کد خبر: 124959
A

دیپلمات پیشین: حمایت‌ هماهنگ ائمه جمعه از روسیه و چین، اقدام بخشنامه‌ای بود/ اگر روس‌ها برای ایران اهمیت قائل بودند صندلی میهمان را، نسبت به صندلی پوتین نزدیک‌تر قرار می‌دادند

سفر دو روزه سید ابراهیم رئیسی به مسکو به دعوت ولادیمیر پوتین در حالی به تازگی انجام شده که در کنار اهداف و دستاوردهای آن، حواشی زیادی نیز به دنبال داشته است.

دیپلمات پیشین: حمایت‌ هماهنگ ائمه جمعه از روسیه و چین، اقدام بخشنامه‌ای بود/ اگر روس‌ها برای ایران اهمیت قائل بودند صندلی میهمان را، نسبت به صندلی پوتین نزدیک‌تر قرار می‌دادند

به گزارش دیده بان ایران؛ سید جلال ساداتیان، دیپلمات پیشین و سفیر سابق کشورمان در انگلستان در گفتگویی با امتداد، ضمن انتقاد از مناسبات دیپلماتیک تدارک شده معمولی در این سفر از سوی میزبان، اظهار داشت: متاسفانه به نظر می‌رسد که در این سفر و بر خلاف سفر بسیاری از مقامات کشورها به مسکو و دیدارشان با پوتین در کرملین، روس‌ها سعی کردند تا با نوع تشریفات میزبانی خود تلاش کردند تا به هیئت ایرانی بگویند که شما به ما احتیاج دارید.

وی افزود: به نظر می‌رسد که روس‌ها سعی کردند که این منظور را با زبان دیپلماتیک القا کنند و این مسئله در جای جای اقدامات میزبان قابل مشاهده و لمس است. مجموعه حرکات دیپلماتیک میزبان، نشان دهنده این بود که اهمیتی برای میهمان خود قائل نشده است.

ساداتیان، اضافه کرد: چون اگر روس‌ها در این سفر، اهمیت لازم را به میهمان خود می‌دادند، مثل اسد، مثل اردوغان و دیگر میهمانان اخیر در کرملین، صندلی میهمان را، نسبت به صندلی پوتین در موقعیت نزدیک‌تری قرار می‌دادند.

سفیر پیشین کشورمان در لندن، خاطرنشان کرد: چیدمان مبلمان محل ملاقات رئیسی و پوتین، نحوه نشستن رئیس جمهور روسیه و حتی جایی که برای ادای نماز به رئیسی پیشنهاد داده‌اند که به نظر می‌رسد در وسط حال و با جانماز شخص رئیسی تدارک شده، گویایی همین نیت از سوی طرف میزبان بوده است.

این دیپلمات با سابقه، همچنین بیان داشت: به هر حال در کاخ به آن بزرگی، یک اتاق محفوظی پیدا می‌شد که قدری محترمانه‌تر باشد و رئیس جمهور ایران، نماز خود را در آن اقامه کند. این مانوری هم که برخی روی نماز خواندن رئیسی در کرملین داده و آن را نشانه چه و چه تلقی کرده‌اند نیز به نظر من در مناسبات دیپلماتیک، چندان پیام خاصی را در بر نداشته و حتی نمی‌توان این مسئله را تا این حد بزرگنمایی کرد.

وی، همچنین در پایان نیز با اشاره به حمایت هماهنگ و همه جانبه ائمه جمعه از روسیه و چین، تاکید داشت: این حمایت‌های هماهنگ از روسیه و چین، یک اقدام بخشنامه‌ای بود و خیلی نباید آن را جدی بگیریم!

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر