کد خبر: 124494
A

کریمی قدوسی: ما و روسیه وجه مشترک داریم و هر دو کشور با غرب تنش داریم/ روس ها هم مثل ما تحریم شده اند/ روسیه امروز، اتحاد جماهیر شوروی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که «بخشی از جامعه و افکار عمومی ما با تردید به روسیه و رابطه نزدیک با این کشور نگاه می‌کنند، به دلیل سوابق تاریخی»، بیان کرد: الان جمهوری اسلامی در ایران مستقر است که در اثر انقلاب اسلامی به وجود آمده و یک عملکرد ۴۰ ساله‌ای در روابط خارجی خودمان به دنیا نشان دادیم، پس ایران امروز ایران ۱۰۰ سال قبل نیست؛ همچنین روسیه امروز، روسیه قدیم و اتحاد جماهیر شوروی نیست.

کریمی قدوسی: ما و روسیه وجه مشترک داریم و هر دو کشور با غرب تنش داریم/ روس ها هم مثل ما تحریم شده اند/ روسیه امروز،  اتحاد جماهیر شوروی نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ جواد کریمی قدوسی در رابطه با سفر روز چهارشنبه (۲۹ دی) حجت الاسلام رئیسی به روسیه با دعوت رئیس جمهور این کشور، گفت: آقای پوتین اولین رئیس جمهوری در دنیا بود که بعد از انتخاب آقای رئیسی به ریاست جمهوری پیام داد، تماس گرفت و تبریک کتبی فرستاد، این نکته اول. نکته دوم این است که روسیه و شخص آقای پوتین در مسائل راهبردی منطقه و حتی بین الملل همراهی، هماهنگی و همپوشانی بسیارخوبی با مواضع جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی افزود: نکته برجسته دیگری که در بحث روابط ایران با روسیه حائز اهمیت است، پیمان اوراسیاست که کشورهای موثر عضو آن روسیه، ایران، ارمنستان و قرقیزستان هستند و این پیمان ظرفیت‌های همکاری‌ خوبی را بین این کشورها ایجاد کرده است. نکته دیگری که قابل توجه است در تحولاتی که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد، همراهی‌های ویژه‌ای بین همسایگان جدا شده از شوروی مانند قفقاز و آسیای میانه با نقش آفرینی روسیه به وجود آمد و تاثیرگذاری بسیار خوبی در معادلات این کشورها بین ایران و روسیه وجود دارد.

کریمی قدوسی در ادامه به تشکیل اوپک گازی اشاره کرد و بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر این است که اوپک گازی که پیشنهاد آن توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده بود، با محوریت روسیه به وجود آمد و امروز کشورهای صادرکننده گاز و برخوردار از گاز و ذخایر عظیم گاز یک ساختار بسیار موثری روی قیمت‌گذاری گاز در سطح بین الملل دارند.

وی اضافه کرد: از وجه مشترک‌های دیگری که بین ایران و روسیه وجود دارد، تنش‌های غربی‌ها با روس‌ها در سال‌های اخیر است که همین تنش‌ها را ما در ۴۰ سال گذشته از طرف آمریکایی‌ها و کشورهای بعضاً اروپایی با خود داشتیم؛ لذا تجربه سنگینی ما داریم و تجربه‌ای هم آن‌ها دارند که الان تحریم شدند و این تجربیات می‌تواند برای اتحاد و انسجام ملت‌ها در برابر نظام استکبار تبادل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همچنین ابراز داشت: این سفر بنا به دعوت آقای پوتین انجام می‌شود و می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای هماهنگی بیشتر در راستای تدوین و تنظیم یک سند جامع همکاری‌های بلند مدت بین ایران و روسیه که از مدت‌ها قبل کارشناسان کار کردند و این هم تاثیر بسیار مهمی دارد.

کریمی قدوسی با اشاره به عمر ۱۲۰ روزه دولت و تحولات به وجود آمده در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این دولت، گفت: در این مدت ۱۲۰ روزه عمر این دولت تحولات خوبی در روابط ایران به لحاظ تجاری با کشورهای همسایه در ابعاد مختلف و بدون هیچگونه محدودیتی به وجود آمده است، این یعنی به معنای واقعی کلمه خنثی‌سازی تحریم‌هاست. به عنوان مثال الان با کشوری مانند تاجیکستان ظرف مدت کمی سه برابر تبادلات تجاری ما افزایش پیدا کرده است. این همکاری‌های اقتصادی با سایر همسایگان و همینطور روس‌ها نیز می‌تواند گسترش بیشتر داشته باشد به عنوان مثال در توسعه صنعت ریل، واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعتی سنگینی که در روسیه وجود دارد فوق‌العاده می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: به هر صورت این سفر از آن سفرهای موثر است و روابط ویژه‌ای هم که الان وجود دارد، من شخصا به این سفر و نتایج آن به خصوص در مسائل اقتصادی بسیار خوش‌بین هستم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این سوال که «بخشی از جامعه و افکار عمومی ما با تردید به روسیه و رابطه نزدیک با این کشور نگاه می‌کنند، به دلیل سوابق تاریخی»، بیان کرد: ببینید، الان جمهوری اسلامی در ایران مستقر است که در اثر انقلاب اسلامی به وجود آمده و یک عملکرد ۴۰ ساله‌ای در روابط خارجی خودمان به دنیا نشان دادیم، پس ایران امروز ایران ۱۰۰ سال قبل نیست؛ همچنین روسیه امروز، روسیه قدیم و اتحاد جماهیر شوروی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه منطق همسایگی یک منطق آفرینشی است. این قابل حذف نیست. به هیچ وجه دو همسایه برای درازمدت نمی توانند با هم سرد، قهر و درگیر باشند و تنش داشته باشند؛ یک روزی این دو همسایه کنار هم می‌نشینند. در همین فضای مجلس ما با بعضی‌ها خیلی بحث‌های سیاسی سنگین داریم، اما چون همسایه هستیم، کنار هم و زیر یک سقف نشستیم به مدت ۴ سال، یک جاهایی هم با حفظ مواضع خوش و بش هم می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مساله توازن در سیاست خارجی جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم، تصریح کرد: توازن در سیاست خارجی جزو راهبردهای دولت جدید است. ضمن اینکه ما هم همه روابط مان را گره به چین و روسیه و غرب و اروپا نمی‌زنیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر