کد خبر: 12542
A

انتخاباتی که یک سر آن بنی‌صدر بود و سوی دیگرش خلخالی، آیت، حسن حبیبی و .../بازخوانی تاریخ

ابوالحسن بنی‌صدر، احمد مدنی (نفر دوم)، داریوش فروهر، صادق قطب‌زاده، حسن‌ابراهیم حبیبی، کاظم سامی، حسن آیت، صادق طباطبایی، صادق خلخالی، محمد مکری و صفرعلی خلیلی، از جمله نامزدهای اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری (بهمن 58) در ایران بودند.

انتخاباتی که یک سر آن بنی‌صدر بود و سوی دیگرش خلخالی، آیت، حسن حبیبی و .../بازخوانی تاریخ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: روز 5 بهمن سال 1358 و با گذشت تقریبا یک سال از انقلاب اسلامی، نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران درحالی برگزار شد که با استعفای رئیس‌دولت موقت- مهدی بازرگان- اداره امور اجرایی کشور بر عهده شورای انقلاب بود.

 

آن‌طور که روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها در آن روز اعلام کردند در این دوره، سیدابوالحسن بنی‌صدر با کسب 10 میلیون و 753 هزار و 752 رأی به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری ایران برگزیده شد. 

در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، ۱۲۴ نامزد شرکت کردند که پس از اعلام انصراف یا استعفای برخی از آنها، در نهایت، ۹۶ نامزد در روز انتخابات به رقابت با یکدیگر پرداختند.

ابوالحسن بنی‌صدر، احمد مدنی (نفر دوم)، داریوش فروهر، صادق قطب‌زاده، حسن‌ابراهیم حبیبی، کاظم سامی، حسن آیت، صادق طباطبایی، صادق خلخالی، محمد مکری و صفرعلی خلیلی، از جمله نامزدهای اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بودند. 

مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق هم یکی از معدود داوطلبانی بود که در این انتخابات، امکان رقابت نیافت؛ به‌دلیل اینکه آشکارا مخالفت و مقیدنبودن خود به قانون اساسی تصویب‌شده را اعلام کرده بود. جلال‌الدین فارسی، کاندید مورد حمایت حزب جمهوری‌اسلامی هم به‌دلیل انتشار خبر مربوط به ایرانی‌الاصل‌نبودنش (پدر او از مهاجران افغان- شهر هرات- بودند) از رقابت‌های انتخاباتی کناره گرفت و در نهایت، ابوالحسن بنی‌صدر با کسب ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۷۵۲ رأی از مجموع ۱۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۸۷ نفر رأی ماخوذه به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر