کد خبر: 123469
A

نصیرایی: حذف و تجمیع ردیف‌های بودجه تردیدآفرین است/ سهم فرهنگ از بودجه ۱۴۰۱ حدود ۱/۵ درصد است

نماینده مردم طبس در مجلس در رابطه با تجمیع ردیف‌ها در بودجه، گفت: بعضی از تصمیمات شاید مبنای دقیقی داشته باشد و دوستان براساس محاسبات و رویکردهای کارشناسی این رویکرد را دنبال کردند؛ اما آنچه که کف میدان عمل، انجام می‌شود الزاماً آن چیزی در سیاست‌ها دیده و اعمال می‌شود، معمولا نیست.

نصیرایی: حذف و تجمیع ردیف‌های بودجه تردیدآفرین است/ سهم فرهنگ از بودجه ۱۴۰۱ حدود ۱/۵ درصد است

به گزارش دیده بان ایران؛ مجید نصیرایی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون حذف ردیف‌ها شهرستان‌ها و استان‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و تجمیع آن‌ها در مجموعه مرکز در تهران، گفت: در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد، من معتقد هستم که بعضی از تصمیمات شاید مبنای دقیقی داشته باشد و دوستان براساس محاسبات و رویکردهای کارشناسی این رویکرد را دنبال کردند؛ اما آنچه که کف میدان عمل، انجام می‌شود الزاماً آن چیزی در سیاست‌ها دیده و اعمال می‌شود، نیست.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم که اگر بودجه شفاف و دقیق نباشد و ابهام داشته باشد، بدون تردید این ابهام باعث می‌شود که عملا در مقام اجرا و عمل، مجددا چانه‌زنی‌ها در اولویت قرار گیرد. یعنی وقتی شما کار را دست یک فرد می‌سپارید، اگر آن فرد کاملا عادلانه تصمیم بگیرد و کاملا براساس شاخص‌ها و درچارچوب دقیق برنامه تصمیم بگیرد؛ می‌شود گفت که فرقی ندارد. اما اگر فرد در عرصه اجرا تحت تاثیر چانه‌زنی‌ها و فشارها و زور و قدرت و .... قرار گرفت، عملا استان‌ها و شهرستان‌هایی که نیروی کمتری دارند، ارتباطاتشان به تبع در سطح ملی کمتر بوده و قدرت چانه‌زنی‌شان کمتر بوده و ممکن است که ضرر بزند. 

نصیرایی اضافه کرد: در نتیجه این یکی از تصمیماتی است که می‌تواند شجاعانه‌ باشد برای یک سری مسائل، اما معتقدم براساس آنچه که در کف میدان فعلا شاهدش هستیم، ممکن است آسیب‌هایش بیشتر از فوایدش باشد و من نسبت به این موضوع تردید دارم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «با توجه به ریاضتی بسته شدن بودجه و کاهش بخشی از سهم اعتبارات عمرانی و زیرساخت آیا بهتر نیست بودجه برخی نهادهای فرهنگی موقتا مدتی با کاهش رو به رو شود و سهم آن به حوزه عمران اختصاص یابد؟»، ابراز داشت: من این نوع قضاوت‌ها را ناشی از عدم اطلاع می‌دانم. در حوزه فرهنگ و در بخش‌های فرهنگی هر هزینه‌ای جای خود را دارد. امروز اگر که ما شاهد خدمات بسیار گسترده‌ای در نقطه نقطه ایران اسلامی و عزیزمان در بحث زیرساخت‌ها، راه‌ها، خدمات، آب، برق و ... هستیم، این خدمات گسترده و آنکه کشور و ملت ما دارند هر روز قله های پیشرفت را یکی یکی فتح می‌کنند، به اعتقاد من منشاء این پیشرفت ها و عامل اصلی آن فرهنگ است، نگاه و فرهنگ ایرانی اسلامی ماست که باعث پیشرفت است.

وی اضافه کرد: لذا نباید حوزه فرهنگ را صرفا هزینه دانست، این‌ها اتفاقا سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگی هستند برای پیشرفت‌های بزرگتر و اتفاقا جاهایی هم که آسیب داریم و مردم رضایت ندارند و نتوانستیم پیش برویم؛ همان نقاطی است که مدیران و سیاستگذاران آن بخش ضعف‌های جدی فرهنگی داشتند که عامل عقب‌ماندگی‌شان شده است. 

نصیرایی در ادامه بیان کرد: یک ارزیابی کنید و ببینید چند درصد از کل بودجه عمومی کشور آب، راه، بهداشت و درمان، حقوق، عمران و .... است که باید هم باشد و اصلا یکی از انتقادات مهمی که ما داریم این است که طی سالیان اخیر سهم بودجه عمرانی کم شده و بر بودجه‌های جاری افزوده شده که این یک ضعف کلی بوده است. اما با همه این وجود شما الان ببینید در لایحه‌ای که دولت داده است یک چیزی حدود یک و نیم درصد از کل بودجه ما حوزه فرهنگ است.

وی افزود: از مجموع بودجه‌ای که دولت ارائه کرده است، حدود یک و نیم درصدش متعلق به بخش فرهنگ آن هم تازه به معنی کلی‌اش است، یعنی ارشاد، سینماها، کتابخوانی، ورزش، جوانان، میراث فرهنگی، گردشگری و... همه این نهادها و دستگاه‌ها که حدودا بیشتر از ۶۰-۷۰ نهاد و مجموعه است که سه وزارتخانه با این درجه اهمیت یعنی ارشاد، میراث فرهنگی و صنایع دستی و ورزش و جوانان در جمع آن‌ها است، در مجموع همه این دستگاه‌ها چیزی حدود یک و نیم درصد از بودجه سال ۱۴۰۱ است. وقتی به این نگاه کنید اصلا عدد قابل مقایسه با بخش‌های دیگر نیست و این مقایسه درست نیست.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر