کد خبر: 122871
A

بودجه ۱۴۰۱ لایحه‌ای ضد امنیت اجتماعی/ بودجه صرفا بر پایه امنیت مرز‌ها بسته شده است

در حالی کمبود اقلام دارویی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود که حال اخبار مختلفی از حذف ارز ترجیحی دارو نیز قرار است تن رنجور بیماران را بلرزاند. اگرچه به گفته برخی از فعالان حوزه دارویی کشور ارز ترجیحی دارو از سال گذشته برای برخی اقلام دارویی برداشته شده است.

 بودجه ۱۴۰۱ لایحه‌ای ضد امنیت اجتماعی/ بودجه صرفا بر پایه امنیت مرز‌ها بسته شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ - در حالی کمبود اقلام دارویی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود که حال اخبار مختلفی از حذف ارز ترجیحی دارو نیز قرار است تن رنجور بیماران را بلرزاند. اگرچه به گفته برخی از فعالان حوزه دارویی کشور ارز ترجیحی دارو از سال گذشته برای برخی اقلام دارویی برداشته شده است.

 برداشته شدن ارز دارویی از زمان دولت پیشین مطرح شده بود، اما به سرانجام نرسید با این حال این موضوع در روز‌های گذشته نیز مطرح شده بود که با تکذیب وزیر بهداشت مواجه شد، این در حالیست که در زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ سخنی از ارز ترجیحی برده نشد.

همین موضوع موجب شده است تا نگرانی بسیاری در میان فعالان حوزه بهداشت و درمان کشور به ویژه کسانی که در حوزه بیماری‌های خاص فعالیت می‌کنند به وجود بیاید. با این حال به گفته بسیاری از افراد نه‌تنها بیماران خاص و یا صعب‌العلاج که مصرف کنندگان دائم دارو هستند که حتی این موضوع برای سایر بیماران نیز خطرناک خواهد بود.

احمد قویدل، عضو مجمع عمومی کانون بیماران هموفیلی ایران در این رابطه در گفتگو با بیان اینکه اگر ارز ترجیحی از دارو حذف شود تنها بیماران خاص از این امر زیان نخواهند دید بلکه زیان آن متوجه تمام جامعه خواهد بود، گفت: بیماران خاص از یکسری حمایت‌های دولتی برخوردار هستند، مثلا در حوزه بیماران هموفیلی داروی این بیماران به صورت رایگان در اختیار این افراد گذاشته می‌شد، اما نهاد‌هایی که این دارو‌ها را تهیه می‌کنند و بودجه در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود به شدت متضرر خواهند شد.

وی افزود: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یک تهدید عمومی برای سلامت عمومی جامعه است. حتی دارو‌های OTC مانند دارو‌های سرماخوردگی نیز که از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند به شدت گران شده و این امر به سلامت عمومی جامعه به شدت ضربه خواهند دید.

بیمه‌ یا بنگاه تجاری

قویدل بیان کرد: زیرساخت‌های بیمه‌ای ما مشکل دارند و اساسا ما بیمه نداریم بلکه آن‌ها بنگاه اقتصادی هستند. ما بیمه حرفه‌ای در ایران نداریم و دست آن‌ها در جیب دولت است؛ لذا از آنجایی که اصلا بیمه حرفه‌ای در ایران نداریم هرچه بار مالی حوزه دارو بیشتر شود مردم بیشتر دچار مشکل می‌شوند. به هیچ وجه نباید فکر کرد که صرفا بیماران صعب العلاج دچار مشکل می‌شوند بلکه سایر مردم نیز دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی از دارو‌هایی که تحت پوشش بیمه نیستند برداشته می‌شود هزینه بسیاری بر مردم وارد می‌شود، لذا به نظر نمی‌رسد چنین چیزی عملی شود چرا که چنین چیزی فاجعه به بارخواهد آورد.

بودجه ۱۴۰۱ ، ضد امنیت اجتماعی است

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران با تأکید بر اینکه مباحثی مانند سلامت و آموزش و پرورش از جمله مسائل حاکمیتی است، گفت: بودجه ۱۴۰۱ چندان ارتباطی با امنیت عمومی جامعه از جمله سلامت ندارد و هزینه‌ها را افزایش داده است.

وی ادامه داد: درک محدودی از امنیت در این بودجه شده است. آموزش و بهداشت و درمان دو حوزه حاکمیتی هستند و اگر دولت نتواند در این دو حوزه خدمت ارائه دهد یعنی نمی‌تواند امنیت را برقرار کند. وقتی لایحه بودجه را نگاه می‌کنیم نه تأمین معیشت در آن دیده شده نه تأمین سلامت و نه تأمین آموزش آنها. نگاه بودجه صرفا بر پایه امنیت مرز‌ها دیده شده و امنیت درونی در آن وجود ندارد. اگر قرار باشد که تمامی درآمد یک شخص برای دو قرص سرماخوردگی صرف شود امنیت اجتماعی به خطر می‌افتد.

قویدل بیان کرد: امنیت اجتماعی نه با افزایش بودجه نهاد‌های تبلیغاتی مانند صداوسیما که با ارتقای سطح سلامت و معیشت جامعه تأمین می‌شود؛ لذا باید نمایندگان مجلس با این دید به سراغ بودجه کشور بروند.

کمبودهای دارویی

گفته‌های قویدل در مورد عدم پشتیبانی بیمه‌ها از برخی اقلام دارویی در حالی است که علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان در این رابطه به ایسنا گفته است: در حوزه بیماران خاص و انسولین و ... هم کمبود‌هایی وجود دارد. سازمان غذا و دارو بعضا اعلام می‌کند که برای بیماران خاص مشکلی وجود ندارد و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن‌ها تامین می‌شود، اما اکنون داروی ام‌ اس که دو میلیون تومان بود، به‌نام بتافرون هشت تا ۹ میلیون تومان شده است که مردم از پس آن برنمی‌آیند و سازمان‌های خیریه باید به داد مردم برسند. البته این دارو‌ها تحت پوشش بیمه است، اما وقتی قیمت‌ها خیلی خیلی بالا می‌رود، عملا پوشش بیمه‌ای هم دیگر پاسخگو نیست. بیمه‌ها بر اساس قیمت داروی تولید داخلی یا بر اساس قیمت قبلی که ارزان بوده، پوشش می‌دهند و اختلاف قیمت را پوشش نمی‌دهند. حال برخی بیماران خاص از داروی تولید داخلی پاسخ نمی‌گیرند و نیاز به مصرف داروی خارجی دارند.

 اگرچه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اثری ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دارو وجود ندارد اما سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جموری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه شب (۲۱ آذر ماه) برگزار شد، از حمایت‌های بیشتر دولت نسبت به تامین داروی مورد نیاز بیماران به عنوان اقدامی مستمر و ضروری یاد کرد و از مسئولان دست اندرکار از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی خواست در سریع‌ترین زمان ممکن از تقویت ذخایر دارویی کشور پشتیبانی کنند؛ چرا که صیانت از جان و تامین نیازمندی‌های مردم همواره از دغدغه‌های دولت است.

از سوی دیگر میرتاج‌الدینی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با مسعود میرکاظمی، به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است به‌جز دارو و گندم، دیگر کالا‌هایی که مشمول دریافت ارز ترجیحی می‌شدند به مرور از دریافت ارز ۴۲۰۰ حذف خواهند شد. با این حال مشخص نیست که سازمان برنامه و بودجه ارز دارویی را بدون اینکه آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیاورد چگونه می‌تواند اختصاص دهد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر