کد خبر: 125343
A

عضو هیئت رئیسه مجلس: چرا باید وزرای دولتی که هنوز از گرد راه نیامده را استیضاح کنیم؟/ چرا در دولت روحانی این حرف ها را نمی زدید؟

حجت الاسلام سلیمی گفت: هنوز دولت آقای رئیسی شروع نشده و برخی این حرف‌ها را عَلَم کردند، نشان از این دارد که اینها روی صداقت این مسائل را مطرح نمی‌کنند بلکه دنبال ایجاد بلوا، آشوب و اغتشاش در ذهن مردم هستند. در حقیقت این افراد با واقعیاتی که در مجلس می‌گذرد بسیار فاصله دارند و به نظرم اگر نیت‌ این افراد پاک بود، دولت قبلی که چند سال کار کرده بود و مجلس جدید هم آمده بود، چرا یک بار به مجلس نگفتند که چرا شما استیضاح نمی‌کنید؟

عضو هیئت رئیسه مجلس: چرا باید وزرای دولتی که هنوز از گرد راه نیامده را استیضاح کنیم؟/ چرا در دولت روحانی این حرف ها را نمی زدید؟

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره سرانجام ارز ترجیحی گفت: در رابطه با ارز 4200 تومانی فعلاً دولت یک پیشنهاد کلی آورده و مدلی ارائه داده که اصل آن، هنوز مورد گفت‌وگو است چرا که مجلس در مورد حذف ارز 4200 تومانی نگرانی‌هایی دارد. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که نگرانی‌های مجلس در این رابطه، برطرف شود.ّ

وی افزود: البته اینکه این ارز 4200 تومانی حساسیت‌زا است و رانتی برای عده‌ای خاص بوده شکی نیست. اما بحث این است که مدل جایگزین باید با گفت‌وگو و مشورت به نحوی طراحی شود که مشکلی برای خانواده‌ها پیش نیاید. در حقیقت مواردی از قبیل اینکه حذف ارز 4200 تومانی باید از کجا و چه منبعی پرداخت شود هم یکی از مواردی است که در مجلس در حال بحث است. آیا از تبصره 14 است؟ یا از مابه‌التفاوت آزاد شدن قیمت ارز است؟ اینها هنوز مورد گفت‌وگو است.

سلیمی با اشاره به صدور کارت برای اقلامی که شامل ارز 4200 تومانی می‌شوند، تصریح کرد: نکته بعدی اینکه ما سه بخش داریم؛ بخش انرژی، بخش دارو و بخش کالاهای اساسی که باید در مورد هر سه اینها تدبیری صورت بگیرد. آیا بنابر این است کارت اعتباری داده شود؟ آیا امکان این هست که یک کارت اعتباری هر سه بخش را شامل شود؟ اینکه مثلاً برای پروتئین، سهمیه هر خانوار و هر فرد در خانوار چقدر می‌شود؟  

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد نحوه پرداخت این سهمیه به افراد هم محل بحث است. مجلس در مورد پرداخت نقدی که موجب تورم می‌شود، حرف و حدیث دارد. اگر کارت اعتباری یا خرید باشد، این کارت چگونه طراحی شود؟ اینها مسائلی است که در مجلس مورد گفت‌وگو است و امیدواریم این مسئله به سامان برسد و به نحوی طراحی شود که جای هیچ‌گونه نگرانی نباشد.

سلیمی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه موارد مربوط به ارز 4200 در بودجه 1401 را همان تیمی که بودجه 1400 را نوشته بودند، نوشته‌اند، اظهار کرد:  این را خود دولت باید پاسخ دهد. بالاخره آقای میرکاظمی و آقای پیشگو را آورده‌اند. من فکر نمی‌کنم چنین مسئله‌ای باشد چون آقای میرکاظمی و آقای رئیسی آمدند و دفاع کردند. وقتی رئیس جمهور دولت جدید بودجه را آورده معنایش این است که رئیس جمهور بودجه را قبول دارد. به نظرم این حرف از حرف‌هایی است که نباید به آن اعتنا کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد: البته در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها یک عده کارشناس هستند که با آمد و شد دولت‌ها، تغییر نمی‌کنند اما اینها که آدم سیاسی نیستند. این افراد کارشناس هستند و کارشناسان هم معمولاً کار خودشان را می‌کنند.

سلیمی در پاسخ به اینکه گفته شده هیئت رئیسه مجلس مانع استیضاح‌ وزرا می شود، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد. اینها گمانه‌زنی است. یک کسی یک حرفی می‌زند و بعد خودش هم همان حرف را تأیید می‌کند.  استیضاح روند خودش را دارد که طی می‌شود و این‌طور نیست که کسی خلاف قانون عمل کند. قانون در همه جا فصل‌الخطاب است. دفتر آقای رئیس مجلس هم چندی پیش به صراحت این مطلب را عنوان کرد که چرا برخی اصرار بر روی یک مسئله خلاف دارند.

وی افزود: البته درست می‌گویند. در دولت قبل استیضاحی انجام نشد. یک سال و اندی مجلس یازدهم با دولت قبل کار کرد و مشاهده شد که استیضاحی در دولت آقای روحانی اتفاق نیفتاد. بنابراین شاید منظور افرادی که می‌گویند هیئت رئیسه جلوی استیضاح‌ها را گرفته، مربوط به آن دوره باشد. چرا اینها این حرف‌هایی را که می‌زنند، در دوره آقای روحانی روزنامه‌ها یک کلمه در این مورد صحبت نمی‌کردند؟

سلیمی با تاکید بر نوپا بودن دولت سیزدهم ادامه داد: معلوم است حالا که هنوز دولت آقای رئیسی شروع نشده و برخی این حرف‌ها را عَلَم کردند، نشان از این دارد که اینها روی صداقت این مسائل را مطرح نمی‌کنند بلکه دنبال ایجاد بلوا، آشوب و اغتشاش در ذهن مردم هستند. در حقیقت این افراد با واقعیاتی که در مجلس می‌گذرد بسیار فاصله دارند و به نظرم اگر نیت‌ این افراد پاک بود، دولت قبلی که چند سال کار کرده بود و مجلس جدید هم آمده بود، چرا یک بار به مجلس نگفتند که چرا شما استیضاح نمی‌کنید؟ در حال حاضر دولت جدید تازه آمده، آیا باید دولتی که هنوز از گرد راه نیامده استیضاح کرد؟ اینها دنبال تحریک نمایندگان و مجلس هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس اگر مصلحت بدانند استیضاح می‌کنند. 

سلیمی با تاکید بر اینکه اهرم نظارت مجلس یازدهم به قوت باقی است، خاطرنشان کرد: اتفاقاً علی‌رغم اینکه گفته می‌شود این مجلس همیشه با دولت است و ممکن است در حوزه نظارت کوتاه بیاید، اما مجلس در حوزه نظارت در همین دولتی که با آن همسو است، به صورت جدی وارد شده است.

وی ادامه داد: لذا کسانی که می‌گویند هیئت رئیسه جلوی استیضاح وزرا را گرفته، به دلیل اینکه رفقای خودشان در مجلس قبل که با دولت همسو بود، دست روی دست گذاشته و خطاهای دولت را تماشا می‌کردند، خیال می‌کنند این مجلس هم به همان ترتیب عمل می‌کند.

سلیمی در پایان یادآور شد: مجلس یازدهم در عین حال که با دولت همکاری دارد، نظارت فوق‌العاده مؤثری هم بر دولت فعلی دارد. تعداد سؤالات و تذکراتی که مجلس در همین مدت اندک به همین دولت داده، کم نیست و به‌صورت نسبی واقعاً قابل اعتنا است و این موضوع جدیت نمایندگان در حوزه نظارت را نشان می‌دهد. مجلس در حوزه نظارت جدی است و اینکه چه اقدامی را باید انجام دهد، این را خود نمایندگان  تصمیم خواهند گرفت.

منبع: منیبان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر