کد خبر: 125054
A

حسن نوروزی: اجازه دهید خودرو از خارج وارد شود، قیمت یک پژو ۱۰ میلیارد تومان هم شد، شد

نماینده مجلس خطاب به وزیر صمت گفت: اجازه بدهید خودرو وارد شود و قیمت ها هم بالا برود نه اینکه از خارج وارد نشود و قیمت ها در داخل بالا برود.

حسن نوروزی: اجازه دهید خودرو از خارج وارد شود، قیمت یک پژو ۱۰ میلیارد تومان هم شد، شد

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن نوروزی در واکنش به پاسخ وزیر صمت به سوال خود درباره چرایی تعیین نشدن اعضای هیئت مدیره شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از سوی سهامداران با رد اظهارات وزیر گفت: می گویید قیمت سیمان 23 هزارتومان است اما الان قیمت سیمان در بازار 43 هزار تومان است. این تفاوت قیمت به جیب چه کسی می رود. می گویید در حال برنامه ریزی هستیم کدام برنامه ریزی. مصوبه مجلس است که باید 3 ساله این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود و الان این 3 سال گذشته است.

وی اضافه کرد: اجازه بدهید قیمت یک پژو 10 میلیارد تومان شود اما اجازه بدهید خودرو از خارج وارد شود و رقابت ایجاد شود. شما مانع ما می شوید که اجازه واردات داده شود، اجازه بدهید خودرو وارد شود و قیمت ها هم بالا برود نه اینکه از خارج وارد نشود و قیمت ها در داخل بالا برود.

نوروزی با انتقاد از پرتعداد بودن برخی واحدهای صنعتی در کشور افزود: چرا در کشور 111 واحد تولید خودرو اعم از با پروانه، فعال، غیر فعال و بدون پروانه وجود دارد؟ این تعداد معادل کل واحدهای خودروسازی درمجموع بسیاری از کشورها است. چه کسی به چه کسی در حال خیر رساندن است؟  چرا باید در یک کشور 144 واحد تولید سیمان فعال باشد اما قیمت این محصول هر روز بالاتر برود.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آیا مسئولان وزارتخانه های ما نمی دانند این هیولایی که منابع کشور را می بلعد و بحران آلودگی ایجاد می کنند نباید برای آن ها فکر کرد. این واحدهای تولید سیما 6 برابر واحدهای چین و برخی دیگر از کشورها است. 

وی اظهار داشت: کسی در تهران روزی 2 هزار پاکت سیمان دریافت می کند. اگر هر پاکت 15 هزار تومان سود داشته باشد این فرد در روز چقدر سود می کند؟ می گویند هزار نفر عامل توزیع سیمان داریم که این عدد جعلی است و تنها 100 نفر هستند که عاملیت توزیع سیمان را دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 215 واحد تولید موتور سیکلت در کشور داریم که این تعداد 2 برابرتعداد کشورهای دیگر است، افزود: واحدهای نظارتی ما نمی خواهند این مناسبات را به رسمیت بشناسند. برخی وزرا با مدیران ایران خودرو و سایپا چاله چوله های وزارتخانه خود را پر می کنند. این ها می خواهند تا نسل های بعدی ما را نابود کنند. این رانت ها را می‌خواهند پایدار کنند.

نوروزی بیان داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران، پوششی برای چپاول و غارت است نه ایجاد اشتغال. الان مدت 3 دهه است که مردم در اخبار و رسانه ها خبر ازافتتاح فلان طرح و پروژه می شنوند اما این طرح ها تاثیری در زندگی آنان ایجاد نمی کند.

وی با تاکید بر مقدار بدهی ایران خودرو و سایپا گفت: امسال برآورد شده است که بدهی خودروسازان  18 هزار میلیارد تومان شود. چرا برای این موضوع فکر نمی کنیم. چرا جوانانی که می توانند موشک هایی با برد چند هزار کیلومتر بسازند نمی توانند وارد خودروسازی ها شوند و در این صنعت خودرو بسازند.

وی ادامه داد: چرا امروز قدرت خودروسازی داخلی ما در نباید اختیار این جوانان قرار بگیرد. بسیاری ازسهام ایران خودرو و سایپا در اختیار محتکران و ظالمان، ستمگران و افرادی خاص است. کسانی که 20 درصد خودرو را قرعه کشی می کنند و می فروشند و 80 درصد دیگر آن را به دست دلالان می رسانند و با افزایش قیمت به مردم می فروشند.

وی خطاب به وزیر صمت گفت: تا کی می خواهیم خود را به غفلت بزنیم و حرف مشاوران پیر و پاتال وزارت صمت را گوش کنیم. این ها کلاه گشادی بر سر رییس جمهور قبل گذاشتند و تا کی باید  این وضع را تحمل کنیم. باید به  جوان ها و انسان های فرهیخته و پر تلاش اعتماد و از آنان استفاه کنیم تا صنعت خودرو نجات پیدا کند.

وی با بیان اینکه دولت در خودروسازی 5 درصد سهام دارد بیان داشت: بگذارید سهامداران واقعی، اعضای هیئت مدیره این خودروسازها را انتخاب کنند. این ها خود می توانند خودرو سازی را از ورشکستگی نجات دهند.

نوروزی تصریح کرد: در ژاپن و آلمان به ازای هر 100 نفر چند خودرو درست می کنند و ما چند خودرو درست می کنیم. اگر این وضعیت ادامه یابد باید از جیب مردم پول در بیاوریم و به ایران خودرو و سایپا بدهیم. این ها کسانی هستند که به توصیه افراد سر کار می آیند و احساس خطر هم نمی کنند. در این شرایط ایران خودرو و سایپا باید به صاحبان اصلی آن واگذار شود نه به افرادی که اهل زد و بند و اهل معامله هستند.

وی به نقش دولت در این حوزه اشاره کرد و گفت:  دولت باید بر کیفیت و استاندارد سازی ساخت خودرودرجاهایی که می خواهند سرمایه های ملت را غارت کنند نظارت کند.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر