کد خبر: 124471
A
در گفت‌وگو با دیده بان ایران مطرح شد؛

سلطانی: تیم‌ مذاکره کننده دولت روحانی به دنبال برجام پلاس بود/ آمریکا می‌خواهد پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و حاضر به لغو تحریم‌ها نیست

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: تجربه تاریخی نشان داده که آمریکایی‌ها حاضر نیستند تحریم‌ها را لغو کنند و صرفاً به دنبال آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران هستند.

سلطانی: تیم‌ مذاکره کننده دولت روحانی به دنبال برجام پلاس بود/ آمریکا می‌خواهد پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و حاضر به لغو تحریم‌ها نیست

فرزین سلطانی در گفت‌وگو با دیده ‌بان ایران با تأکید براینکه مذاکره به ماهیت مذاکره‌کنندگان و مواضعی که آنان می‌گیرند بستگی دارد، اظهار کرد: شاید ورود به فضایی کلاً ممنوع یا در فضای دیگری خود مذاکره ایرادی نداشته باشد، اما جنس توافقات خطرناک باشد. در شرایط فعلی اصل مذاکره خطرناک نیست چون نگرش تیم مذاکره کننده درست است.

وی یادآور شد: ما دولتی پشت سر گذاشتیم که مذاکره را با پذیرش مطالبات طرف مقابل یکی می‌دانست؛ یعنی در دولت روحانی اصل بر این بود که ما باید خواسته‌های طرف غربی را بپذیریم و به فضای مورد نظر غرب برسیم تا تحریم‌ها لغو شوند.

سلطانی در ادامه کنار گذاشتن توان هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای، دخالت در امور داخلی و جامعه در مسائل حقوق بشری و... را جزو مطالبات و خواسته‌های غرب برشمرد و گفت: آمریکا و اروپا با چنین نگرشی می‌خواستند ایران را گام‌ به گام به مرحله‌ عادی سازی روابط با خودشان سوق دهند. با این رویکرد تیم مذاکره کننده، کشور و ملت ایران را مقصر می‌دانست و هر مذاکره‌ای در آن شرایط، به معنای امتیازدهی بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه تیم مذاکره کننده دولت رئیسی وظیفه اصلی خود را دفاع از امنیت و منافع ملی می‌داند و کشور و ملت ایران را به دلیل داشتن توانایی مقصر نمی‌داند، افزود: درحال حاضر مذاکره دیگر خطرناک نیست، اما جنس توافقاتی که ممکن است صورت بگیرد می‌تواند خطرناک باشد.

وی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده به دنبال دادن امتیاز نیست ولی شاید فرآیند مذاکرات خواسته یا ناخواسته به جایی برسد که جنس برخی توافقات به ضرر ملت ایران باشد. بنابراین در شرایط فعلی اصل مذاکره خطرناک نیست چون نگرش تیم مذاکره کننده صحیح و اصولی است.

سلطانی ادامه داد: باید مراقب باشیم تا در طی فرآیند مذاکره امتیاز اضافه‌تری به آمریکا و غرب ندهیم یا اگر هم امتیازی دادیم امتیاز متناسبی از طرف مقابل دریافت کنیم. تیم مذاکره کننده فعلی هم نباید در شرایطی قرار بگیرد که ابتدا به ساکن امتیاز دهد یا امتیاز متناسبی به دست نیاورد.

دولت رئیسی می‌خواهد چک مدت دار برجام را نقد کند

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره اینکه اگر برجام دولت روحانی بد بود چرا تیم مذاکره کننده دولت رئیسی به دنبال احیای آن است؟ واکنش نشان داد و افزود: تیم مذاکره کننده دولت قبل به دنبال پذیرش برجام پلاس بود؛ به عبارتی در برجام یک، توان هسته‌ای را واگذار کردیم و در برجام‌های بعدی قصد نابودی توان موشکی- منطقه‌ای را داشتند.

وی تأکید کرد: حتی روحانی و ظریف هم به صراحت از برجام دو، سه و چهار سخن می‌گفتند و سران اروپا و آمریکا خواسته‌هایشان را در این باره مطرح کرده بودند. درحالی‌که تیم مذاکره کننده دولت رئیسی به دنبال بازگشت آمریکا به تعهدات هسته‌ای است و بارها گفته‌اند مادامی که آمریکا به تعهدات برنگردد هیچ اقدامی نخواهند کرد.

سلطانی گفت: دولت رئیسی می‌خواهد چک مدت دار برجام را نقد کند؛ درست است که برجام را دولت روحانی پذیرفته، اما به نام حاکمیت ایران ثبت شده است؛ اگر بخواهیم همان را کامل کنار بگذاریم قطعنامه 2231 علیه ایران اجرا می‌شود. نمی‌توان گفت که الان دولت روحانی را قبول نداریم به هرحال دولت ایشان دولت قانونی ایران بود و برجام را هم کشورمان پذیرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ما باید در چارچوب همان برجام آقای روحانی که برجام غلطی هم بود حرکت کنیم چراکه به نام ملت ایران ثبت شده است. هرچند که این مساله دست و پای تیم مذاکره کننده دولت رئیسی را بسته، اما باید تمام تلاشمان را به کار گیریم تا امتیاز بیشتری ندهیم.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که متأسفانه در شرایط فعلی نمی‌توانیم از برجام خارج شویم چون مقصر قلمداد خواهیم شد همانطور که آمریکا بعد از ترک برجام مقصر شناخته شد. اکنون دولت آمریکا برای بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای تلاش می‌کند و تیم مذاکره کننده هم به درستی در مقابل آن‌ها برای بازگشت به برجام شروطی از جمله لغو تحریم‌ها را قرار داده است.

سلطانی در پایان درباره آینده مذاکرات وین پیش‌بینی کرد: باتوجه به تجربه تاریخی آمریکایی‌ها تمایلی به لغو تحریم‌ها ندارند و فقط به دنبال آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف هستند. بنابراین اگر چنین باشد و رخ دهد ما هم دلیلی نمی‌بینیم که تعهدات و الزامات برجامی را اجرا به طور کامل کنیم.     

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر