کد خبر: 125308
A

مهاجرانی: روسیه و چین علاقه‌مند به مذاکرات مستقیم بین آمریکا و ایران نیستند/ اولیانوف چرا باید کارگردان خودخوانده در وین باشد؟

وزیر ارشاد دولت خاتمی‌ نوشت: «تردیدی نیست که روسیه و چین علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و ایران و حتی بازسازی روابط دوجانبه دو کشور نیستند».

مهاجرانی: روسیه و چین علاقه‌مند به مذاکرات مستقیم بین آمریکا و ایران نیستند/ اولیانوف چرا باید کارگردان خودخوانده در وین باشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی‌ در روزنامه اعتماد یادداشتی نوشته در حمایت از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا؛ او در حمایت از مذاکره مستقیم سابقه طولانی دارد؛ سال ۶۹ در روزنامه اطلاعات یادداشتی به همین مضمون نوشت که با برخورد تند محافظه‌کاران تندرو مواجه شد اما امروز نه تنها تکفیر نمی‌شود بلکه وزیر خارجه دولت انقلابی هم چنین نظری دارد.

مهاجرانی به دستوری از سوی مرحوم هاشمی ‌شاهرودی رئیس وقت قوه قضا اشاره کرده که در اطلاعیه‌ای گفته بود «هر کس از مذاکره با آمریکا سخن بگوید، برایش پرونده قضایی تشکیل می‌شود! و اگر مذاکره مستقیم کرد، متهم شود که ارزش‌های انقلابی را نادیده گرفته است».

او سپس نوشته که نمی‌توان برای همیشه مذاکره را مطلقا نفی کرد. مهاجرانی در ادامه به مذاکرات صورت گرفته بین ایران و آمریکا در جریان حمله به عراق و افغانستان اشاره کرده و نوشته «در ماجرای سقوط صدام و نیز در افغانستان، ایران مستقیما در سطوح سیاسی، نظامی و امنیتی با آمریکا مذاکره کرد».

او افزوده «به عنوان نمونه، وقتی طرف مذاکره ایرانی در گفت‌وگو با مقامات نظامی و امنیتی آمریکایی شهید قاسم سلیمانی باشد، چه نکته‌ای یا خرده‌ای بر مذاکرات می‌توان گرفت؟ بدیهی است که مذاکرات نمی‌تواند بدون اشراف مقامات عالی نظام، به ویژه رهبری صورت گرفته باشد».

او با تاکید بر اینکه اگر مذاکره مستقیم بتواند به رفع تحریم‌ها کمک کند چه ایرادی دارد گفته «اعضای برجام، به ویژه انگلستان و فرانسه و حتی چین و روسیه، همواره در گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا هستند، اگر مصلحت اقتضا کند، چرا ایران از این موقعیت به نفع منافع خود بهره نگیرد؟».

به اعتقاد مهاجرانی واسطه‌ها از زاویه نگاه و منافع خود به موضوع نگاه می‌کنند و «تردیدی نیست که روسیه و چین علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و ایران و حتی بازسازی روابط دوجانبه دو کشور نیستند».

او در پایان توصیه کرده که «نباید به گونه‌ای رفتار کرد که نماینده همسایه شمالی نقش کارگردان خودخوانده برجام را پیدا کند». منظور مهاجرانی میخاییل اولیانوف نماینده روس‌ها در مذاکرات است که انگار امر بر او مشتبه شده که مذاکرات و مواضع ایران بر کاکل او می‌چرخد و هرآنچه می‌خواهد می‌گوید!

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر