کد خبر: 124612
A

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به حمله حوثی ها به امارات و تاثیر آن در روابط بین ایران و عربستان/ رحیمی جهان آبادی: اقدامات حوثی‌ها به ما ربطی ندارد/ ایران و عربستان آماده آغاز روابط دیپلماتیک هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آنچه من و آقای عباس‌زاده مشکینی در مورد روابط ایران و عربستان گفتیم بر اساس گزارش‌ها و تحلیلی است که معمولا وزارت خارجه به کمیسیون ما ارائه می‌دهد. آنطور که ما رصد کردیم، روند مذاکرات ایران و عربستان رو به بهبود و علایم مثبت در روابط دو کشور کاملا مشهود است.

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به حمله حوثی ها به امارات و تاثیر آن در روابط بین ایران و عربستان/ رحیمی جهان آبادی: اقدامات حوثی‌ها به ما ربطی ندارد/ ایران و عربستان آماده آغاز روابط دیپلماتیک هستند

به گزارش دیده بان ایران، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم که اخیرا از احتمال بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان گفته و سخنگوی وزارت خارجه به آن واکنش نشان داده‌بود، در همین خصوص گفت: «آنچه من و آقای عباس‌زاده مشکینی در مورد روابط ایران و عربستان گفتیم بر اساس گزارش‌ها و تحلیلی است که معمولا وزارت خارجه به کمیسیون ما ارائه می‌دهد. آنطور که ما رصد کردیم، روند مذاکرات ایران و عربستان رو به بهبود و علایم مثبت در روابط دو کشور کاملا مشهود است. آنچه ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شنیدیم و به ما گزارش شده‌ این است که دو طرف آمادگی دارند روابط دیپلماتیکشان را آغاز کنند. ما هم بر اساس همین داده‌ها چنین صحبتی را مطرح کردیم. اما اگر تغییری در سیاست دولت ایجاد شده ما در جریان نیستیم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که ممکن است اتفاقات یکی دو روز گذشته میان یمن و امارات بر روی روابط ایران و عربستان تاثیر بگذارد یا خیر نیز توضیح داد: «اقدامات حوثی‌ها به ما ارتباطی ندارد. یمن کشور مستقلی است و تصمیمات خاص خود را می‌گیرند  بر اساس منابع ملی خودشان اقدام می‌کنند. جمهوری اسلامی نه در این زمینه نقشی دارد و نه اقدامات یمن بر روابط ما اثری دارد.» 

رحیمی جهان‌آبادی در مورد تداوم مذاکرات عربستان و تاثیر مذاکرات وین بر این مذاکرات گفت:‌ «دیپلمات‌های ما برای سازمان کنفرانس اسلامی در جده حضور پیدا خواهند کرد و مقدمات آن انجام شده‌است. همین نشان دهنده این است که روابط دیپلماتیک رو به بهبود و آغاز این روابط است. می‌دانید که ۶ سال دیپلمات‌های ما در جده حضور نداشتند. مذاکرات وین هم با مذاکرات عربستان متفاوت است. در وین طرف ما غربی‌ها هستند و با آنها گفت‌و‌گو می‌کنیم اما موضوع ما و عربستان منطقه‌ای است و مسائل سیاسی خاص خودمان را با هم داریم. در حال گفت‌و‌گو هستیم تا به رفع تنش منجر شود.»

منبع: مدارا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر