کد خبر: 12356
A

رئیس پدافند غیرعامل: توسعه ابرشهر تهران، بر اساس معیار­های شهرسازی صورت نپذیرفته است/ مراکز پرخطر در داخل تهران زندگی مردم را تهدید می کند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروز شاهد این هستیم که بسیاری از مراکز پرخطر در داخل یا مجاورت تهران قرار دارد و زندگی بسیاری از مردم پیرامون خود را تهدید می‌کند.

رئیس پدافند غیرعامل: توسعه ابرشهر تهران، بر اساس معیار­های شهرسازی صورت نپذیرفته است/ مراکز پرخطر در داخل تهران زندگی مردم را تهدید می کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سردار غلامرضا جلالی طی سخنانی در دومین نشست هم‌افزایی اساتید شهرسازی دانشگاه‌های کشور که در سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، با اشاره به اینکه "امنیت شهرها به صورت مستقیم با امنیت مردم مرتبط است"، گفت: لازم است پدافند غیرعامل در همه ابعاد و لایه‌های شهری اعم از لایه­‌های مدیریتی و زیرساختی، مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام توسط رهبری، بیرون راندن مراکز پرخطر از شهرها مورد توجه است، ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه بسیاری از شهرها از قبیل ابرشهر تهران، بر اساس معیار­های شهرسازی صورت نپذیرفته است و طرح جامع و مدونی برای توسعه شهرها در اختیار نبوده است، امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از مراکز پر خطر در داخل یا مجاورت شهرها قرار دارد و زندگی بسیاری از مردم پیرامون خود را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های شهری با تولید خطرات شهری مطابقت ندارد، اظهار کرد: بسیاری از مراکز تولید و ذخیره مواد شیمیایی و سمی در شهرها وجود دارد که طرحی برای مدیریت حوادث احتمالی برای آنها نیست و در بسیاری از موارد مردم از وجود آن مطلع نیستند. از این‌رو، با توجه به مسأله افزایش تهدید و آسیب‌پذیری، شهرها را می‌توان پاشنه آشیل کشورها دانست.

جلالی با اشاره به اینکه انتقال گاز و شریانات انرژی موجب تولید خطر برای شهرها می‌شود، ادامه داد: موضوع تخلیه و اسکان اضطراری در طرح‌های توسعه شهری، موضوع بهره‌برداری چندمنظوره از زیرساخت­‌ها و فضاهای شهری و بررسی آسیب‌پذیری زیرساخت­‌های خطرزای انرژی مانند خطوط انتقال گاز باید در نشست‌های تخصصی مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در دوران معاصر، جنگ‌ها ناخواسته به شهرها گسیل داده می‌شود، اظهار کرد: الگوی اداره شهری نمی‌تواند جدای از الگوی ساختار شهری باشد و لذا قدرت و اراده مردم یکی از قابلیت‌های مهم مؤلفه قدرت ملی است.

جلالی لزوم دیده‌شدن چالش‌های تخلیه و و اسکان شهری در طرح‌های آمایش جامع و تفضیلی شهری را مهم دانست و تاکید کرد: برای ارتقای آمادگی باید انجام رزمایش و اجرای سناریوهای جابجایی جمعیت و اسکان موقت را دنبال کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان گفت: باید برای کارکردهای دفاع شهری، ساختار مدیریتی تعیین و فرمانده، ساختار و ابزار آن را آماده و مشخص کرد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر