کد خبر: 123407
A

قدیری ابیانه: این طبیعی است که وضعیت مردم در کشورهای عربی بهتر از مردم ما باشد؛ سران آنها فساد هستند/ متأسفانه ما خیلی زیاد بر روی رأفت اسلام تأکید داریم

فعال سیاسی نزدیک به جریان انقلابی می گوید: متأسفانه ما خیلی زیاد بر روی رأفت اسلام تأکید داریم در حالی که در اسلام قاطعیت هم داریم و هر کدام جای خود را دارند و نباید اجازه دهیم افرادی از موضع مزدوری دشمن به تخریب افکار عمومی بپردازند.

قدیری ابیانه: این طبیعی است که وضعیت مردم در کشورهای عربی بهتر از مردم ما باشد؛ سران آنها فساد هستند/ متأسفانه ما خیلی زیاد بر روی رأفت اسلام تأکید داریم

به گزارش دیده بان ایران، محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، درباره چرایی عقب‌ماندگی در «جنگ روایت‌ها» و قرار گرفتن در موضع پاسخگویی و انفعالی در اغلب موضوعات در جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن گفت: متأسفانه باید اذعان کرد کشور از نظر تبلیغاتی بسیار ضعیف عمل کرده است و حتی نتوانستیم موفقیت‌ها و دستاوردهای خود را در موارد بسیاری به نمایش بگذاریم. یک زمانی حضرت امام(ره) به مسئولان تذکر دادند وقتی خدماتی را انجام می‌دهید و آن را به خاطر اینکه ریا نشود بیان نمی‌کنید، کار غلطی انجام داده‌اید و باید آن را مطرح کنید. ما در بیان واقعیت‌ها و موفقیت‌ها دچار مشکل هستیم و گاهی اخبار منفی کشورهای دیگر به نحوی در کشور منعکس می‌شود که گویی در ایران اتفاق افتاده است. در حالی که در آمریکا و اروپا انتشار اخبار منفی و ناگوار کاملاً مدیریت‌شده است در حالی که در ایران این اتفاقات با آب و تاب فراوان نقل می‌شود و توجه نداریم که شاید بازدید بیشتری از رسانه با انتشار این گونه اخبار صورت گیرد اما این به قیمت افزایش احساس ناامنی در جامعه است.

وی ادامه داد: باید به یاد داشت دشمنان سعی می‌کنند از هر موضوعی علیه ایران استفاده کرده و روایت‌های تحریف‌آمیز خود را غالب کنند و در این راه کار کردن بر روی ذهن مسئولان و افکار عمومی برای تغییر ذهنیت آنها جزو سیاست‌های ثابت آنهاست. در زمان فتنه ۸۸ وزیر اطلاعات وقت، حجت‌الاسلام مصلحی اعلام کرد عده‌ای از سفارت انگلیس که در فتنه نقش داشتند، دستگیر شدند و یکی از کارمندان محلی سفارت اعتراف کرد که سفارت انگلیس ۲۰۰ نفر را برای تأثیرگذاری در ذهن افراد تصمیم‌گیر کشور به کار گرفته تا تصمیماتی را اتخاذ کنند که در ظاهر به نفع ایران، اما در باطن به ضرر ایران است. یکی از نمونه‌های این کارها، کار کردن بر روی ذهنیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با واسطه بود تا ایشان را که بنیانگذار صنایع موشکی کشور بود و در زمان ریاست جمهوری‌اش این صنعت را تقویت کرده بود، به این نتیجه برسانند که عصر موشک گذشته است.

قدیری ابیانه اظهار کرد: همچنین آنها بر روی افکار عمومی هم کار می‌کنند که نمونه آن موضوع لانه جاسوسی است و اینگونه روایت‌سازی می‌کنند که اگر لانه جاسوسی تسخیر نشده بود، ایران دچار تحریم و مشکلات اقتصادی نمی‌شد و یا اگر ایران با آمریکا رابطه برقرار کند مشکلات کشور حل می‌شود. این در حالی است که اسناد لانه جاسوسی که بخشی از آنها مربوط به دوره بعد از انقلاب تا ۱۳ آبان است، نشان می‌داد آمریکایی‌ها از وجود روابط دیپلماتیک و داشتن سفارتخانه در ایران برای توطئه علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران، تجزیه کشور و حمایت از تجزیه‌طلبان و ضربه به اقتصاد کشور و جعل اسناد و پول و ... استفاده می‌کردند و کسانی که ادعا می‌کنند اگر سفارت آمریکا تسخیر نمی‌شد تحریم‌ها علیه ایران انجام نمی‌گرفت یا مأمورند یا غافل.

جنگ رسانه‌ای برای بزرگ‌نمایی قدرت آمریکا و کوچک‌نمایی توان ایران

سفیر پیشین کشورمان در استرالیا و مکزیک بیان کرد: بعضی افراد مرتب ایران را به سازش با آمریکا و کنار گذاشتن استکبارستیزی دعوت می‌کنند و اینطور تحلیل می‌کنند، اگر ایران جلوی آمریکا قدری کوتاه بیاید به نفع ماست در حالی که اگر ما دست از اسلام هم بکشیم آنها دست از دشمنی برنمی‌دارند. یکی از سیاست‌های دشمن در ماجرای تحریف همین است که هم قدرت خود را بزرگتر و بیشتر از آنچه که هست تصویر می‌کند و هم اینکه ما را کوچکتر از آنچه هستیم، نشان می‌دهد تا بباوراند که «ما نمی‌توانیم» و این سیاست دیرباز استعمار است که حضرت امام(ره) با آن مخالفت کردند و عبارت «ما می‌توانیم» را مطرح کردند و امروز هم البته باید بگوییم «ما توانستیم» و این را در حوزه‌های مختلف به اثبات رساندیم.

وی تأکید کرد: در این جنگ روایت‌ها ما باید این مسئله را مستند تصویر کنیم و نشان دهیم امروز اتفاقا آمریکا خیلی ضعیف‌تر از آن چیزی است که نشان می‌دهد و برعکس این ایران است که قوی‌تر از تصویر‌سازی‌های وارونه دشمنان است.

تصورات اشتباه مردم در خصوص توان دولت برای تأمین نیازها  

قدیری ابیانه درباره نقش رقابت ناسالم سیاسی مسئولان کشور در تخریب و سیاه‌نمایی دوران مسئولیت یکدیگر در برتری دشمن در جنگ روایت‌ها گفت: تصور خیلی از مردم و حتی مسئولان این است که کشورهای همسایه ما، به ویژه کشورهای عربی نفت‌خیز خیلی بیشتر از ما به مردم‌شان رسیدگی می‌کنند و اخبار زیادی هم در این باره در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شود در حالی که یک مقایسه ساده میان جمعیت بومی این کشورها و حجم صادرات نفت آنها با جمعیت ایران و حجم صادرات کشور قبل از تحریم نشان می‌دهد که صادرات نفت عربستان به ازای هر نفر برابر ۱۸ سال یک ایرانی، کویت برابر ۵۳ سال یک ایرانی و امارات برابر ۶۰ سال یک ایرانی است. اگر اینها را در نظر نگیریم تصور می‌کنیم نتوانستیم خدماتی به مردم خود ارائه دهیم.

قدیری ابیانه افزود: جمعیت بومی امارات حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر است و روزانه دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت صادر می‌کند و این در نسبت جمعیت با ایران، یک نفر به شصت نفر ایرانی است و طبیعی است که آنها بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند در حالی که سران آنها در اوج فساد هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: یک تصور اشتباه دیگر که در ذهن مردم القا شده این است که کشور بر روی دریای نفت و گاز قرار دارد و با این ثروت عظیم می‌توان نیازهای مردم را برآورده کرد در حالی که سهم ایران برای تولید نفت در اوپک، روزانه ۴ میلیون بشکه بوده و این یعنی به ازای هر ایرانی ۱,۵ بشکه نفت و صادرات نفت ما نیز ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه بوده که به ازای هر ایرانی کمتر از یک بشکه است و از نظر عددی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رقم پیش‌بینی شده برای صادرات نفت و میعانات گازی به ازای هر ایرانی حدود ۳۰۰ هزار تومان در ماه است که این در صورت تحقق و تازه با احتساب دلار ۲۳۰۰۰ تومان است. اما تصور مردم این است که به ازای هر ایرانی، کشور ده‌ها و صدها میلیون تومان درآمد دارد و این ذهنیت در جامعه شکل گرفته که حکومت باید همه نیازهای مردم را برآورده کند.

وی یادآور شد: با چنین تصوری از اندازه درآمدهای دولت، که توهمی بیش نیست، هر خدمتی که به جامعه از سوی دولت ارائه شود، شکست‌خورده است چون مطابق انتظارات جامعه نیست. حال در این وضعیت روالی در کشور از گذشته شکل گرفته که هر کسی مسئولیت دولت را برعهده گرفته از ابتدای کار سعی کرده وضعیت کشور را بغرنج نشان ‌دهد و عباراتی مانند تحویل گرفتن یک ویرانه، قرار گرفتن کشور در ته دره، خزانه خالی و ... را به کار ببرد که این کار مربوط به دور اول دولت‌هاست اما در دور دوم دولت چون نمی‌توانند تقصیر را گردن دولت قبلی بیندازند، لذا کسانی را که مانع اقدامات دولت ‌شده‌اند، مقصر ناتوانی و ناکارآمدی خود معرفی می‌کنند.

واقعیت اندازه بودجه کشور برای جامعه روشن شود

وی اظهار کرد: البته حجت‌الاسلام رئیسی تا اینجا تلاش کرده اینگونه رفتار نکند و دولت گذشته را خیلی زیر سؤال نبرد. هر چند واقعیت این است که دولت را با ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحویل گرفته است. لذا در عین اینکه باید مردم واقعیت‌های موجود را بدانند تا برای عبور از مشکلات کمک کنند اما در همه دولت‌ها یک‌سری خدمات انجام شده که از سوی کارشناسان و متخصصان است. درست است که در دولت‌های مختلف عده‌ای فساد می‌کنند اما دشمن تلاش می‌کند این فساد را به کل نظام تعمیم بدهد و یکی از دلایلی که این ذهنیت در جامعه شکل گرفته که همه مسئولان را فاسد تلقی می‌کنند این است که مردم فکر می‌کنند با درآمدهای نفتی می‌توان مسئله مسکن، معیشت و اشتغال و ... تأمین کرد و لذا چون تأمین نمی‌شود، آن را به فساد مسئولان نسبت می‌دهند.

قدیری ابیانه اظهار کرد: راهکار تصحیح ذهنیت مردم این است که واقعیت اندازه بودجه کشور برای جامعه روشن شود که متأسفانه دولتمردان، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها نه تنها در آگاه‌سازی مردم در این خصوص ایفای نقش نمی‌کنند بلکه بعضاً خودشان تصور می‌کنند که با این درآمدها می‌شود همه نیازهای مردم را برآورده کرد. در حالی که در خیلی از سال‌ها کل بودجه عمومی به ازای هر ایرانی ماهانه ۵۰۰ هزار تومان بوده است. البته در جاهایی هم اگر مسئولان تلاش کنند که اصلاحاتی را انجام دهند با مقاومت افکار عمومی مواجه می‌شوند و لازم است افکار عمومی را توجیه و اقناع کرد تا نه تنها مقاومت نکند بلکه همراهی و مطالبه کند که این هم از ضعف مسئولان و رسانه‌ها برای اقناع مردم در خصوص ضرورت یک سری اصلاحات اجتناب‌ناپذیر است.

تلاش دشمن برای وارونه‌سازی حوادثی مانند ۹ دی

قدیری ابیانه در خصوص موضوعی مانند ۹ دی به منزله پدیده‌ای که در صورت عدم پرداختن صحیح، در جنگ روایت‌ها مورد تحریف دشمن قرار می‌گیرد، گفت: اینکه دشمن تلاش کند حقایق را وارونه جلوه دهد طبیعی است و ما چه در زمان وقوع فتنه ۸۸ و چه بعد از آن و فتنه‌های بعدی شاهد این بودیم و هستیم که آنها تلاش می‌کنند مردم را فریب دهند. به هر حال ما باید قوی‌تر در این خصوص عمل کنیم و مجموعه نظام شامل دستگاه‌های دولتی و رسانه‌ها و هر تریبون‌دار مؤثری باید در این مسیر نقش خودش را ایفا کند.

وی تصریح کرد: امروز در مقابل جنگ روانی گسترده دشمن قرار داریم و عده زیادی به استخدام سازمان‌های جاسوسی بیگانه درآمده‌اند و خانم هیلاری کلینتون در کتاب «تصمیمات دشوار» ذکر می‌کند که ۵ هزار ایرانی را برای پیشبرد اهداف خود تعلیم داده‌اند تا بر روی ذهنیت و خواسته‌های مردم سوار شوند و جامعه را به سمت مخالفت با نظام و اغتشاش سوق دهند. متأسفانه ما خیلی زیاد بر روی رأفت اسلام تأکید داریم در حالی که در اسلام قاطعیت هم داریم و هر کدام جای خود را دارند و نباید اجازه دهیم افرادی از موضع مزدوری دشمن به تخریب افکار عمومی بپردازند.

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر