کد خبر: 122534
A

متن ژوئن یا متن ایران؟/ سردرگمی میان اخبار ضد و نقیض از «کوبورگ»

با توجه به آنکه تعطیلات سال نو میلادی از ۲۰ دسامبر یعنی ۹ روز دیگر آغاز شده و وقفه نسبتا طولانی مدتی را در مذاکرات ایجاد خواهد کرد، روزهای آینده می‌تواند با علم مذاکره‌کنندگان بر اهمیت زمان برای تسریع در احیای برجام، پر خبر و شگفتی‌ساز شود.

متن ژوئن یا متن ایران؟/ سردرگمی میان اخبار ضد و نقیض از «کوبورگ»

به گزارش دیده بان ایران؛ دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران در حالی روز پنجشنبه هفته گذشته پس از ۶ روز وقفه در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شد که جنگ روایت‌های ۵ روز نخست مذاکره در وقفه ترک وین و بازگشت به پایتخت‌ها جای خود را به اظهاراتی صریح از سوی واشنگتن و  تروئیکای اروپایی در خصوص عدم پذیرش دو سند ایران در خصوص لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای داد تا فضایی مبهم بر آینده برجام سایه بیندازد.

بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده به هتل کوبورگ بار دیگر خبرنگاران بین‌المللی را راهی چادر سفید مقابل محل مذاکره کرد و چشم ایرانیان نیز بیش از هر کدام از مردم کشورهای طرفین برجام به فضای مجازی و رسانه‌ها دوخته شد.

نخستین خبر، دلگرم‌کننده بود؛ مذاکره‌کننده ارشد ایران روز پنجشنبه در تشریح ارزیابی خود از روز نخست مذاکرات دور هفتم پس از وقفه ۶ روزه گفت:  آنچه امروز احساس کردم با آنچه روز جمعه احساس کردم متفاوت بود و احساسم این است که طرف مقابل اراده جدی‌تری برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.

اظهارات مثبت معاون سیاسی وزیر امور خارجه این امیدواری را ایجاد کرد که با پیشرفت مذاکرات، روزهای آتی پیام‌آور خبرهایی خوش برای کشورمان از پایتخت اتریش باشد. امیدی که با توئیت نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و مذاکره‌کننده ارشد این کشور مبنی بر توافق طرفین برای ادامه کار روی متن واحد مورد توافق، قوت گرفت.

میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت: مذاکرات وین از پیش نویس‌هایی که تا ۲۰ ژوئن (پایان دور ششم) تدوین شده، انجام خواهد شد اما ایده‌های جدید ایران نیز باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.  

وی در توئیت دیگری نیز نوشت: مذاکره‌کننده‌گان توانستند برخی سوتفاهمات را که در پایان هفته گذشته با آن مواجه بودیم برطرف کنند و کار عملی را آغاز کردیم. 

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال نیز در ادامه در توئیتی سخنان مذاکره‌کننده روسیه را تائید و پاز قول یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی نوشت: ایران کار روی متن ژوئن را پذیرفته است. 

فضای مثبت شکل گرفته در اذهان جامعه و رسانه‌ها اما ساعتی به طول نینجامید که استفانی لیختن اشتاین، دیگر خبرنگار مستقر در وین در آپدیت اخبار خود از مذاکرات هسته‌ای در توئیتی نوشت: چیز زیادی تغییر نکرده است؛ پیشنهادات ایران از هفته گذشته هنوز روی میز است. با وجود ساعات طولانی کار، هیچ پیشرفتی وجود ندارد. 

این خبرنگار همچنین به مذاکرات هیات اعزامی سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و نوشت: در خصوص کرج؛ اگر ایران اجازه دسترسی ندهد، این اقدام به عدم علاقه به مذاکره تعبیر می‌شود. 

ساعتی پس از این خبر نیز علی باقری، در ساعات پایانی روز جمعه در توئیتی نوشت: فضاسازی دروغین خارج از اتاق مذاکره نمی‌تواند در جدیت مذاکره‌کنندگان در رسیدن به توافقی که از حقوق و منافع ملت ایران صیانت می‌کند، خللی وارد کند.

حالا امید به پیشرفت در مذاکرات جای خود را به سردرگمی میان اخبار ضد نقیض داده است که شاید نتوان به یقین گفت که چه رخدادی موجب شده تا خبر «آغاز کار عملی» جای خود را به «هیچ پیشرفتی» بدهد. گویی که حاضران پای میز مذاکره هنوز از مرحله محک یکدیگر و وزن‌کشی خارج نشده‌ و همچنان به امید خروج خودروی طرف مقابل از جاده، بازی را ادامه می‌دهند. 

با توجه به آنکه تعطیلات سال نو میلادی از ۲۰ دسامبر یعنی ۹ روز دیگر آغاز شده و وقفه نسبتا طولانی مدتی را در مذاکرات ایجاد خواهد کرد، روزهای آینده می‌تواند با علم مذاکره‌کنندگان بر اهمیت زمان برای تسریع در احیای برجام، پر خبر و شگفتی‌ساز شود. / ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر