کد خبر: 123209
A

محمود صادقی: آذر منصوری هیچ محکومیت اجرا شده‌ای، ندارد

نماینده مجلس دهم و عضو فراکسیون امید گفت: نماینده ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، قانون مجازات اسلامی و آثار تبعی محکومیت‌ها را یک بار بخواند!

محمود صادقی: آذر منصوری هیچ محکومیت اجرا شده‌ای، ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ اوایل هفته جاری، مالک شریعتی، دبیرکل حزب اصولگرای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و یکی از دونماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در توئیتی، ضمن اتهام‌افکنی، حضور آذرمنصوری در جایگاه دبیرکلی حزب اتحاد ملت را زیر سوال برده و خواستار بازنگری این حزب اصلاح‌طلب در انتخاب دبیرکل خود شد.

در همین رابطه محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم ضمن واکنش به این ادعا، اظهار داشت: قاعدتا از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و بخصوص نماینده ناظری که از سوی مجلس در این نهاد عضویت دارد، انتظار می‌رود که حامی احزاب و مروج آزادی‌های سیاسی در کشور باشند.

وی افزود: بخصوص از نماینده مجلس که به نمایندگی از پارلمان در این کمیسیون عضویت دارد، انتظار بر این است که از حقوق موکلین خود در این نهاد دفاع کرده و حتی اگر سایر اعضا که جزو مقامات اجرایی هستند، احیانا بنای تعدی به حقوق شهروندی را داشتند، این نماینده به دفاع از این حقوق بپردازد.

صادقی، تصریح کرد: لذا انتظار نمی‌رود که رویکرد نماینده مجلس، محدودکننده باشد. از سوی دیگر، اعضای دیگر کمیسیون هم به نمایندگی از دولت در آن حضور دارند. از شعارهای آقای رئیسی در انتخابات، حمایت از آزادی‌های سیاسی، ترویج این آزادی‌ها و حمایت از احزاب بوده و از نمایندگان دولت سیزدهم هم انتظار می‌رود که چنین رویکردی نداشته باشند.

 

حکم محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی در اصطلاح حقوقی از آثار تبعی احکام کیفری است

 

رئیس کمیسیون شفاف‌سازی مجلس دهم، همچنین یادآور شد: به نظر می‌رسد که متاسفانه، نماینده‌ای که این اظهارات را مطرح کرده، نه از جهت موضوع و نه از جهت حکم، اطلاعات کافی نداشته است. از جهت حکم، مطابق قانون مجازات اسلامی، حکم محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی در اصطلاح حقوقی از آثار تبعی احکام کیفری است. زمانی این محرومیت ایجاد می‌شود که محکومیتی قطعی شده و به اجرا درآمده باشد. پس از اجرای حکم، محرومیت فرد از فعالیت‌های اجتماعی به عنوان اثر تبعی آن محکومیت بر آن بار خواهد شد.

 

نماینده ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، قانون مجازات اسلامی و آثار تبعی محکومیت‌ها را یک بار بخواند!

 

این عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران، همچنین خاطرنشان کرد: تقاضای من از این نماینده مجلس این است که قانون مجازات اسلامی و مبحث آثار تبعی محکومیت‌ها را یک بار بخواند! در همین مبحث، دقیقا آمده که حکم، صادر شده و پس از طی همه مراحل و قطعیت یافتن به اجرا در می‌آید. بعد از اینکه مثلا، مدت زمان حبس فرد به اتمام رسید و آزاد شد، تازه بعد از آن، مسئله محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی از جمله عضویت در احزاب یا سمت دبیرکلی یک حزب سیاسی بر آن حکم بار می‌شود.

 

خانم منصوری، هیچ محکومیت اجرا شده‌ای، ندارد

 

صادقی، عنوان داشت: از لحاظ مصداق و موضوع نیز، خانم منصوری تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ محکومیتی که درباره ایشان اجرا شده، ندارد. محکومیتی هم که دارد، محکومیتی است که هنوز، اجرائیه آن صادر نشده و به اجرا درنیامده است. بنابراین از یک نماینده انتظار نمی‌رود که از پیش، عجله به خرج داده و فرد را به اثر تبعی مجازاتی محکوم کند که آن مجازات، هنوز به اجرا درنیامده است.

وی در پایان نیز، تاکید داشت: به هر ترتیب، انتظار می‌رود، فردی که به عنوان نماینده ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بوده به این موارد، توجه داشته باشد.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر