کد خبر: 123872
A

شورای فقهی "مخفی" جبهه پایداری چطور اداره می شود؟/ دو فقیه حاضر در شورای فقها نمی‎خواهند نامشان برده شود

سقای بی ریا عضو جبهه پایداری از فعالیت شورای فقهای این جبهه خبر داد و جزییاتی از فعالیت جبهه پایداری بدون مرحوم آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد

شورای فقهی "مخفی" جبهه پایداری چطور اداره می شود؟/ دو فقیه حاضر در شورای فقها نمی‎خواهند نامشان برده شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد ناصر سقای بی‌ریا، عضو جبهه پایداری در رابطه با جای خالی آیت‌الله مصباح یزدی در سپهر سیاسی جریان اصول‌گرا به خبرنگار سیاسی مُنیبان گفت: وقتی فردی بزرگوارو همه جانبه نظیر آیت‌الله مصباح، فوت می‌کند، حفره‌ای ایجاد می‌شود که هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را پر کند. منتها در مورد شخصیت آیت الله مصباح به دلیل اینکه او اندیشه‌های خود را به صورت آثار مکتوب و نظام‌واره اندیشه اسلامی درآورده و از طرفی ابعاد مختلف شخصیت آیت الله مصباح همدیگر را تکمیل می‌کرد، مینیاتور افکار او همان 6 کتاب طرح ولایت است.

وی افزود: درست است که آیت الله مصباح در هر کدام از این آثار به صورت مجزا به یک موضوع پرداخته اما مجموعه این آثار یک نظام فکری را می‌سازد و اجزای یک کل هماهنگ است. در حقیقت همه آثار آیت الله مصباح به یکدیگر پیوسته هستند کما اینکه او گفته بود «طرح ولایت ثمره 30 سال عمر من است.» آیت الله مصباح افکار خود را با ادبیات مورد نیاز روز مطرح کرده است. به این معنی که او در آثار خود پاسخ شبهات مکتب‌های گوناگون فکری که در عرصه بین‌الملل حضور دارند، را داده است.

سقای بی‌ریا با تاکید بر پویایی آثار آیت الله مصباح تصریح کرد: در حقیقت آثار مکتوب به همراه فیلم‌ها و صوت‌هایی که از آیت‌الله مصباح موجود است، یک مجموعه کاملی را به وجود آورده که در حال حاضر هم اگر کسی بخواهد با افکار او آشنا شود، به سادگی می‌تواند حتی با مطالعه کتاب‌ها و گوش دادن به نوارهای سخنرانی و درس او، با افکار آیت الله مصباح ارتباط برقرار کند. این موارد در شرایطی مطرح می‌شود که وقتی برخی علما از دنیا می‌روند، علوم خود را هم می‌برند.

این چهره اصول‌گرا ادامه داد: در حقیقت این دسته از علما به دلیل اینکه علوم نزد خود را بیان نکردند و بروز نداند، وقتی از دنیا می‌روند، حفره بزرگتری در دین به وجود می‌آید اما وقتی امثال آیت الله مصباح که در بیان کامل افکار خود موفق بودند و آثار فاخر دارند، این حفره کوچک‌تر به نظر می‌رسد. به این معنی که با فوت این قبیل علما دیگر احساس خلآ به وجود نمی‌آید چرا که افکار آن عالم، وجود دارد. در سال‌های اخیر نرم‌افزاری به نام مشکات ساخته شده که در سایت آیت الله مصباح نیز وجود دارد و همه افراد با نصب آن می‎توانند از آثار او استفاده کنند.

سقای بی‌ریا با تاکید بر نقش شاگردان آیت الله مصباح در پر کردن خلأ ناشی از نبودن او اظهار کرد: جنبه دیگر این است که خداوند به آیت الله مصباح توفیق داد و ایشان صدها بلکه هزاران شاگرد در رشته‌های مختلف علوم انسانی تربیت کرده است. لذا آیت الله مصباح خود را در شاگردانش تکثیر کرده است. آیت الله مصباح به مدت 20 سال برنامه‌ای تحت عنوان کانون طلوع داشت که در آن شاگردان نخبه او حضور داشتند و شاگردان مطالب را ارائه می‌کردند.  شاگردانی که در برنامه مذکور حضور داشتند، هر کدام در رشته و حیطه مطالعات خود تکثیر شده استاد هستند، به این معنی که از اخلاق و علم او بهره بردند و در حقیقت در مجموعه شاگردان او، چندین مصباح حضور دارند. بنابراین حضور چنین شاگردانی خلا حضور آیت الله مصباح را بیشتر پوشش می‌دهد.

عضو جبهه پایداری همچنین متذکر شد: در مجموع درست است که در این یک سال گذشته به دلیل نبودن آیت‌الله مصباح غمگین هستیم و دلمان برای استاد تنگ می‌شود و هیچ چیزی جای او را پر نمی‌کند اما آثار و شاگردان به جا مانده از آیت الله مصباح، منجر به این می‌شود که خلأ ناشی از نبودن او پوشش داده شود.

سقای بی‌ریا با اشاره به جانشین آیت الله مصباح اظهار کرد: در حال حاضر از میان شاگردان برجسته آیت الله مصباح فردی به نام آیت الله رجبی که 50 سال شاگرد آیت الله مصباح بوده و از نزدیک روش‌های او را آموخته است، سکان موسسه‌ای که آیت الله مصباح تاسیس کرده را در دست دارد و کارها مانند سابق با روال درست و بی کم و کاست جلو می‌رود.

 

وی ادامه داد: در حقیقت این یک سنت الهی است. برای نمونه آیت الله مظاهری که در محضر آیت الله برجرودی بود، عنوان می‌کرد که وقتی آیت الله برجرودی مریض شد و می‌خواست از دنیا برود ما وحشت کرده بودیم که بعد از آیت الله برجرودی چه کسی می‌تواند جای او باشد، بعد مشاهده کردیم از میان شاگردان او شخصیتی که حتی از آیت الله برجرودی تاثیرگذارتر بود و انقلاب را به وجود آورد، یعنی امام خمینی حضور پیدا کرد. همچنین بعد از امام خمینی ما وحشت داشتیم که چه اتفاقی می‌افتد اما خدای متعال آیت الله  خامنه‌ای را به انقلاب هدیه کرد. خدای متعال همانطور که در قرآن فرموده هیچ نشانه‌ای را فراموش نمی‌کند و از ذهن نمی‌برد مگر اینکه مثل آن یا حتی بهتر از آن را جایگزین کند.سقای بی‌ریا در خصوص جای خالی آیت الله مصباح در جبهه پایداری خاطرنشان کرد: در حقیقت نظام‌واره فکری آیت‌الله مصباح شامل مسائل سیاسی واجتماعی هم می‌شود. کما اینکه در مرامنامه اخیر جبهه پایداری بسیار از آثار و گفتار آیت الله مصباح استفاده شده است. لذا توصیه‌های آیت الله مصباح در سینه‌های ما زنده است و مباحث به صورت روشن جلوی ما وجود دارد. در حال حاضر بابت نبودن آیت الله مصباح غصه‌دار و دلتنگ هستیم و گریه می‌کنیم اما آثار و شاگردانش جای خالی او را پر کردند. لذا مهم این است که راه آیت الله مصباح را ادامه دهیم.

عضو جبهه پایداری در پاسخ به سوالی در رابطه با جایگزین آیت الله مصباح در حوزه سیاسی ادامه داد: در جبهه پایداری شورای فقها وجود دارد که جبهه، اصول اصلی و تصمیمات اساسی خود را با مشورت فقها انجام می‌دهد. در حال حاضر این سیستم پا برجا است و سیستم جایگزین دارد به این معنی که اگر یکی از فقها از دنیا برود، فقیه دیگری جایگزین خواهد شد.

سقای بی‌ریا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کدام فقها عضو شورای فقهای جبهه پایداری هستند؟ یادآور شد: زمان حیات آیت الله مصباح، شاخص او بود و نام دو فقیه دیگر را به دلیل اینکه خودشان خواسته بودند، مطرح نمی‌کردیم انشاالله در شرایط پیش آمده نام آنها را مطرح کنیم.

 

منبع: منبیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر