کد خبر: 122730
A

ادعای سخنگوی دولت: در ۴ ماه گذشته دولت دستاوردهای بزرگی داشته/ تاکنون ۲۶۸ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم/ رسانه ها باید بین بانیان و حامیان وضع موجود تفاوت قائل شوند

بهادری جهرمی در نشست خبری امروزش گفت: دولت از نقد دلسوزانه و اصحاب رسانه با روی باز استقبال می‌کند اگر هم‌ جایی نیازمند اصلاح باشد، دولت مقاومت نخواهد کرد. اما باید تفکیکی بین بانیان و حامیان وضع موجود قائل شد. قطعا بانیان وضع موجود باید پاسخگوی وضع موجود باشند.

ادعای سخنگوی دولت: در ۴ ماه گذشته دولت دستاوردهای بزرگی داشته/ تاکنون ۲۶۸ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم/ رسانه ها باید بین بانیان و حامیان وضع موجود تفاوت قائل شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود ضمن تبریک روز پرستار و قدردانی از خانواده بزرگ و دلسوز پرستان گفت: دولت از پیش برنامه داشت و پیرو فرمایش اخیر رهبری رئیس‌جمهور دستور دادند که برای حل خواسته‌های پرستاران اقدام شود.

وی افزود: هفته پژوهش را به مردم و پژوهشگران کشور تبریک می‌گویم. سعی دولت سیزدهم بر آن است که حرکت تحولی دولت علم‌بنیان و پژوهش‌محور باشد. رئیس‌جمهور در دیدار با دانشجویان هم بر این مساله تاکید داشتند و تاکید کردند که هر اقدامی مبتنی بر علم نباشد، سلیقه‌ای بوده و دوام نخواهد داشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این راستا دولت برنامه‌های خوبی داشته از وزیر علوم برای راه‌اندازی سامانه نیازهای پژوهشی کشور تشکر می‌کنیم و امیدواریم اولویت‌ها و ایده‌های پژوهشی در این سامانه به شیوه هوشمند جمع‌سپاری و تبدیل به اولویت‌های کشور شود.

وی با بیان اینکه در این هفته مهم‌ترین خبر دولت تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس بود، عنوان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز نشستی را در این خصوص داشتند و سعی شد شبهات در حد امکان تبیین شود اما در صورت نیاز می‌توانیم نشست دیگری را به این مساله اختصاص دهیم من به کلیات اشاره می‌کنم.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری دولت در بودجه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی و کمک به تحقق رشد ۸ درصدی است، گفت: هدف‌گذاری این بوده طبیعی است با این وضعیت امروز دولت به تنهایی قادر به تحقق این رشد نیست، برای همین برنامه‌ریزی محوری دولت فعال‌سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی و عمومی و مردم برای تحقق این رشد است.

وی افزود: دولت همه تلاش و برنامه‌ریزی خود را می‌کند تا مردم این رشد ۸ درصدی را رقم بزنند و این دستاورد جمعی مردم باشد. دولت سعی می‌کند زیرساخت‌های این اقدام را برای بخش‌های خصوصی و عمومی فراهم کند برای این منظور دو محور و پایه اساسی در بودجه یکی خط قرمز قرار دادن هرگونه تصمیم و اقدام تورمی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت با طراحی بودجه اجرایی انقباضی نسبت به هزینه ‌های خود و محدود کردن تکالیف بانک‌ها و خط قرمز قرار دادن روش‌های خلق پول می‌خواهد تورم را مهار کند و با ثبات اقتصادی می‌خواهد امکان فعالیت بخش خصوصی را برای تحقق رشد ۸ درصدی رقم بزند. ابزارهایی برای این رشد طراحی شده که یکی از آنها صندوق پیشرفت و عدالت است که با حدود ۱۸۰ هزار میلیارد بودجه سعی می‌کند در سطح ملی و استانی به این تحقق رشد ۸ درصدی با مشارکت بخش خصوصی کمک کند.

وی ادامه داد: در دولت جدید مردمی با نگاه جدید دیده خواهد شد، سعی شده به فرارهای مالیاتی که در تولید کشور نقشی بازی نمی‌کنند، رسیدگی شود و از این فرارها برای پروژه‌های عمرانی استفاده شود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت بنای کلنگ‌زنی جدیدی ندارد و قصد دارد تا جایی که می‌تواند طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند.

وی ادامه داد: دولت سعی کرد در هزینه‌های غیرجاری و غیرضروری ۱۵ درصد کاهش را داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: حذف فقر مطلق از دیگر مواردی است که رئیس‌جمهور در بودجه تاکید داشتند و این مسئله در نگاه دولت جاری است و تشکیل صندوق محرومان از اقدامات دولت در بودجه ۱۴۰۱ خواهد بود.

وی افزود: هزینه‌های مربوط به بخش آب ۲ برابر شده است تا حل بحران خشکسالی را دستور کار دهیم. حل مساله مسکن ملی از دیگر اهداف دولت است که تا سال آتی اجرای احداث ۲ میلیون مسکن پیش‌بینی شده است.

بهادری جهرمی گفت: ساخت یک پالایشگاه جدید با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز با پالایشگاه آبادان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: افزایش حقوق به صورت پلکانی و به نفع کم درآمدها خواهد بود؛ چراکه افزایش حقوق به ضرر کم‌درآمدها بود. افزایش حقوق در میانگین ۱۰ درصد است و برای دهک‌های پایین ۳۰ درصد پلکانی تعبیه شده است. در سال آتی حداقل حقوق ۴ میلیون و پانصد هزار تومان و در سقف ۳۷ میلیون تومان پیش‌بینی شده است

سخنگوی دولت بیان کرد: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در کنار اخبار خوبی که در کنار رعایت مردم و تلاش وزارت بهداشت صورت گرفته است الحمدالله با شرایط کرونایی کنترل شده مواجه هستیم هر چند خطر مدل جدید که در آفریقا شاهدش هستیم ما را موظف به رعایت پروتکل‌ها می‌کند و مدیران این رعایت‌ها را کنترل می‌کنند و در تزریق واکسن رکورددار هستیم.

وی ادامه داد: همچین یک مصوبه دیگر در جهت پرداخت کمک هزینه معیشتی به هنرمندان، نویسندگان و جامعه روزنامه‌نگاران تصویب شد که با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع خواهد شد.

بهادر جهرمی درباره انتقادات به دولت گفت: دولت از نقد دلسوزانه و اصحاب رسانه با روی باز استقبال می‌کند اگر هم‌ جایی نیازمند اصلاح باشد، دولت مقاومت نخواهد کرد. اما باید تفکیکی بین بانیان و حامیان وضع موجود قائل شد. قطعا بانیان وضع موجود باید پاسخگوی وضع موجود باشند.

سخنگوی دولت درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: یکی از اولویت‌های دیپلماسی و سیاست خارجی دولت سیزدهم تعامل با جهان بود و در چند روز اخیر هم جلسه ایران با کشورهای همسایه برگزار شد.

وی ادامه داد: در حدود ۴ ماه گذشته که هرچند زمان کوتاهی است اما ما دستاوردهای بزرگی را شاهدش بودیم. حضور در اجلاس شانگهای و اجلاس اکو و سوآپ گازی که در حاشیه آن بسته شد از جمله دستاوردهای چند ماه گذشته است. آزادسازی ارزهای بلوکه شده از جمله دستاوردهای دولت است که در تعامل و همکاری دولت با کشورهای همسایه محقق شد.

سخنگوی دولت گفت: ۱۷۵ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۳/۳ میلیارد دلار مصوب شده است که تاکنون ۲۶۸ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده است.

بهادری جهرمی درباره حل مشکلات معیشتی گفت: آقای رئیسی در چارچوب وعده‌هایی که داده است عمل خواهد کرد . دولت برنامه این را ندارد که با دادن وعده‌های احساسی و شعاری که تحقق نیافتی باشد، احساسات مردم را جریحه‌دار کند و دولت از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکلات مردم استفاده خواهد کرد.

سخنگوی دولت در خصوص واردات خودرو گفت: کنترل و مهار تورم پیرامون بودجه جزو برنامه‌های محوری دولت است. در همه حوزه‌ها برنامه‌هایی در این زمینه طراحی شده است.

وی ادامه داد: سعی شده کنترل خلق پول انجام گیرد. درباره خوردو چندین جلسه گداشته شد، تدابیر مختلفی از سمت وزارت صمت شده است تا متناسب‌سازی عرضه و تقاضا صورت گیرد. دولت به قیمت‌گذاری دستوری اعتقادی ندارد.

بهادری جهرمی درباره جلسات سران قوا گفت: پیش از این مرسوم بود سران قوا از تریبون‌های عمومی را برای فرستادن پیغام استفاده می‌کردند. اما امروز در این جلسات اختلاف کارشناسی مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: می‌شود به جای ناراحت کردن ذهن مردم در جلسات مقامات با همدیگر به گفت‌وگو بپردازند، شاید بخشی از موارد قابلیت اطلاع‌رسانی نداشته باشد اما می‌شود بخشی را به اطلاع مردم رساند.

سخنگوی دولت درباره فروش اموال تملیکی گفت: بعد از استقرار آیت الله رئیسی در دولت هم ایشان بازدیدی از انبارهای این سازمان‌ها داشتند و به وزیر اقتصاد دستورهایی دادند و یک مهلت سه ماه دادند.

وی ادامه داد: آقای محسنی اژه‌ای در این مورد همراهی خوبی داشتند و اقدامات خوبی در همکاری دو قوه صورت گرفت.

سخنگوی دولت درباره افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو و قیمت ارز گفت: دستور رئیس‌جمهور این نبود که در هیچ دوره‌ای افزایش قیمت خودرو صورت نگیرد بلکه باید با مکانیزم قانونی صورت گیرد که این اقدام صورت نگرفته بود.

بهادری جهرمی گفت: در خصوص نابسامانی بازار ارز جلسات مختلفی با قوه قضائیه و دستگاه‌های قضایی برگزار شد که دستگیری‌هایی هم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سهام‌داران، خودروسازان مردم هستند، یعنی این تصور نباشد که اگر با قیمت‌گذاری جلوی افزایش قیمت را بگیرد و خودروسازان هم زیان ببینند آنجا هم مردم ضرر می‌بینند بنابراین باید دو طرف را در نظر بگیریم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر