کد خبر: 125147
A

نشریه سپاه: با حذف ارز ترجیحی تورم به ۳۰ درصد می رسد/ موضع‌گیری‌های نسنجیده دولت بر شوک اقتصادی دامن می زند

نشریه وابسته به معاونت سیاسی سپاه ضمن اشاره به حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده کشور نوشت: با در نظر گرفتن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، برآورد می‌شود نرخ تورم در سال آینده حول ‌و حوش ۳۰ درصد باشد.

نشریه سپاه: با حذف ارز ترجیحی تورم به ۳۰ درصد می رسد/ موضع‌گیری‌های نسنجیده دولت بر شوک اقتصادی دامن می زند

به گزارش دیده بان ایران؛ نشریه اخبار داخلی سپاه در شماره امروز خو ضمن اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده و عواق احتمالی آن نوشت: 

اجرای قانون ارز ترجیحی در سال آینده، بدون اقناع‌سازی جامعه و مهار دست‌های پیدا و پنهان سودجو در کشور، می‌تواند قیمت کالاهای اساسی و در نهایت شاخص تورم را بالا ببرد. موضوع ناهماهنگی تیم اقتصادی در برخی موارد و موضع‌گیری‌های نسنجیده اقتصادی دولتمردان نیز ازجمله موارد دامن زننده بر شوک‌های اقتصادی است.

این نشریه همچنین اضافه کرد: نرخ میانگین تورم در ایران در چهار دهه اخیر ۲۳ درصد بوده است. برفرض میانگین تورم و مؤلفه‌های اقتصادسنجی و آنچه گفته شد، بدون شوک‌های اقتصادی، تورم ۲۰ درصدی و با در نظر گرفتن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، برآورد می‌شود نرخ تورم در سال آینده حول ‌و حوش ۳۰ درصد باشد. البته سیاست‌های دولت در بخش حمایت‌های یارانه‌ای را که منجر به بهبود قدرت خرید خواهد شد را نمی‌توان در مهار تورم نادیده گرفت. 

بنا برگزارش دیده بان ایران این ادعای تورم ۳۰ درصدی در حالی توسط این نشریه مطرح می شود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده اند که در صورن حذف ارز 4200 تومانی نرخ تورم به بیش از  ۵۰ درصد برسد.

این در حالی است که دولت بر این باور است که نرخ تورم پس از حذف ارز ترجیحی تنها 7 درصد و کوتاه مدت خواهد بود./ دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر