کد خبر: 12518
A
گزارش دیده‌بان ایران از رفتار متفاوت صداوسیما در قبال دو حادثه مشابه؛

از طوفان 10 ساعته برای هجمه به آخوندی تا غسل تعمید قالیباف

هنوز یکماه از انتشار اخبار دروغ، تحریف‌شده و جریان‌سازعلیه وزارت راه‌و‌شهرسازی توسط صداسیما در ماجرای حادثه قطار سمنان نگذشته است؛ اتفاقی که آخوندی وزیر راه را به نگاشتن نامه‌ای شدیداللحن خطاب به علی عسگری رئیس صداوسیما واداشت.

از طوفان 10 ساعته برای هجمه به آخوندی تا غسل تعمید قالیباف

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هنوز یکماه از انتشار اخبار دروغ، تحریف‌شده و جریان‌سازعلیه وزارت راه‌و‌شهرسازی توسط صداسیما در ماجرای حادثه قطار سمنان نگذشته است؛ اتفاقی که آخوندی وزیر راه را به نگاشتن نامه‌ای شدیداللحن خطاب به علی عسگری رئیس صداوسیما واداشت.

در آن ماجرا گویا همه دست‌اندرکاران سازمان عریض و طویل صداوسیما بسیج شده بودند تا دولت و وزارت راه را مقصر جلوه دهند؛ تلویزیون به مدت 10 ساعت در تمام بسته‌های خبری خود بویژه شبکه خبر هجمه‌های بی امانی را نثار وزارت راه کرد؛ حتی اقدام به تحریف و تقطیع گزارش ناقص خوانده شده مجلس از حادقه قطار سمنان کرد.

در آن حادثه، گزارش کمیسیون عمران که در صحن علنی مجلس قرائت شد، نکته کانونی اش این بود: «وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در اداره کلان و کنترل و هدایت سیستم به سمت اهداف عالی حمل‌ونقل مسئولیت داشته و در کنترل لحظه‌ای رفتارهای انسانی و سیستمی پایین‌دست و عوامل نهایی منجر به سانحه، نقش‌آفرین نبوده اند»؛ درست همین نکته کانونی توسط صداوسیما با تیغ سانسور نواخته شد.

نکته دیگر آنکه در همان جلسه علنی مجلس که گزارش کمیسیون عمران پیرامون حادثه قطار سمنان قرائت شد، نطق‌های موافقان عملکرد وزارت راه، توسط صداوسیما بایکوت خبری شد و در مقابل سخنان مخالفان برجسته گشت! 

صداوسیما برای مقصر جلوه دادن وزارت راه در ماجرای حادثه قطار سمنان به قدری ولع داشت که حتی گزارش کمیسیون عالی سوانح که به موجب قانون مرجع اصلی رسیدگی به حادثه مزبور بود را سانسور کرد؛ البته دست اندرکاران صداوسیما تنها به سانسور اکتفا نکردند؛ آنها برای تخریب دولت و وزارت راه، به دروغ پراکنی هم تمسک جستند؛ برای مثال در یک بخش خبری مدعی شدند که سیستم  ATC  دو هزار بار خرابی داشت!

حال به رفتار صداوسیما در قبال حادثه‌ای مشابه با حادثه قطار سمنان البته با مقیاسی وسیعتر به لحاظ تخریبی و تمرکز خبری می‌پردازیم؛ حادثه پلاسکو؛ حادثه‌ای که برخلاف حادثه قطار سمنان، دست اندرکاران صداوسیما بدنبال مقصر آن نیستند؛ بلکه بالعکس بدنبال تطهیر مسئولان شهری‌اند.

رفتار جانبدارانه صداوسیما در پوشش اخبار حادثه پلاسکو و تحلیل‌های پیرامونی آن، به قدری آشکار و ناشیانه  بود که اصلاح طلبان شورای شهر را به واکنش واداشت و آنها را مجبور کرد تا با رییس رسانه ملی مکاتبه کنند. در این نامه آمده بود: 

«تا کنون متأسفانه مدیران سیما در دعوت از کارشناسان، مدیران شهری، مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهر تهران رویکردی کاملاً یک‌طرفه و جانبدارانه داشته‌اند و طی روزهای گذشته همه میهمانان و مسئولان حاضر در گفت‌و‌گوهای تلویزیونی به شکل کاملاً هدفمند به دنبال سلب مسئولیت از مقصران و متخلفان این حادثه دردناک بوده‌اند. سوگمندانه تأملی در برنامه‌های رسانه ملی نشان می‌دهد برخی مسئولان متخلف با همراهی رسانه ملی، تلاش دارند با مخفی‌ شدن در پشت قاب فداکاری قهرمانانه آتش‌نشانان غیور و جانفشان و استفاده ابزاری از این عزیزان جان برکف، سپری برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت‌شناسی خود ایجاد کنند.»

اشاره مستقیم اصلاح طلبان شورای شهر، به اقدام تلویزیون در دعوت از سه نماینده نزدیک به قالیباف برای تحلیل واقعه پلاسکو است؛ شنبه شب، مهدی چمران و ابوالفضل قناعتی از حامیان همیشگی قالیباف در شورای شهر به برنامه تیتر امشب شبکه خبر رفتند و مرتضی طلایی یارغار جناب قالیباف هم به برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو رفت تا ماه حصل تحلیل رسانه ملی از واقعه فاجعه‌بار پلاسکو این باشد: « شهرداری تهران مقصر نبود؛ این دستگاه، جهادی عمل کرد؛ عدم تجهیز آتشنشانان کذب است؛ دولت سهم شهرداری را نمی‌دهد و قس علیهذا...»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر