کد خبر: 124727
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

واکنش عضو هیئت رئیسه مجلس به در جریان نبودن مردم از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین/ سلیمی: شما کجا دیدی یک توافق بین المللی را به هر کسی نشان دهند؟/ چرا نسبت به قرارداد «برجام» اینقدر حساس نبودید؟/ چه کسی به شما دستور داده در مورد قرارداد با چین سوال بپرسید؟

علیرضا سلیمی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون مطلبی از قرارداد 25 ساله ایران و چین منتشر نشده است به دیده بان ایران گفت: چرا شما در خصوص برجام چنین حساسیتی نشان ندادید؟ چرا آن‌موقع این حرف‌ها را نمی‌زدید؟ چرا در مورد قراردادهای نفتی آقای زنگنه حساس نشدید؟

واکنش عضو هیئت رئیسه مجلس به در جریان نبودن مردم از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین/ سلیمی: شما کجا دیدی یک توافق بین المللی را به هر کسی نشان دهند؟/ چرا نسبت به قرارداد «برجام» اینقدر حساس نبودید؟/ چه کسی به شما دستور داده در مورد قرارداد با چین سوال بپرسید؟

به گزارش دیده‌بان ایران؛ قرارداد 25 ساله جمهوری اسلامی با چین به گفته امیرعبداللهیان از 24 دی ماه 1400 به مرحله اجرا شدن رسیده است. قراردادی که تا به الان هیچ جزئیاتی در خصوص آن منتشر نشده و مسئولان هیچ پاسخ روشنی هم تاکنون به افکارعمومی نداده اند. اما از سوی دیگر برخی نمایندگان از جمله «مجتبی ذوالنوری» می گوید:"جمهوری اسلامی فعلاً علاقه ای به انتشار جزئیات این توافق ۲۵ ساله را ندارد."

در همین رابطه با علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

شما دیدی که توافق را به هر کسی نشان دهند؟ / بعدا جزئیات را منتشر خواهیم کرد

 

*آقای سلیمی! چند روز گذشته آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اظهاراتی را مطرح کردند مبنی بر این‌که قرارداد 25 ساله ایران و چین از امروز یعنی 24 دی ماه به مرحله اجرا رسیده است! به طور کلی در این توافق چه نکاتی ذکر شده است؟ چرا در خصوص جزئیات این قرارداد هیچ صحبتی مطرح نمی‌شود؟

 

شما کجا دید ه اید که جزییات یک توافق بین المللی را به هر کسی نشان دهند؟ کلیات این قرارداد مورد تایید ماست و بعداً جزئیات آن احتمالاً منتشر خواهد شد.

 

عمده قرارداد 25 ساله ایران با چین در خصوص مباحث اقتصادی است

 

*کلیات این طرح در چه موردی است؟

 

در مورد حوزه‌های اقتصادی و تجاری است یعنی عمده این قرارداد در خصوص مباحث اقتصادی است. البته شما می‌دانید این قرارداد مخالفینی هم دارد که باید از این افراد سوال کرد که چرا با انعقاد این قرارداد مخالف هستند؟

 

به شما دستور دادند که در مورد قرارداد جمهوری اسلامی با چین سوال بپرسید! / چرا در مورد برجام این چنین حساسیت به خرج ندادید؟!

 

*یکی از دلایل موضع گرفتن ما در قبال این قرارداد این است که هیچ جزئیاتی در خصوص آن منتشر نمی‌کنند و متاسفانه مسئولان هم پاسخگو نیستند! چرا افکار عمومی را در جریان این قرارداد قرار نمی‌دهید؟

 

چرا شما در خصوص برجام چنین حساسیتی نشان ندادید؟ چرا آن‌موقع این حرف‌ها را نمی‌زدید؟ چرا در مورد قراردادهای نفتی آقای زنگنه حساس نشدید؟ البته بگذارید خودم جواب بدهم چون آن‌موقع دستور نداشتید.

 

*ربطی به دستور ندارد!

 

به دستور ربط دارد آن‌موقع به شما دستور ندادند که در مورد برجام و قراردادهای نقتی زنگنه سوال بپرسید؛ شما آن‌موقع کجا بودید؟

 

چه کسی به شما دستور داده که در مورد قرارداد با چین سوال بپرسید؟

 

*من آن زمان خبرنگار نبودم. به نظر می رسد این نوع اظهارات شما نوعیشانه خالی کردن از پرسش است.

 

*قبول؛ شما آن موقع خبرنگار نبودید! الان چه کسی به شما دستور داده که در این مورد سوال بپرسید؟ شما می‌دانید در دولت قبل 43 قرارداد به اسم FATF مخفیانه امضا کردند و به مرحله اجرا رساندند و هنوزم که هنوز است در مورد این مسئله جوابی به ما ندادند؟! سند 2030 را مخفیانه امضا و در کشور اجرا کردند! چرا آن زمان شما هیچ حرفی نمی‌زدید؟!

ما به‌عنوان نماینده در جریان ریز جزئیات قرارداد 25 ساله جمهوری اسلامی با چین هستیم / امیر عبداللهیان نگفته که قرارداد با چین از امروز اجرا می‌شود

 

*شما به‌عنوان یک نماینده که از این قضایا مطلع بودید، این قضیه را پیگیری کردید؟

 

در مورد آن موضوعات هیچ توضیحی به ما نداد. در خصوص قرارداد ایران با چین هم در زمان خودش اطلاع رسانی لازم خواهیم کرد. ما به‌عنوان نماینده در جریان ریز جزئیات این قرارداد هستیم. آقای عبداللهیان که نگفته است به مرحله اجرا رسیده است! شما اصلا صحبت آقای امیرعبداللهیان را خواندید؟

 

*البته ایشان همین قضیه را گفتند که این قرارداد به مرحله اجرا رسیده است متن مصاحبه ایشان موجود است. 

 

بحث من این است که کسی به شما دستور داده است که بیایید در مورد قرارداد جمهوری اسلامی با چین سوال بپرسید!

 

*کسی به بنده دستوری نداده است. من خبرنگارم و این بحث در حال حاضر یکی از بحث‌های مهم در کشور است که بسیاری از مردم دغدغه آن را دارند!

 

ما دیگر متوجه خواهیم شد کسی به شما دستور داده‌ است یا خیر. از آقای آخوندی و روحانی و زنگنه چرا سوال نمی‌پرسید؟

 

*شما به عنوان نماینده مجلس این قضیه را پیگیری کردید؟ شما به‌عنوان یک نماینده که توانایی پیگیری مسائل را دارید تا چه اندازه این قضیه را که به آن اشاره کردید پیگیری کرده اید؟

 

برای ما فرقی نمی‌کند ما همانطور که آن‌جا گفتیم شفافیت اینجا هم همین را می‌گوییم. حرف ما این است که برخی چشمان‌شان را بر روی برخی مسائل می‌بندند اما در خصوص برخی دیگر از مسائل با همه توان چشمانشان را باز می‌کنند. ما می‌گوییم باید در مورد همه مسائل این‌گونه باشیم نه یکسری مسائل خاص! باید هم این طرف را دید هم آن طرف را.

منبع: دیده‌بان ایان- نازیلا معروفیان

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر