کد خبر: 122831
A

جلال میرزایی: موضع رئیسی کاملاً با موضع نظام یکسان است/ تحقق درآمد نفتی مشروط به توفیق دولت در مذاکرات است

نماینده مجلس دهم می گوید: «در نتیجه باید بگوییم که درآمد 381 هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه از محل فروش پیش‌بینی شده، مشروط به آن است که روند مذاکرات به‌چه سمت و سویی باشد.»

جلال میرزایی: موضع رئیسی کاملاً با موضع نظام یکسان است/  تحقق درآمد نفتی مشروط به توفیق دولت در مذاکرات است

به گزارش دیده بان ایران؛ ابراهیم رئیسی می‌گوید او و دولتش اقتصاد و معیشت مملکت را به مذاکرات هسته‌ای گره نزده و نمی‌زند. این را بارها از او شنیده‌ایم و حالا که فصل بودجه از راه رسیده، او از این می‌گوید که بودجه را نیز به مذاکرات گره نزده است. او ابتدای همین هفته به صحن علنی رفت تا نخستین لایحه بودجه سالیانه دولت سیزدهم را به دست رئیس مجلس یازدهم بسپارد و اتفاقاً در همان نطق دفاعیه‌اش در صحن علنی پارلمان و لابه‌لای صحبت‌ از چند و چون تدوین این لایحه به‌عنوان سند دخل و خرج مملکت در سال آینده خورشیدی، چند نوبت این جمله را تکرار کرد. اما آن‌چه حالا کارشناسان چند روز پس از انتشار متن لایحه بودجه 1401 در این رابطه می‌گویند، چندان موید گفته‌های رئیس دولت نیست.

بودجه‌ای که در این چند روز بسیاری از محورها و ردیف‌هایش با انتقاد افکار عمومی و کارشناسان و تحلیلگران مواجه شده و در این میان ردیف‌هایی که به پیش‌بینی دولت درخصوص میزان فروش نفت مربوط است و نیز قیمتی که برای فروش هر بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده، از این قاعده مستثنا نیست. ردیف‌هایی که بررسی‌شان شاید بهترین متر و معیار برای راستی‌آزمایی در این خصوص باشد که دولت لایحه بودجه و دخل و خرج سالانه مملکت را به مذاکرات هسته‌ای گره زده یا نه! 

این درحالی است که یک نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس قبل در ارتباط با احتمال تحقق درآمدی که دولت در لایحه بودجه 1401 از محل فروش نفت درنظر گرفته، می‌گوید: «واقعیت این است که دولت جدید اگرچه چندماهی فرصت را از دست داد و بدتر از آن، سرگرم تسویه‌حساب‌ جناحی شد و بیشتر به انتقاد از تیم مذاکره‌کنندگان دولت قبل و راهبردی که ظریف و عراقچی در مذاکرات احیای برجام پی گرفته بودند، مشغول شد اما خوشبختانه بالاخره وارد مذاکرات شد و در حال حاضر هم دست‌کم تا انتهای هفته کار را در وین پیش خواهند برد. درنتیجه این‌که مذاکرات به چه سمت و سویی هدایت شود، می‌تواند بر میزان فروش نفت و حتی تاحدودی بر قیمت فروش نفت تاثیر بگذارد.» 

جلال میرزایی در ادامه به گفته است: «در نتیجه باید بگوییم که درآمد 381 هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه از محل فروش پیش‌بینی شده، مشروط به آن است که روند مذاکرات به‌چه سمت و سویی باشد.»

او در عین حال با اشاره به این‌که نفس بازگشت جمهوری اسلامی به مذاکرات احیای برجام در دولت جدید، اتفاقی مثبت است و امیدهایی را نسب‌به حصول توافق ایجاد کرده، ادامه داد: «اگر اوضاع به همین شکل پیش رفته و طرفین مذاکرات را به همین نحو دنبال کنند، احتمالاً درآمدی که دولت برای فروش نفت مدنظر دارد، نسبی محقق شود اما طبیعتاً اگر مذاکرات به بن‌بست بخورد و بی‌نتیجه بماند، کار دشوار خواهد بود.»

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در عین حال معتقد است که دلیلی برای توقف مذاکرات و بن‌بست در مسیر احیای برجام وجود ندارد و باید تلاش کرد که احیاناً مشکلی در این مسیر حادث نشود. او می‌گوید: «به‌هرحال سیاست مذاکره اگرچه در دولت روحانی که گرایش سیاسی متفاوتی از دولت فعلی داشت، آغاز شد و در جریان بود اما دولت رئیسی هم در عمل همان مسیر را پی گرفته‌اند که طبیعی هم هست. چراکه این مذاکرات در راستای سیاست مجموعه نظام است.» 

میرزایی همچنین می‌گوید: «موضع رئیسی کاملا با موضع نظام یکسان است و آن‌چه موضع نظام باشد، توسط دولت رئیسی با اولویت دنبال شده و انجام می‌شود.»/ عصرما

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر