کد خبر: 123181
A
واکنش یک حقوق دان به انتشار نامه رد صلاحیت لاریجانی در گفت و گو با دیده بان ایران

کامبیز نوروزی: هیچ منع قانون برای انتشار دلایل رد صلاحیت توسط خود فرد وجود ندارد / شورای نگهبان افراد را به‌دلیل مسائل زندگی شخصی ردصلاحیت می‌کند

کامبیز نوروزی حقوق دان به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره انتشار نامه رد صلاحیت لاریجانی واکنش نشان داد به سایت دیده بان ایران گفت: هیچ منع قانون برای انتشار دلایل رد صلاحیت توسط خود فرد وجود ندارد. آن‌چه که باعث می‌شود شورای نگهبان صلاحیت کسی را رد کند، مسائل مربوط به زندگی شخصی آن فرد است. برای مثال زندگی مالی، روابط خانوادگی، زندگی سیاسی آن فرد و هر مواردی از این قبیل است. یعنی به نوعی این دلایل، اطلاعاتی در مورد زندگی خود آن فرد است. ذی‌نفع این اطلاعات، خود آن شخص است.

کامبیز نوروزی: هیچ منع قانون برای انتشار دلایل رد صلاحیت توسط خود فرد وجود ندارد / شورای نگهبان افراد را به‌دلیل مسائل زندگی شخصی ردصلاحیت می‌کند

دیده بان ایران: از همان لحظه که خبر حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 منتشر شد شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد که مشاور رهبر جمهوری اسلامی هم نتواند از تیغ شورای نگهبان در امان باشد. از همان زمان اعلام لیست تاییدصلاحیت‌ها توسط سخنگوی شورای نگهبان، جنجال‌ها بر سر عدم تاییدصلاحیت علی لاریجانی آغاز شد. وی چندین بار از شورای نگهبان درخواست کرد که علت ردصلاحیت‌اش را در رسانه‌ها منتشر کند.

بنابرگزارش دیده‌بان ایران، حالا 7نزدیک به ماه از اعلام این خبر گذشته است اما مثل این‌که جنجال میان علی لاریجانی و شورای نگهبان تمامی ندارد. با انتشار نامه محرمانه مبنی بر دلایل ردصلاحیت علی لاریحانی دوباره بحث در خصوص شورای نگهبانی و علی لاریجانی داغ شد.

صبح امروز ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتشار نامه محرمانه رد صلاحیت علی لاریجانی و اینکه آیا انتشار نامه محرمانه تبعاتی دارد یا خیر گفت: انتشار اسناد طبقه بندی شده به موجب قانون و آیین نامه طرز نگهداری اسناد سری دولتی جرم است و اگر کسی آن‌ها را به صورت غیر مجاز منتشر کند قابلیت تعقیب دارد، اما اگر ثابت شود نامه توسط وی منتشر شده قابلیت پیگیری دارد.

در همین راستا با کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت و گو با سایت دیده بان ایران به ماجرای  منع قانونی دلایل رد صلاحیت ها پرداخته است.  =مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است.

*آقای نوروزی! به نظر شما انتشار نامه شورای نگهبان توسط آقای لاریجانی برای ایشان منع قانونی دارد؟

هیچ منع قانون برای انتشار دلایل رد صلاحیت توسط خود فرد وجود ندارد. آن‌چه که باعث می‌شود شورای نگهبان صلاحیت کسی را رد کند، مسائل مربوط به زندگی شخصی آن فرد است. برای مثال زندگی مالی، روابط خانوادگی، زندگی سیاسی آن فرد و هر مواردی از این قبیل است. یعنی به نوعی این دلایل، اطلاعاتی در مورد زندگی خود آن فرد است. ذی‌نفع این اطلاعات، خود آن شخص است. وقتی خود فرد بخواهد اطلاعات زندگی شخصی خودش را منتشر کند، هیچکس نمی‌تواند مانع او شود و منع قانونی هم ندارد. فرض بفرمایید که یک مقام مسئولی یک ملکی را خریده یا فروخته است. خود او این حق را دارد که این خبر را منتشر کند که فلام ملک را فروخته یا خریده‌ام. هیچ قانونی نمی‌تواند مانع این منتشر شدن این خبر شود. در مورد انتشار دلیل ردصلاحیت که شورای نگهبان اعلام کرده  است، این‌ها هم جزء‌ای از زندگی شخصی فرد است. هر چه باشد، به زندگی شخصی خود آن فرد مربوط می‌شود. خود آن فرد که ذی‌نفع است تشخیص می‌دهد که این من این دلایل را منتشر می‌کنم و هیچ منع قانونی ندارد.

*اگر مهر محرمانه به این نامه بخورد باز هم منع قانونی‌ای ندارد؟

آن مهر محرمانه برای ذی‌نفع، محدودیتی ایجاد نمی‌کند. ممکن است برای اشخاصی یعنی اشخاص ثالث محدودیتی ایجاد کند یعنی اگر آن نامه با مهر محرمانه به دست فردی غیر از فرد ذی‌نفع اصلی برسد در آن‌جا بحث محرمانگی مطرح است. اما برای خود آن ذی‌نفع نافذ نیست. فرض کنید که در این نامه چیزی در مورد زندگی شخصی و یا مالی فرد نوشته شده است، خود آن فرد تشخیص می‌دهد که آیا مایل است که این اطلاعات را منتشر کند یا خیر.

*یعنی به نوعی شورای نگهبان نمی‌تواند علیه ایشان اعلام جرم کند، درست است؟

اگر حتی شورای نگهبان بخواهد شکایتی علیه آقای لاریجانی با عنوان افشای سند محرمانه مطرح کند، این شکایت بایستی رد شود. یعنی این شکایت هیچ پایه و اساس حقوقی نخواهد داشت.

*به نظر شما دلیل تناقض‌گویی مسئولین سابق و حال حاضر در خصوص انتشار دلایل رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی چیست؟

حکم قانون و حقوق یک چیز است. وقتی تناقض پیش می‌آید که به‌جای قانون، سلایق سیاسی حاکم شود. از لحاظ حقوقی این‌گونه مسائل بسیار روشن است. وقتی در جامعه‎‌ای قانون حاکم نباشد، نتیجه‌اش همین به‌کار گرفتن سلایق شخصی است.

منبع : دیده بان ایران - نازیلا معروفیان

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر