کد خبر: 122661
A

سهم میلیاردی دو سازمان زیرمجموعه سپاه از بودجه ۱۴۰۱؛ ۲۰۰ میلیارد تومان برای «اوج» و «سراج»

در لایحه بودجه۱۴۰۱، «قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیة‌الله» هم دارای ردیف شده است. قرارگاهی که وابسته به سپاه است و فرمانده آن مستقیما از سویرهبرانقلاب منصوب می‌شود.

سهم میلیاردی دو سازمان زیرمجموعه سپاه از بودجه ۱۴۰۱؛ ۲۰۰ میلیارد تومان برای «اوج» و «سراج»

به گزارش دیده بان ایران؛ در لایحه بودجه۱۴۰۱، «قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیة‌الله» هم دارای ردیف شده است. قرارگاهی که وابسته به سپاه است و فرمانده آن مستقیما از سویرهبرانقلاب منصوب می‌شود. اردیبهشت ۱۳۹۸ طی حکمی محمدعلی جعفری فرمانده کل وقت سپاه، به فرماندهی این قرارگاه منصوب شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ بودجه نهادهای زیر مجموعه سپاه از جمله  «اوج» و «سراج» که در فضای مجازی و رسانه ای کشور حضور چشمگیر داشته و بازوی رسانه ای و تبلیغاتی یک جناح خاص سیاسی هستند افزایش چشمگیری پیدا کرده است. روزآروز در این باره نوشت؛ در لایحه بودجه، برای قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیة‌الله ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است؛ البته طبق لایحه تنها برای «کمک و حمایت از موسسات فرهنگی و اجتماعی اوج و سراج». در توضیح این ردیف همچنین برای مشخص شدن سهم هر یک از این دو موسسه از این ۲۰۰ میلیارد تومان تاکید شده «به نسبت مساوی».

البته که معلوم نیست آیا در بودجه ردیفی مستقل برای قرارگاه بقیة‌الله وجود دارد یا خیر؛ چرا که برخی ردیف‌های بودجه در متن نمی‌آیند و از دستگاه بالاسری تامین می‌شوند؛ ولی تا اینجا لااقل معلوم شده که این دو سازمان که در فضای مجازی و زمینه فیلم و سریال و تبلیغات محیطی و غیرمحیطی کار می‌کنند، زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران هستند و بودجه‌های میلیاردی دارند.

موسسه سراج برای آنها که در توییتر فعال هستند تقریبا آشناست؛ موسسه‌ای که تمرکزش بر فضای مجازی است. این موسسه در معرفی خود معلوم نکرده به‌طور ساختاری و مالی به کجا تعلق دارد اما در بخش درباره ما در وبسایت سراج این سوال‌ها مطرح شده است: «چطور می‌شود آتش توپخانه‌های فرهنگی را در یک جهت متمرکز کرد؟ افسران جنگ نرم در چه میعادگاهی باید باهم آشنا شوند حرف هم را بشنوند و برای عملیات مشترک آماده شوند؟».

در ادامه نوشته شده که «این دغدغه‌ای بود که جز با حمایت سازمان‌های انقلابی مرتفع شدنی نبود. یکی از سازمان‌هایی که تلاش نمود این دغدغه را به یک سیاست تبدیل کند، سازمان فضای مجازی سراج بود».

طبق گزارشی که وبسایت «حلقه‌وصل» نوشته، «حسین یکتا» از بنیان‌گذاران قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا بود که هدفش گردآوری فعالان موسوم به فعالان هنری و رسانه‌ای جبهه انقلاب بود.

این گزارش به نقل از یک مقام سازمان سراج روایت کرده «سردار جعفری، فرمانده وقت سپاه، از این طرح استقبال کردند و پذیرفتند که حمایت کنند. و برای اینکه این مجموعه، زیرمجموعه سپاه نشود، یک قرارگاه میانی با نام «قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله» ایجاد کردند. قرار شد این قرارگاه از بنیاد خاتم‎الاوصیا(عج) حمایت کند. بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) ساختار و فعالیت‎های خود را در قالب هفت هشت کارگروه تعریف کرد و یکی از این کارگروه‎ها، کارگروه رسانه‎های دیجیتال بود. نام «سراج» اولین بار اواخر سال ۱۳۹۱ در اولین نمایشگاه رسانه دیجیتال انقلاب اسلامی مطرح شد». در نهایت این سازمان در سال ۱۳۹۲ رسما آغاز به کار کرد.

منصور امینی مسئول سراج معتقد است که سازمان متبوعش «یک مجموعه حمایت‌گر از گروه‌های مردمی انقلابی است». او پیش از سراج، جانشین قرارگاه فضای مجازی بسیج بوده است.

تیر ماه ۱۳۹۸ سردار جعفری در سخنرانی خود در گردهمایی مسئولین و اعضای مراکز استانی سازمان سراج گفته بود «مجموعه سراج یک نهاد مردمی است که باید همچنان مردمی بماند تا موفقیت‌های بیشتری به دست بیاورد».

«تربیت و آموزش هزاران نیروی انقلاب در فضای مجازی»، «تربیت چندهزار نفر مربی سواد فضای مجازی» و «راه‌اندازی و طراحی کلینیک‌های سلامت ذهن در فضای مجازی» از جمله مواردی است که امینی از آنها به عنوان دستاوردهای سازمان سراج یاد ‌کرده است. اگر در توییتر فعال باشید حتما دستاوردهای سازمان سراج را دیده‌اید یا شاید هم صابون آنها به تن‌تان خورده باشد؛ شاید در قالب طرح یک موضوع خاص یا پاسخ به توییت فردی خاص.

تا پیش از این اطلاعاتی درباره محل تامین بودجه و میزان آن در دست نبود و لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای نخستین بار از میزان بودجه سازمان سراج که البته به عنوان کمک قید شده، پرده برداشت.

اما ۱۰۰ میلیارد دیگر قرار است تعلق بگیرد به سازمان اوج؛ سازمانی که در سال ۹۲ و در جریان مذاکرات هسته‌ای با بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» شناخته شد و با تولید فصل پنج سریال پایتخت بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. فیلم‌های سینمایی مانند «منصور» و «خروج» به‌علاوه سریال پرحاشیه «آقازاده» هم محصول این سازمان است.

خبرگزاری تسنیم در معرفی «اوج» نوشته «به گفته احسان محمدحسنی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اوج، این سازمان یک تشکل مردم نهاد است و هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تأمین می‌شود و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد».

اما با این وجود رمضان شریف سخنگوی سپاه سال ۹۳ درباره نسبت «اوج» با سپاه گفته بود «با توجه به رویکرد حمایتی سپاه از مجموعه اوج تولیدات این مرکز را نمی‌توان الزاما خروجی و محصول رسمی مجموعه سپاه دانست».

بعدها و همین مهر ۱۴۰۰ احسان محمدحسنی رئیس سازمان اوج بالاخره اذعان کرد که «اوج در سال ۹۰ با ۵۰۰ میلیون تومان بودجه راه‌اندازی شد. اولین کمک که با افتخار از سپاه گرفتیم، کار را شروع کردیم سال گذشته(۱۳۹۹) حدود ۱۸ میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از ۹۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم». با این حال تا کنون رقمی رسمی از بودجه این سازمان هم اعلام نشده بود.

حالا با توجه به شفاف شدن میزان بودجه با نام «کمک» که «سراج» و «اوج» قرار است هرکدام ۱۰۰ میلیارد تومان از بیت‌المال بگیرند، باید دید این دریافتی‌های میلیاردی، ‌به چه میزان در جهت تامین منافع صاحبان بیت‌المال یعنی مردم هستند.

گزارش: محمد حسن نجمی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر