کد خبر: 122899
A
مسئول روابط عمومی حزب جمهوریت:

فضای رسانه ای ایران مسموم است

یک فعال رسانه ای گفت: در کشورهای توسعه یافته، صاحبان قدرت هستند که از رسانه ها وحشت دارند که اگر خطایی از آنها سربزند، رسانه ها آزادانه تحقیق کرده و آن را برای افکار عمومی منتشر می سازند، اما در کشور ما برعکس است و فعالان رسانه ای مجبور هستند یک خبر معمولی را بارها بررسی کنند که مبادا فلان مسئول دولتی ناراحت شود و برای آن رسانه دردسر درست شود. چنین فضایی عمیقاً مسموم است.

فضای رسانه ای ایران مسموم است

به گزارش دیده بان ایران؛ سامان سلیمانی مرند، مسئول روابط عمومی حزب جمهوریت ایران اسلامی،  در گفتگو با دیدبان ایران اظهار داشت: متآسفانه شاهد هستیم که با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، فضای رسانه ای کشور دوباره رو به بسته شدن می رود و این موضوع بیشتر توسط فعالان سیاسی منتقد دولت احساس می شود. گویی رسانه ها، علاقه ندارند که انتقادهای جدی به دولت آقای رئیسی را منتشر کند. ریشه این اشکال هم در این است که ما رسانه مستقل قدرتمند در ایران به اندازه کافی نداریم و میبینیم که بیشتر خبرگزاری های قوی کشور دولتی هستند. 

این فعال رسانه ای ادامه داد: رسانه های آزاد یکی از ارکان مهم دموکراسی هستند و آزاد بودن یک رسانه نیزمستقیماً وابسته به استقلال آن از نهادهای قدرت است. نمی شود بگوییم رسانه های ما آزاد هستند اما مدیر خبرگزاری های اصلی کشور، توسط دولت تعیین شوند و بابت خبرهایی که روی خروجی رسانه خود می برند، باید به نهادهای بالادستی پاسخگو باشند. در کشورهای توسعه یافته، صاحبان قدرت هستند که از رسانه ها وحشت دارند که اگر خطایی از آنها سربزند، رسانه ها آزادانه تحقیق کرده و آن را برای افکار عمومی منتشر می سازند، اما در کشور ما برعکس است و فعالان رسانه ای مجبور هستند یک خبر معمولی را بارها بررسی کنند که مبادا فلان مسئول دولتی ناراحت شود و برای آن رسانه دردسر درست شود. چنین فضایی عمیقاً مسموم است.

رئیس دفتر سیاسی حزب جمهوریت استان تهران افزود: البته من نمی گویم که الزاماً دولت آقای رئیسی دارد با رسانه ها برخورد می کند، اما حداقل ترس برخورد با رسانه ها در ذهن فعالان رسانه ای نسبت به دولت های اصولگرا وجود دارد و این وظیفه دولت است که در این رابطه به خبرگزاری های زیر مجموعه خود که اکثریت فضای رسانه ای کشور را در دست دارند، دستور بدهد تا انتقادات به عملکرد دولت را از سوی جناح های مقابل سانسور نکنند و من فکر می کنم که این یک فرصت استثنائی برای آقای رئیسی است تا نشان دهد با مردم کاملاً صادق و شفاف است.

سلیمانی با اشاره به فعالیت های حزب جمهوریت در صد روزه نخست دولت سیزدهم، گفت: پس از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، اعضای حزب جمهوریت با خود عهد کردند که هرگز منفعل نشوند و بیش از گذشته نسبت به رویدادهای جامعه، بخصوص آنهایی که با معیشت مردم سرو کار دارند، واکنش نشان دهند تا بتوانند در حد خود به عنوان یک تشکل سیاسی، صدای مردم رنج کشیده ایران باشند. افرادی که خبرهای حزب ما را دنبال می کنند، می دانند که هرچند مهر اصلاح طلب بر پیشانی ما خورده است؛ اما خط قرمزمان مردم هستند و اخبار مربوط به انتقاداتمان نسبت به برخی عملکردهای دولت قبلی هنوز در رسانه ها، قابل دسترسی و مشاهده است. بر همین منوال با روی کارآمدن پرحاشیه دولت سیزدهم، عملکرد دولت و مسئولین را به دقت رصد کردیم و بارها چه از طریق صدور بیانیه و چه از طریق مصاحبه توسط دبیرکل محترم حزب، نسبت به تصمیم گیری های غلط هشدار دادیم؛ اما هر بار خبرگزاری های دولتی به بهانه ای یا متن را سانسور کردند و یا از انتشار آنها سرباز زدند. تعدادی هم که ما را کلاً بایکوت کرده اند. 

وی خاطر نشان ساخت: مسلماً این وظیفه احزاب منتقد نیست که برای دولت دست بزنند. کارهای خوب دولت را همه می بینند، اما وظیفه ما به عنوان یک حزب سیاسی منتقد دولت حاکم، این است که اشتباهات دولت را بازگو کنیم و اگر به عنوان یک تشکل سیاسی شناسنامه دار و مجوز دار، این حق انتقاد هم از ما گرفته شود، باید فاتحه اصلاح و دموکراسی در این کشور را بطور کامل خواند. به هر ترتیب امیدواریم این فضای بسته و خفه در کشور شکسته شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر