کد خبر: 124280
A

هاشمی رفسنجانی در دیدار با علمای قم درباره قرار دادن سقف زمانی برای رهبری چه گفت؟

فاضل میبدی درباره جزییات دیدار جنجالی مرحوم هاشمی رفسنجانی با علمای قم به دیده بان ایران گفت:برخلاف قولی که رهبری به آقای هاشمی داده بودند، هیچ تغییری در ردصلاحیت‌ها صورت نگرفت.هاشمی رفسنجانی در آن جلسه نگران بود که چه کسانی در این مملکت تصمیم‌ می‌گیرند که حتی اجازه به سرانجام رساندن قول‌های رهبری را هم نمی‌دهند

هاشمی رفسنجانی در دیدار با علمای قم درباره قرار دادن سقف زمانی برای رهبری چه گفت؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چند روز پیش بود که ویدیویی در فضای رسانه مبنی بر سخنرانی مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی با جمعی از روحانیون شهر قم منتشر شد که صحبت‌ها و اظهارات آقای هاشمی بازتاب فراوانی در سطح رسانه داشت.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یکی از کسانی بود که در این جمع حضور داشت در همین رابطه وی گفت‌وگویی با سایت خبری دیده‌بان ایران داشته که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید. 

برخلاف قولی که رهبری به آقای هاشمی داده بودند، هیچ تغییری در ردصلاحیت‌ها صورت نگرفت / هاشمی رفسنجانی نگران بود که چه کسانی در این مملکت تصمیم‌ می‌گیرند که حتی اجازه به سرانجام رساندن قول‌های رهبری را هم نمی‌دهند

*آقای میبدی! چند روز پیش ویدیویی در فضای مجازی از سخنرانی مرحوم هاشمی رفسنجانی منتشر شد که البته بارتاب گسترده‌ای هم داشت. در این جمع شما هم حضور داشتید، در این جمع در خصوص چه مسائلی صحبت کردید؟

این ویدیویی که منتشر شد از جلسه‌ای بودکه برخی از دوستان در قم در سال 1390 با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی داشتند. موضوع بحث در این محفل، انتخابات و نظارت‌های استصوابی شورای نگهبان عده‌ای من جمله برخی از دوستان مجمع روحانیون قم را نگران کرده بود. بنده هم چند دقیقه‌ای صحبت کردم. نگرانی همه ما از ردصلاحیت‌های گسترده بود که باعث اتفاق افتادن برخی از وقایع تلخ شد. آقای هاشمی رفسنجانی بسیار نگران این قضیه بودند و اذعان داشتند که بارها در رابطه با این موضوع با رهبری صحبت کردم و ایشان هم قول دادند که همکاری و همدلی لازم انجام شود تا ردصلاحیت‌ها بدین شکل صورت نگیرد اما در عمل چیز دیگری اتفاق افتاد. آقای هاشمی رفسنجانی در این جمع اشاره می‌کنند که بنده در مورد این قضایا با رهبری صحبت کرده بودم و ایشان موافقت خود را اعلام کردند اما در عمل جور دیگری رفتار شد و اتفاقات خلاف آن‌چه که رهبری قول داده، افتاد. آقای هاشمی رفسنجانی به‌شدت نگران بود که چه کسانی برای این مملکت تصمیم می‌گیرند که نمی‌گذارند حتی قول‌های رهبری به سرانجام برسد. ایشان صراحتا اعلام کردند که پاره‌ای از مسائل کشور از دست رهبری خارج است!

همدلی مردم نسبت به حاکمیت از بین رفته است / ردصلاحیت‌های گسترده باعث ایجاد کینه شده است

*شما خودتان در این جمع در چه رابطه‌ای صحبت کردید؟

من هم در خصوص همین مسائل صحبت کردم. بنده در این مجلس تاکید کردم که اگر ردصلاحیت‌ها بدین شکل ادامه پیدا کند و کشور دست یک جریان خاص قرار گیرد، این رویه به شدت خطرناک است و آن همدلی‌ای که در این برهه از زمان از مردم می‌خواهیم را از دست می‌دهیم. ما در آن برهه در وضعیت سختی قرار داشتیم، تحریم‌ها جدی‌تر شده بود و از طرفی نقشه‌هایی هم از خارج از کشور برای ما کشیده بودند و ما گفتیم اگر ما می‌خواهیم در مقابل دنیا بایستیم، ابتدا باید در مملکت خودمان همدلی مردم را داشته باشیم اما متاسفانه چه آن‌موقع چه همین الان ما دیگر آن همدلی را از جانب مردم نداریم. این ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که اتفاق می‌افتاد باعث ایجاد یک کینه شده و متاسفانه کسانی‌که صلاحیت لازم را دارند، ردصلاحیت شده و کسانی ‌که هیچ صلاحیتی ندارند، تایید می‌شوند! این جمع بیشتر برای گله کردن بود. گله و انتقاد دوستان به دلیل از بین رفتن حس همدلی مردم با نظام بود. چرا باید یک جریان خاص این مملکت را اداره کند؟! در خصوص "حصر" هم صحبت‌هایی شد که چرا نباید مسئله حصر حل شود؟! چون بالاخره یک جدایی میان مردم و حاکمیت پیش آمده بود و اگر این اتحاد ایجاد نشود طبیعتا مشکلات و خطرات فراوانی را برای همه ما ایجاد می‌کند.

f620757d-5ebe-4152-9891-339ca85622a3

نمی‌توانم بگویم که این جریان خاص چه کسانی هستند / این جریان خاص همان کسانی هستند که زندانی بیمار را با دست و پای زنجیر شده به بیمارستان منتقل می‌کنند!/  جریان خاصی که مملکت را اداره می‌کند در همه بخش‌های حاکمیت قدرت و نفوذ دارد

*آقای میبدی! یکم بی پرده تر حرف بزنید؛ برای یکبار هم شده بگویید منظور از این جریان خاصی که قدرت و نفوذ فراوان دارد و حتی قدرتش از رهبری از هم بیشتر است، کیست؟ این جریان چه جریانی است که از شخص رهبری از قدرت بیشتری دارد؟

من‌که نمی‌توانم اسم ببرم اما این افراد همان افرادی هستند که مذاکرات را تا به این الان در حالت بلاتکلیفی قرار دادند و به تعویق انداختند، همین مذاکراتی که الان در حال انجام می‌گرفت می‌توانست 5 سال پیش به نتیجه برسد اما نگذاشتند! این افراد کاسبان تحریم هستند. این جریان منافع‌شان در این است که در کشور همدلی ایجاد نشده و هر روز مشکلات در کشور بیشتر و بزرگ‌تر از قبل شود. این افراد همان کسانی هستند که همه را ردصلاحیت می‌کنند و فقط کسانی‌که از خودشان است را تایید می‌کنند. این جریان خاص همان افرادی هستند که وقتی می‌بینند یک زندانی سیاسی در زندان بیمار است با آگاهی از بیماری وی او را به بیمارستان منتقل نمی‌کنند و آخرش هم با تاخیر فراوان با دست و پای زنجیر شده به بیمارستان منتقل می‌کنند! این افراد نمی‌گذارند که این مملکت به یک مملکت درست تبدیل شود و آرامش را به خودش ببیند. این افراد همیشه منافع خودشان را بر منافع ملت در اولویت قرار می‌دهند! این افراد و جریان خاص متاسفانه در همه بخش‌های حاکمیت نفوذ کرده‌اند.

*این جریان خاص و افرادی که شما می‌گویید که حتی قدرت‌شان از شخص رهبری هم بیشتر است، اصلا امکان مقابله با این جریان وجود دارد؟ چه کار باید کرد؟

باید یک اراده جدی وجود داشته باشد که وجود ندارد. به اعتقاد بنده امکان مقابله با این جریان وجود دارد اما آن اراده در کشور وجود ندارد. ما باید معیشت مردم را اولویت قرار دهیم نه معیشت گروهی خاص!

اگر سقف زمانی رهبری در قانون اساسی محدودتر بود، شاهد شرایط بهتری می‌بودیم / هاشمی رفسنجانی این اواخر بسیار دغدغه مسئله مادام‌العمر بودن زمان رهبری  را داشتند / هر چه زمان مدیریت نامحدود و قدرت بیشتر و پاسخگویی کمتر باشد، مشکلات بزرگ‌تری به وجود می‌آید

*مرحوم هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ویدیو از اینکه رهبری در جمهوری اسلامی سقف زمانی خاص را ندارد، انتقاد می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟

همانطور که آقای هاشمی رفسنجانی از قول خود شخص رهبری می‌گویند که اگر رهبری در قانون اساسی محدود بود، خیلی شرایط بهتر بود. طبیعتا رهبری مادام‌العمر چیزی است که خیلی با دنیای امروز و مسائل سیاسی حال حاضر جور نیست. به هر حال هرچه ما زمانی مدیریت مسئولین را محدودتر کنیم، به نفع کشور است. هر چه پاسخگویی کمتر و قدرت‌ها بیشتر باشد، مشکلات طبیعتا بیشتر و بزرگ‌تری ایجاد می‌شود. این اواخر آقای هاشمی رفسنجانی بسیار زیاد در خصوص همین رهبری مادام‌العمر دغدغه داشتند که چرا در قانون اساسی ما برای رهبری سقف زمانی مشخصی وجود ندارد!

 منبع: دیده‌بان ایران-نازیلا معروفیان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر