کد خبر: 12299
A
گزارش "دیده بان ایران" از اتفاقات مشابه پلاسکو در زمان شهرداری قالیباف؛

از فاجعه سعادت آباد تا دهان باز کردن‌های گاه و بیگاه زمینِ تهران/ آتشنشانان و کارگران دو قربانی عمده، بی‌درایتی مدیران شهری

حادثه پلاسکو به قدری ابعاد وسیعی دارد که پیگیری‌های رسانه‌ای آن طویل‌المدت خواهد بود؛ این حادثه قطعا به این زودی ها فراموش نخواهد شد؛ این بخش شاید تنها جنبه مثبت تراژدی پلاسکو باشد؛ بخشی که تیغ مطالبه‌گری و ضرورت پاسخگویی را بر گردن دست اندرکاران و متولیان امور شهری می‌نشاند؛

از فاجعه سعادت آباد تا دهان باز کردن‌های گاه و بیگاه زمینِ تهران/ آتشنشانان و کارگران دو قربانی عمده، بی‌درایتی مدیران شهری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، حادثه پلاسکو به قدری ابعاد وسیعی دارد که پیگیری‌های رسانه‌ای آن طویل‌المدت خواهد بود؛ این حادثه قطعا به این زودی ها فراموش نخواهد شد؛ این بخش شاید تنها جنبه مثبت تراژدی پلاسکو باشد؛ بخشی که تیغ مطالبه‌گری و ضرورت پاسخگویی را بر گردن دست اندرکاران و متولیان امور شهری می‌نشاند؛ همان افرادی که متهم اصلی حادثه پلاسکو هستند و با انگ و پرچسب سیاسی کاری به منتقدان، نمی‌توانند از زیر مسئولیت و پاسخگویی شانه خالی کنند.

شهردار و اعضای شورای شهر باید متخصص امور شهری باشند؛ سیاستمداری که سودای ریاست جمهوری دارد و یا ورزشکار و هنرپیشه‌ای که دغدغه سلبریتی شدن و کاسبکاری دارد، شایسته تصدی سمت‌های شهری نیست؛ اگر این اشخاص در مصدر امور باشند، نتیجه‌اش فاجعه پلاسکو می‌شود؛ فاجعه‌ای که اتفاقا موارد مشابهی را هم البته در مقیاس کوچکتر در چند سال اخیر داشت؛ در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت:

*فاجعه سعادت آباد؛ مرگ 17 دانشجوی کارگر!

روز دوشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۸۷، ساختمانی در خیابان سعادت‌آباد تهران فروریخت و در آن هفده کارگر اهل کوهدشت که بعدها مشخص شد اکثرشان دانشجو بودند، جانباختند؛ نکته قابل تامل آنکه، اهالی محل مدت‌ها پیش از این حادثه وضعیت خطرناک این ساختمان را به مسئولان ذیربط گزارش داده بودند، اما اقدام به موقع صورت نگرفت و شد آنچه نباید می‌شد! 

محمدباقر قالیباف شهردار تهران طی مصاحبه‌ای در واکنش به این رخداد، گفت:«گاهی حاشیه موضوعات برای رسانه‌ها مهم می‌شود، مثل حادثه سعادت آباد که آن را خبرنگاران بزرگ می‌کنند.»

*ریزش ساختمان در شریعتی؛ باز هم کارگران قربانی قصور مسئولان

در فروردین ماه 92 نیز، یک ساختمان واقع در خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد، ریزش کرد و سه کارگر در جریان آن جانباختند؛ سخنگوی سازمان آتشنشانی پس از این حادثه اعلام کرد: 6 ماه قبل نیز در همین ساختمان آوار ریزش کرد و دو کارگر زیر آن گرفتار شدند که در آن حادثه خوشبختانه با امدادرسانی سریع آتش نشانان تلفات جانی نداشتیم. از آن زمان عملیات تخریب دراین خانه متوقف شده بود که پس از شروع دوباره این حادثه تلخ رقم خورد. 

*ریزش ساختمان 120 واحدی در لاله زار

در فروردین ماه 94 نیز، بخشی از ساختمان تجاری با بیش از ۱۲۰ واحد تولیدی و مغازه در تقاطع خیابان جمهوری و لاله زار تهران بر اثر گودبرداری غیراصولی فروریخت.

مالکان و کسبه این ساختمان تجاری در زمان وقوع حادثه طی مصاحبه‌هایی با خبرنگاران، گفتند: با تخریب سینما ارم در همسایگی این ساختمان و گودبرداری از زمین آن در سال 90، نشست ساختمان‌های کناری محل گودبرداری شروع شد اما پیگیری‌های مستمر مالکان و کسبه ساختمان‌های تجاری آسیب دیده بی نتیجه بوده است.

یکی از مالکان واحدهای این ساختمان تجاری طی مصاحبه ای گفت:‌ استشهاد واحد‌های این ساختمان و ساختمان‌های اطراف محل گودبرداری درباره احتمال تخریب و تخلفات احتمالی در این طرح به دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری منطقه 12، شورای شهر و آتش نشانی از سه سال قبل منعکس شد اما بی پاسخ ماند.

*حادثه شهران

در ساعت 4 و 30 دقیقه صبح جمعه 28 خرداد ماه سال جاری در تقاطع خیابان یکم شهران و خیابان کوهسار، در محل تونل مترو آتش سوزی مهیب رخ داد و دو ساختمان اداری و مسکونی در محل حادثه دچار حریق شدند.

اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران چند روز بعد در رابطه با علل وقوع این حادثه گفت: در جلساتی که با کار‌شناسان داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که در محل وقوع حادثه یعنی زیر زمین، عملیات احداث مترو در حال انجام بوده و بافت خاک به گونه‌ای بوده است که آن چسبندگی لازم را نداشته و لاینینگ اصلی نیز انجام نشده است و به دلیل همین نوع بافت خاک، باعث شد که آنجا شاهد یک نشست باشیم و این نشست منجر به مابقی حوادث شده است.

*دهان باز کردن های زمین در تهران

علاوه بر فرونشست‌ها و ریزش‌های همراه با آتش سوزی در تهران، در سال ها و ماه های اخیر، پدیده دهان باز کردن زمین نیز در پایتخت چشمگیر بوده است؛ در ادامه به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

در سیزدهم دیماه سال جاری، کف زمین در منطقه بازار تهران، سبزه میدان و مقابل سرای خورشید، فروکش کرد؛  این حادثه باعث وارد آمدن خسارت به تعداد زیادی از مغازه های محدوده فوق‌الذکر شد.

فرونشست زمین در تاریخ 24 شهریور 95، در بزرگراه حکیم گودالی با ابعاد ۲ در ۳ و به عمق ۴ متر ایجاد کرد.

در 11 شهریور 95 نیز در غرب تهران و در نزدیکی مجتمع کورش تونل مترویی که در حال احداث بود، نشست کرد و همین موضوع باعث ریزش کف خیابان، باز شدن زمین و سقوط دو خودرو به داخل این حفره شد. بر اساس گفته‌های شاهدان عینی خودروها به داخل نیفتاده‌اند، اما مسافران آنها به درون این حفره سقوط کرده‌اند.

در اول خرداد 95 نیز حفاری خط هفت مترو منجر به نشست زمین در نزدیکی میدان محمدیه تهران حوالی خیابان مولوی شد.

گزارش از جعفر عزتی


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر