کد خبر: 123080
A

کوهکن: دولت باید اخلال گران اقتصادی را بعد از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بگذارد سینه دیوار

نماینده ادوار مجلس می گوید: به نظر می رسد مساله رانت بودن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مردم منتقل نشده است . واقعیت امر این است که مردم تمام مشکلات اقتصادی را از چشم دولت می بینند .

کوهکن: دولت باید اخلال گران اقتصادی را بعد از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بگذارد سینه دیوار

به گزارش دیده بان ایران؛ علی رغم انصراف دولت از حذف ارز ترجیحی بعد از مخالفت مجلس یازدهم با فوریت لایحه ای که حدود یک ماه پیش در اینباره به مجلس ارائه کرده بود، موضوع حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطرح و جز برای دارو و گندم ، دولت پیشنهاد حذف آن را طرح کرده است.

محسن کوهکن، نماینده ادوار مجلس در این باره گفت: به جد معتقدم که اقتصاد کشور اگر بخواهد از وضعیت فعلی نجات پیدا کند، مستلزم گرفتن تصمیمات شجاعانه است البته نه بدین معنا که قبل از اجرای آن در قالب میزگردها با اعلام اطلاعات قبلی مردم را از واقعیت ها مطلع نکنیم.

وی خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی صرف منظور بنده نیست، باید با ادله به مردم تفهیم شود که مساله به نفع شما است و برای این مساله باید از کارشناسان و صاحبنظران غیردولتی استفاده کنیم.

کوهکن با بیان این که «بین مردم و مسئولین اجماع داریم که اقتصاد ما نیازمند اصلاحات است»، گفت: اگر از ۱۰۰ نفر در جامعه سوال کنیم که آیا اقتصاد ما سالم و روان با حرکت روان است کسی چنین مساله ای را قبول نمی کند.

*مردم باید اظهارات دولت و مجلس مبنی بر وجود رانت در توزیع ارز ترجیحی را لمس کنند

کوهکن با تاکید بر اینکه مردم باید از طریق اطلاع رسانی صحیح ، واقعیت های اقتصادی را درک کنند، گفت: به نظر می رسد مساله رانت بودن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مردم منتقل نشده است . واقعیت امر این است که مردم تمام مشکلات اقتصادی را از چشم دولت می بینند .

وی ادامه داد: یکی از روسای جمهور اسبق آمریکا گفته است اگر شما ۲۰ اقتصاددان را پشت یک میز جمع کنید و صورت مساله مشکلات اقتصادی را به آن ها بدهید، هرکدام یک راه حل می دهند و برای اثبات این که صحیح فکر می کنند هم کلی ادله می آوردند.

نماینده ادوار مجلس با بیان این که «اقتصاد را نمی شود صفر و ۱۰۰ دید »، گفت: در اذهان جامعه کاهش نرخ ارز موضوع مثبتی است، اما وقتی سراغ تولید کننده ای می رویم که در حال صادرات است بگویید که نرخ ارز کم می شود متلاش می شود.

وی افزود: نرخ ارز بالا برود کار و بخش حوزه صادرات تکان می خورد و واردات سست می شود. نرخ ارز  پایین بیاید واردات حتی به صورت قاچاق رشد می کند

*نظارت ها بعد از حذف ارز ترجیحی بی تعارف باشد

کوهکن با بیان این که بعد از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نظارت ها بر مقوله افزایش قیمت ها باید با سخت گیری جدی اعمال شود، گفت: بعد از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باید نظارتی بر موضوع افزایش قیمت ها باشد ، تا اگر این ها بی رویه افزایش دادند ، مصداق اخلال در نظم اقتصادی تلقی شود

وی خاطر نشان کرد: اگر مصداق این موضوع پیدا شد، دولت و دستگاه قضایی مماشات نکنند و اخلالگران را بگذارد سینه دیوار.

*بررسی تاثیر برخی از افزایش ها روی برخی از خدمات و کالاهای دیگر

کوهکن در ادامه ، درباره بررسی اثر افزایش قیمت ها بعد از حذف ارز ترجیحی گفت: در بازار آزاد وقتی افزایش قیمت پیدا می کند ، قیمت خدمات خود را بالا میبرد یعنی یک پیچ از ماشین سفت می کند خودش تعیین می کند، اما حقوق بگیر جامعه مثل قشر آزاد خدمات نمی دهند که قیمت را بالا ببرند بنابراین این تصور که ما به التفاوت را بالا ببریم و به همه مردن بدهیم فکر بسیار اشتباهی است

وی ادامه داد: یارانه را باید به کسانی پرداخت کنیم که به علت درآمد ثابت از افزایش قیمت های ناشی از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی – که رشد روانی چه رشد واقعی-  آسیب می بینند.

نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در اقتصاد دولت ها ناگزیر از این هستند که تصمیماتی را بگیرند . این تصمیمات در کوتاه مدت ممکن است تلخ باشد اما اگر توجیه موضوع توسط غیر دولتی ها برای مردم روشن شده باشد که این تصمیم بر مبنای اصلاح اقتصادی است و در میان مدت به نفع تو است، قطعا مردم همراهی می کنند.

وی افزود: اگر هم اقلیتی در این بین نخواستند همراهی کنند با همان روش هایی که دنیا با این اقلیت برخورد می کند، برخورد شود.

*حذف ارز ترجیحی باید با اصلاح الگوی مصرف نیز همراه باشد

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر این که در کنار اصلاح اقتصادی باید فرهنگ عمومی برای کاهش مصرف نیز ترویج شود، گفت: روی اصلاح الگوی مصرف ، فرهنگ باید به سمت مصرف کمتر ، ارزش بیشتر ، تلقی شود، کسانی که مصرف بیشتر می کنند باید هزینه بدهند و از یک جایی بیشتر جریمه بدهند

وی ادامه داد: برای این که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به گرداب سیاسی نیفتد باید با زبان مردم صحبت کرد، باید اطلاعات درست به مردم داد و الگوی مصرف را اصلاح کرد .

*دولت یک ماه زودتر از حذف ارز ترجیحی بخشی از مبلغ جبرانی را به جامعه هدف تزریق کند

کوهکن با بیان این که « دولت یک ماه زودتر از حذف ارز ترجیحی بخشی از مبلغ جبرانی را به جامعه هدف تزریق کند» گفت: دولت های ما به علت این که یا از درون اقتداری برای این امور اقتصادی نداشتند –مثل دولت گذشته– یا اگر اقتدار داشتند عدم هماهنگی بدنه و کارشکنی از درون و بیرون دولت و ناهماهنگی قوای دیگر در اصلاح اقتصادی توفیق ندارند.

وی ادامه داد: حرکت های اصلاحی اقتصادی به همین دلایل همواره حالت نوسانی داشته باشد اگر قرار است این کار انجام شود باید همه قوا در کنار هم حرکت کنند

کوهکن درباره اهمیت هماهنگی مجلس با دولت در این تصمیم گفت: اگر لازم است برای این امور ۲۰ جلسه غیرعلنی و غیررسمی باید ترتیب داده شود رییس و هیئت رییسه مجلس برای مجلس گذاشته شود تا همه توجیه شوند . این که تعدادی از نمایندگان  اقتصادی توجیه شوند  اما بقیه نه، بی فایده است بلکه باید همه نمایندگان عمیقا باور کنند که به چه علت هایی این تصمیم الزامی است.

وی خاطر نشان کرد: اگر این شیوه اقناع در مجلس در پیش گرفته نشود، آخر هفته که نمایندگان به حوزه انتخابیه بروند و چند انتقاد از مردم بشوند ، هفته بعد با طرح یک فوریتی و دو فوریتی برای لغو موضوع به مجلس می آیند.

منبع: جمهوریت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر