کد خبر: 123090
A

محمد هاشمی: دلایل اعلام شده برای رد صلاحیت «علی لاریجانی» یک شبه و فی‌البداهه ایجاد نشده است/ موارد گفته شده بیشتر توجیهات بود

یک فعال سیاسی تاکید کرد: موارد گفته شده به عنوان دلایل رد صلاحیت لاریجانی یک شبه و فی‌البداهه اتفاق نیفتاده است. این موارد باید در طول مسئولیت‌های چندین ساله ایشان مطرح می‌شد. آقای لاریجانی ۱۲ سال رییس مجلس بودند یا در پست‌های عالی دیگری مثل شورای عالی امنیت ملی، صدا و سیما و مواردی از این قبیل حضور داشتند.

محمد هاشمی: دلایل اعلام شده برای رد صلاحیت «علی لاریجانی» یک شبه و فی‌البداهه ایجاد نشده است/ موارد گفته شده بیشتر توجیهات بود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد هاشمی درباره نامه منتشر شده منسوب به دبیر شورای نگهبان در خصوص دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من دقیقا به قوانین آشنا نیستم ولی خاطرم هست که سخنگوی قبلی شورای نگهبان گفته بودند که صلاحیت افراد را وقتی که تایید می‌کنند اگر در خلال کار و مسئولیت‌شان خلاف آن را ببینند، شورای نگهبان می‌تواند همان موقع ورود کند و آن افراد را رد صلاحیت کند.

وی افزود: اگر این مبنای کار شورای نگهبان باشد، این ادله‌ای که برای جناب آقای لاریجانی آورده شده جای تعجب است؛ چراکه این موارد یک شبه و فی‌البداهه اتفاق نیفتاده است. این موارد باید در طول مسئولیت‌های چندین ساله ایشان مطرح می‌شد. آقای لاریجانی ۱۲ سال رییس مجلس بودند یا در پست‌های عالی دیگری مثل شورای عالی امنیت ملی، صدا و سیما و مواردی از این قبیل حضور داشتند. یعنی آقای لاریجانی یک شخصیت معمولی در نظام نیست.

این فعال سیاسی تاکید کرد: ایشان شخصیتی است که از سال ۱۳۷۰ و حتی قبل از آن در مسئولیت‌های حساس نظام حضور داشته و نقش‌آ‌فرینی کرده است. اگر شورای نگهبان خلافی را از ایشان می‌دید قاعدتا بر مبنای فرمایشی که آ‌قای کدخدایی داشت، باید به موقع حداقل به ایشان اخطار داده می‌شد. حالا می‌گوییم رد صلاحیت و سلب مسئولیت هم لازم نبود اما حداقل می‌توانستند به ایشان بگویند شما اینجا خلاف رفته‌اید لطفا خودتان را اصلاح کنید. اما به نظر من چنین موردی هیچ وقت گفته نشده یا اگر گفته شده ما اطلاع نداریم.

هاشمی یادآور شد: اگر مجموعه این شرایط را در نظر بگیریم، به نظرم می‌رسد موارد گفته شده بیشتر توجیهات بود، چیزی که الان بیشتر مردم در جامعه می‌گویند و در میان عوام و خواص گفته می‌شود، این است که آقای لاریجانی با توجه به سوابقی که داشتند اگر کاندیدای ریاست جمهوری می‌شد فرصت رای داشت و رای او هم بالا بود و مردم انتخابش می‌کردند. مشابه همین مساله برای مرحوم هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاد و آقای هاشمی به بیان دیگری رد صلاحیت شد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در مورد آقای هاشمی هم اخیرا وزیر اطلاعات آ‌قای احمدی‌نژاد اعتراف کرد که گفته‌اند اگر آقای هاشمی کاندیدا شود ۳۰ میلیون رای دارد و هاشمی با ۳۰ میلیون رای قابل کنترل نیست. یعنی چون محبوب مردم بودند و رای می‌آوردند ایشان را سلب صلاحیت کردند. آن زمان هم گفتند به خاطر سن‌شان رد صلاحیت شدند الان هم به نظر من این گونه تلقی می‌شود که اصل مساله چیز دیگری بوده ولی سعی می‌شود موضوع توجیه شود.

وی ادامه داد: تلقی جامعه این است که احساس می‌شده در نظرسنجی‌ها آقای لاریجانی در طیف افرادی است که به احتمال زیاد رای می‌آورد و یا به دور دوم خواهد رفت، برای همین هم تلاش شد تا ایشان در صحنه حضور نداشته باشد. به هر حال آنچه که در افکار عمومی گفته می‌شود این است که علت عدم تایید صلاحیت آقای لاریجانی محبوبیت ایشان در جامعه بود و احتمال رای‌آوری ایشان موجب این مساله شد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر