کد خبر: 12473
A

دیدار دی میستورا با جابری انصاری در آستانه

استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات سوری آستانه با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.

دیدار دی میستورا با جابری انصاری در آستانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جابری انصاری در این دیدار با اشاره به اقدام های و رایزنی های تهران، مسکو و آنکارا برای موفقیت اجلاس آستانه و تاکید بر ضرورت نقش آفرینی فعال سازمان ملل در تسهیل گفتگوهای سوری-سوری اعلام کرد: تلاش های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه جایگزین گروه بین المللی حمایت از سوریه (ISSG) نیست.

بنا به اعلام کانال تلگرامی جابری انصاری، استفان دی میستورا نیز در این دیدار که در ساعت های پایانی یکشنبه شب انجام گرفت، ضمن تاکید بر آمادگی سازمان ملل متحد برای تسهیل گفت وگوهای دولت سوریه و گروههای مسلح در آستانه، ابراز امیدواری کرد، این نشست بتواند به تحکیم آتش بس و فراهم کردن زمینه حل سیاسی بحران سوریه کمک کند.

مذاکرات هیات های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف امروز (دوشنبه) با حضور هفت هیات از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست سوری-سوری در پایتخت قزاقستان گشایش می یابد.

مذاکرات دو روزه در هتل ریکسوس که با حضور هیات های دولت سوریه و مخالفان، سازمان ملل و همچنین سفیر آمریکا در قزاقستان، برگزار می شود، تقویت و پایداری آتش بس برقرار شده از 10دی ماه و همچنین راهکارهای رسیدن به حل سیاسی بحران این کشور است.

هیات های ایران، روسیه و ترکیه از روز شنبه تا شامگاه یکشنبه با برگزاری چند دور نشست دوجانبه و سه جانبه در هتل ماریوت، برای هماهنگی بیشتر با هدف افزایش شانس موفقیت مذاکرات رایزنی کردند و در جریان آن برنامه حضور گروههای معارض مسلح سوری در مذاکرات آستانه و معارض سیاسی (غیر مسلح) در نشست آینده تائید شد.

نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند.

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر