فراخوانی را اجابت می‌فرمایند و درصحنه حضور دارند، لکن برای عمق بخشیدن به این حضور و آگاهانه تربودن آن و درنتیجه به روز و باشکوه‌تر از قبل شدن علیرغم تحولات گوناگون و گذر زمان، لازم است حتماً و مطلقاً به فعالیت‌های کلیشه‌ای هرچند ضروری و اجتناب ناپذیر همانند تشکیل جلسات ستادی، صدور اطلاعیه فراخوان، تامین اقلام پشتیبانی و دیگر خدمات رسانی از این دست قانع نبوده و اکتفا نکنیم بلکه باید باور داشته باشیم تبلیغات ما مبتنی بر شیوه تبلیغات پروپاگاندای غربی نیست که با مادیات و هزینه کردن پول، افکار عمومی را اقناع و جذب کنیم.

ماموریت ما تبلیغات اسلامی با ریشه قرآنی است که برای تفاهم با مردم، انتقال پیام به مخاطب، ذهن‌ها را به هم نزدیک کردن وآن‌ها را به یک هدف عالی و والایی متوجه کردن و درنهایت آوردن مسئولانه به صحنه، باید ویژگی‌های تبلیغات اسلامی را سرلوحه تمامی فعالیت‌ها و ملاک عمل قرار دهیم که عبارتند از: چهار ویژگی صادقانه بودن، صمیمانه بودن، مسئولانه و امانت دارانه بودن؛ بنابراین لازم است ابتدا با بهره حداکثری از تکنیک روز و ابزار اطلاع رسانی چندوجهی، بخصوص هنر و با ادله منطقی، متقن و باورپذیر، متناسب با هر مراسم و مناسبت، افکار عمومی را توجیه و متقاعد کرد که اجمالا هر مناسبت هم اقتضای خاص خودش را دارد و پس از مرحله تبیین و اقناع وارد مرحله تهییج شدن نه اینکه از همان ابتدا مبادرت به تهییج شود.

باید با پژوهش و تحقیق علمی و روان شناسانه، نیازسنجی اقناعی صورت گرفته و حسب مورد از طریق هم اندیشی درکارگروه‌های تخصصی و باخرد جمعی و نقش آفرینی همگانی عملیاتی شود. و بدانیم مخاطب دوم ما فراملی است. و می بایست با عمق بخشیدن به شعارهای مراسم و بخصوص راهپیمایی‌های عمومی، در انتقال صحیح، شفاف و قاطع پیام به جهانیان کوشید زیرا وقتی دریک پدیده کاملاً استثنایی درد نیا، دریک روز و ساعت مشخص در تمامی شهرها و حتی تعداد کثیری از روستاها شاهد برگزاری راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن هستیم، علاوه بر تجدید عهد و پیمان با اسلام وآرمان‌های والای انقلاب اسلامی، مردمی بودن، برخورداری از پشتوانه مردمی و در واقع شکست ناپذیری نظام را به نمایش می‌گذاریم.

باید از سطحی نگری پرهیز و عمق بخشی به حرکت و شعارها را هدف قرارداد. و ایضا دفاع از فلسطین، جبهه مقاومت، مظلومین عالم، اعلام نفرت و انزجار از نظام سلطه و امثال اینها.

در قسمت دیگری از پیام رهبر معظم، توصیه داشتند بر مردمی کردن بزرگداشت‌ها. در این خصوص به نظر شما چه باید کرد؟

در نظر داشته باشیم که یکی از شاخص‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی و نظام برآمده از نهضت الهی احیاگر اسلام ناب محمدی «ص»، حضرت امام خمینی «ره»، عبارت از مردمی بودن نهضت و نظام می‌باشد و از همین منظر در تمامی مناسبت‌ها و بزرگداشت ایام الله، نقش آفرین اصلی خود مردم هستند، دل‌های مردم دست خداوند و آورنده مردم به صحنه هم ذات اقدس الهی بوده و سهم خادمین امت فهیم همیشه حاضر درصحنه در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مدیریت است.

اولویت اول حفظ مردم برای حضور هر چه بیشتر در صحنه می‌باشد و برای نیل به این هدف، استفاده حداکثری ازظرفیت‌های مردمی، سهیم کردن آن‌ها در برنامه ریزی‌ها، نظرسنجی و آگاهی از پیشنهادات با پرهیز ازشیوه‌های غیرمردمی است لذا به موجب قانون، شورا یک نهاد انقلابی غیردولتی از جنس مردم و برای خدمتگزاری به مردم است.

ضمن اینکه رهنمود همیشگی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» تاکید بر مردمی بودن بزرگداشت ایام الله بوده و اختصاص به پیام اخیر ندارد و بازهم حکیمانه و باورداشتن مردم، ازباب تذکر و یادآوری تاکید فرموده‌اند که برای سربازان فداکارشان درنهاد شورا مطاع و لازم الرعایه می‌باشد.

لکن با توجه به اظهارات سطحی نگرانه بعضی از عزیزان دلسوز بعد از صدور پیام اخیر حضرت آقا، لازم به توضیح است که مردمی بودن مراسم الزاماً به مفهوم و اگذار کردن آن به یک صنف و قشر خاص نیست که در این صورت فاصله گرفتن از اهداف و کمرنگ شدن بزرگداشت را در پی خواهد داشت به عبارت دیگر بزرگداشت و مراسم عمومی، بها دادن و احترام قائل شدن به نظرات آحاد مردم را می‌طلبد.

به عنوان مثال: در روزهای اخیر یکی از عزیزان درنوشته‌ای به بهانه این پیام، از واگذار نشدن برگزاری مراسم یوم الله ۱۳ ابان به تشکل‌های دانشجویی انتقاد کرده بود و حال آنکه اساساً یوم الله ۱۳ آبان به موجب قانون، «روزملی مبارزه با استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جهان خوار» است که اولاً در برگیرنده سه مناسبت: تبعید امام قدس الله نفسه الزکیه درسال ۱۳۴۳- شهادت دانش آموزان در سال ۱۳۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و یک مناسبت ملی است و نه صنفی. لذا همگان در آن حضور دارند و دانشجویان عزیز و دانش آموزان عزیز هم نقش آفرین هستند. کمااینکه شورادرمناسبت‌های صنفی و قشری از قبیل روز دانشجو، روز معلم، روز کارگر، روز پرستار و امثال این‌ها ورود مستقیم ندارد و حسب مورد توسط صنف و تشکل خودشان برنامه ریزی و برگزار می‌شود.

یکی ازدغدغه‌های رهبری فعال کردن مساجد و نهادهای مردمی است با بکارگیری ابتکار و خلاقیت جوانان انقلابی، در این خصوص چه اقداماتی باید انجام شود؟

همان طور که ملاحظه می‌فرمایید، این فراز مهم و اساسی از پیام مقتدای عظیم الشان عزیز تر از جان مان دارای چند نکته کلیدی شامل: فعال کردن مساجد، نهادهای مرمی، ابتکار و خلاقیت مبتنی بر جوان گرایی و انقلابی است که هرکدام نیاز و بحث خاص خود و در عین حال با علم به لازم و ملزوم و مکمل بودن را دارد و تحقق آن مستلزم احساس مسئولیت و نقش آفرینی نهادها و تشکل‌های ذیربط می‌باشد نه اینکه صرفاً منتظر اقدامات نیروهای چندنفری شاغل در شورا بودن.

همگان برنقش محوری و کارآمد مسجد در صدر اسلام، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بعنوان سنگر و دژ محکم دینی و مردمی واقف هستیم، متولیان مساجد چه کسانی هستند؟ مراکز رسیدگی به امور مساجد، شورای ائمه جماعات، سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه، همه این تشکل و نهادها از اعضای مجمع نمایندگان نهادها عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هستند که در اغلب جلسات برنامه ریزی حضور دارند؛ بنابراین لازم است بدون اکتفا به حضور صرف در جلسات؛ سهم و نقشی را بعهده گرفته و مساجد را در راستای تحقق هدف و شکوه مراسم عمومی و ایام الله فعال نمایند و همینطور دیگرتشکل‌های مردم نهاد از قبیل انجمن‌های اسلامی، هیآت مذهبی، اصناف، جامعه وعاظ، مداحان و… ضمن اینکه در برنامه ریزی و فعالیت‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم باید به ایده پردازی مبتکرانه و خلاقیت اقتضایی اولویت خاصی قائل شد همانند راهپیمایی خودروی یوم الله ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ بدلیل شرایط کرونایی. وامروز بیشترین قشر فعال و پویای جامعه، جوانان عزیز و پرشور انقلابی هستند که ذهن خلاقی دارند و حتماً لازم است در مقام عمل مسئولیت‌هایی در حوزه برنامه ریزی و برگزاری مراسم به ان‌ها داده شود.

توصیه دیگر ایشان بر چابک و سبک کردن تشکیلات و زدودن زائده‌ها و فرسودگی است. شما به عنوان مسئول چه اقداماتی برای این خواست رهبری در این خصوص انجام داده‌اید؟

چابک و سبک بودن تشکیلات شورا یک اصل اساسی بوده و کماکان باید با تبعیت از توصیه مطاع مقام معظم رهبری «مدظله العالی» ملاک عمل باشد. شورا به عنوان یک نهاد کهن و با سابقه نظام جمهوری اسلامی تا سال ۱۳۹۰ فاقد ردیف بودجه در لوایح سنواتی بودجه کشور بود، مجموع نیروهای حقوق بگیر شورا در کل کشور: اعم از رسمی، قراردادی، پروژه‌ای، تمام وقت و پاره وقت، کمتر از سی صد نفرمی باشد. هراستان دارای یک خودرو است، شهرستان‌ها وبخش‌ها که همانند مراکز استان‌ها مراسم وراهپیمایی‌ها را برگزارمی کنند صرفاً به صورت رابط سازماندهی شده ازظرفیت‌ها استفاده می‌شود بدون اینکه تعهد مالی برای نظام ایجاد شده باشد و اتفاقاً یکی از خصوصیات مدیریتی حضرت آیت الله جنتی دامت برکاته و امتیاز شورا، انجام کار مهم و گسترده با حداقل امکانات و بودجه بوده و هست و امیدوارم با تبعیت از توصیه حضرت آقا، کماکان مبنا و ملاک عمل باشد. لکن من هم با شناختی که دارم، توصیه معظم له به زدودن زائده‌هایی که متاسفانه در مقطعی خاص به دلایلی که خارج از بحث گفتگو می‌باشد، به وجود آمد و اجمالا من هم برحسب تکلیف و احساس مسئولیت، تدابیر و اقداماتی برای زدودن آن‌ها داشتم، و به همین دلیل مورد بی مهری قرارگرفته و ناباورانه‌ترین هزینه را متحمل شدم و امیدوارم با این توصیه واجب الرعایه رهبر عالی قدر هرچه زودتر ریشه کن و زدوده شود. ضمن اینکه زدودن فرسودگی هم از نکات مهم و اجتناب ناپذیر و کاملاً ملموس است و لوازمی را نیاز دارد که شرط اول آن همکاری دولت محترم می‌باشد و من اقدامات و مکاتباتی در این رابطه با رئیس محترم جمهوری داشته‌ام و امیدوارم با مساعدت بزرگوارانه حضرت مستطاب، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی «دامت توفیقاته» هرچه زود تر عملیاتی شود.

تاکنون عملکرد شورا مورد بررسی و تحقیق درخواسته‌های مورد نظر انجام شده است که بتوان نقاط قوت را ارتقاء و نقاط ضعف احتمالی رفع گردد؟

بلی، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته سال‌های اخیر، آسیب شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف تمامی حوزه‌های مراسمی و ساختاری شورا بود که با تحقیق میدانی و نظر خواهی کشوری، تمامی موارد در قالب یک جزوه قطو را حصا و سپس در جلسات عدیده کارشناسی بررسی شد. الحمدلله، بدون مبالغه، تحولات اساسی صورت گرفت که بخش اعظم آن نتایج مطلوبی را در پی داشت، چابک تر شدن، منطقی‌تر بودن و کارآمدی بیشتر و بدون حاشیه ازدست آورده‌ای این تدبیر و شیوه است. بیان مصادیق و اقدامات بحث مفصلی است و مجال خارج از این گفتگو را می‌طلبدوبه معنای واقعی کلمه دست اورد ارزشمند و قابل دفاع است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر