کد خبر: 125510
A
حبیب‌الله دهمرده در گفت وگو با دیده‌بان ایران:

مسئول مشکل آب در سیستان انگلیس و آمریکا است/نمی‌شود که طالبان بگوید ما حقآبه ایران را نمی‌دهیم/ تیم اقتصادی رئیسی ضعیف است/ اصلاً در سیستان و بلوچستان کولبری وجود ندارد/ با چه زبانی بگویم که معیشت مردم در سیستان و بلوچستان دچار مشکل است؟!

نماینده سیستان در مجلس یازدهم با اشاره به مشکل بی آبی در حوزه انتخابیه اش به دیده بان ایران گفت: مشکل اصلی مردم در شمال سیستان مشکل آب است. از گذشته تا به امروز کشاورزی و دامداری مردم سیستان به رودخانه هیرمند وابسته بوده است. برخی از بدخواهان بشریت نه فقط دولت افغانستان بلکه انگلیس، عربستان سعودی و آمریکا و برخی دیگر از کشورها آمدند در این ناحیه بندی تحت عنوان بند «کمال خان» ایجاد کردند. بنابراین مسئول مشکل آب مردم سیستان بدخواهان بشریت است نه فقط دولت افغانستان!

مسئول مشکل آب در سیستان انگلیس و آمریکا است/نمی‌شود که طالبان بگوید ما حقآبه ایران را نمی‌دهیم/ تیم اقتصادی رئیسی ضعیف است/ اصلاً در سیستان و بلوچستان کولبری وجود ندارد/ با چه زبانی بگویم که معیشت مردم در سیستان و بلوچستان دچار مشکل است؟!

دیده‌بان ایران- «نان، آب، کار» سه مطالبه‌ای که سالهاست برای مردم سیستان و بلوچستان تبدیل به بزرگ‌ترین دغدغه شده است. با وجود گزارشات فراوانی که هر روز از وضعیت اسفناک زندگی مردم در استان سیستان و بلوچستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود اما متاسفانه هیچکدام از مسئولان نه پاسخی در این خصوص ارائه می‌دهند و نه اقدامی در جهت بهبودی شرایط مردم مظلوم استان سیستان و بلوچستان!

 

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در همین رابطه با خبرنگار دیده‌بان ایران  گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

*آقای دهمرده! خبری از قول عبدالناصر درخشان، نماینده ایرانشهر منتشر شد مبنی بر این قضیه که مردم ایرانشهر در تهیه نان مشکل دارند و قیمت هر عدد نان به 10 هزار تومانی رسیده است، سوال بنده از شما این است که آیا در حوزه انتخابی شما هم مشکل در تهیه نان وجود دارد و شاهد این افزایش قیمت بوده‌اید؟

 

بنده از ایرانشهر خبر ندارم و حوزه انتخابی بنده سیستان است و اصلا چنین چیزی در سیستان وجود ندارد. اصلا امکان ندارد قیمت یک عدد نان 10 هزار تومان باشد.

 

 

*در سطح استان چی؟

 

بنده با تاکید فراوان می‌گویم هر کسی که گفته قیمت یک عدد نان 10 هزار تومان است اشتباه گفته و اصلاً چنین چیزی وجود ندارد.

 

 

*در خصوص تهیه نان وضعیت به چه صورت است؟ آیا مردم در تهیه نان مشکل داشتند؟

 

خیر؛ همه این‌ها شایعه است و نان هم گیر می‌آید. بالاخره برخی این روزها این شایعات و حواشی را مطرح کرده و باعث تحریک مردم می‌شوند.

 

 

*آقای دهمرده! اساسا مشکل اصلی مردم در حوزه انتخابی شما چیست؟

 

مشکل اصلی مردم در شمال سیستان مشکل آب است. از گذشته تا به امروز کشاورزی و دامداری مردم سیستان به رودخانه هیرمند وابسته بوده است. برخی از بدخواهان بشریت نه فقط دولت افغانستان بلکه انگلیس، عربستان سعودی و آمریکا و برخی دیگر از کشورها آمدند در این ناحیه بندی تحت عنوان بند «کمال خان» ایجاد کردند. بنابراین مسئول مشکل آب مردم سیستان بدخواهان بشریت است نه فقط دولت افغانستان! از انگلستان هیچ چیزی بعید نیست! یک الی دو سال است که یک قطره آب وارد سیستان نمی‌شود به همین دلیل زندگی مردم دچار چالش فراوان شده و عملا هیچ درآمدی ندارند! از سویی دیگر مرز هم بسته شده در نتیجه معیشت مردم به شدت دچار مشکل شده است. در سیستان کارخانه‌جات به آن صورت وجود ندارد، شغل اغلب مردم در آن‌جا کشاورزی و دام‌پروری است که الان با این وضعیت و قطعی آب این قضیه هم برای مردم تبدیل به چالش شده است. امام با این وجود در حال انجام یکسری رایزانی‌ها برای حل این مشکل هستیم، امیدوارم دولتمردان پای کار بیایند که اولا بحث آب سیستان را حل کنیم. البته بنده یک پیشنهادی هم دادم مبنی بر اینکه انتقال آب از دریای عمان به سیستان صورت گیرد البته این اقدام در حال انجام شدن است اما روند آن بسیار کند است که امیدوارم در آینده بتوانیم یکبار برای همیشه مشکل آب سیستان را حل کنیم. بحث دیگری که وجود دارد، بحث حقآبه رودخانه هیرمند است که تا به الان افغان‌ها زیر بار آن نمی‌رفتند الان امیدوارم با یک دیپلماسی درست بتوانیم به این حقآبه دسترسی داشته باشیم.

 

*الان تکلیف مردم سیستان چیست؟ باید منتظر بمانند که شاید طالبان راضی به دادن حقآبه ایران شود؟

 

بنده واضح توضیح دادم؛ چه طالبان باشد چه انگلستان چه هر کشور دیگری وظیفه‌شان این است که آن معاهده را عملی کنند. به هر حال اگر آن‌ها زیر بار نروند، قطعا دولت جمهوری اسلامی هم یک ابزارهایی برای فشار به این کشورها دارد. مگر می‌شود دو کشور با هم همسایه باشند اما این روابط مسالمت آمیز یک‌طرفه باشد! نمی‌شود که طالبان بگوید ما حقآبه ایران را نمی‌دهیم! حتما ما در روابط خود تجدیدنظر خواهیم کرد.

 

 

*آقای دهمرده! به نظر شما با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، شرایط اقتصادی مردم سیستان در این مدت تغییری داشته است؟

 

اولا که زود است که از الان بخواهیم دولت آقای رئیسی را قضاوت کنیم. بنده هم در دور قبل و هم در این دور به آقای رئیسی رای دادم و حتی برای ایشان هم بسیار تبلیغ کردم. در این دور به چندین استان برای ترغیب مردم برای رای دادن به آقای رئیسی رفتم و اعتقاد دارم که ایشان آدم سالمی هستند و از طرفی ایشان را جزو افراد خط رهبری می‌دانم؛ امیدوارم که یک اتفاقات مثبتی در جهت بهبودی شرایط اقتصادی مردم رخ دهد. گرچه بنده معتقد هستم که تیم اقتصادی آقای رئیسی ضعیف است که باید آقای رئیسی آن را تقویت کند که نه فقط زندگی مردم سیستان بلکه زندگی کل مردم ایران رو به بهبودی برود.

 

 

*ده روز پیش خبرگزاری ایلنا یک گزارشی در رابطه با «کولبری» دانش‌آموزان سیستانی بعد از ساعات مدرسه منتشر کرد؛ شما این قضیه را تایید می‌کنید؟

 

اصلا در سیستان کولبری وجود ندارد تا من آن را تایید تا تکذیب کنم! مرز سیستان وبلوچستان بسته است چطوری این افراد کولبری می‌کنند؟! اصلا کولبری در سیستان و بلوچستان مثل استان کردستان وجود ندارد. از طرفی چون مرز بسته است داد و ستدی به آن صورت انجام نمی‌شود البته این نکته را باید لحاظ کنم که اگر فرصتی پیش بیاید، آدمی که گرسنه است دست به هر کاری می‌زند! شما اگر دو شبانه روز غذا نخورید چکار می‌کنید؟ بالاخره یکسری از انسان‌ها در این مناطق دچار مشکلات معیشتی و مالی هستند! رگ حیاتی مردم سیستان و بلوچستان کشاورزی و دام‌پروری بوده که الان این رگ در حال قطع شدن است! وقتی آبی در این استان وجود ندارد خیلی طبیعی است که مردم در معیشت خود دچار مشکل شوند! به دلیل همین روند مردم زیادی از این استان در حال مهاجرت به استان‌های دیگر هستند. مردم که برای خودشان شخصیت و خانه زندگی‌ای داشتند حالا در بقیه نقاط کشور مجبور به حاشیه‌نشینی شده‌اند! هیچکس در استان سیستان و بلوچستان درآمدی ندارد. بنده با چه زبانی بگویم که معیشت مردم در سیستان و بلوچستان دچار مشکل است؟! بنابراین اعتقاد من بر این است که رهبری جمهوری اسلامی که صاحب این ممکلت است و به عنوان یک عنصری که در دنیا مثل ایشان پیدا نمی‌شود، این استان را به رسمیت شناخته‌اند؛ بنابراین باید مسئولان هم در راستای رسیدگی به مشکلات مردم این استان تلاش کنند. تنها نقطه‌ای در کره زمین که آبش به صفر رسیده، سیستان وبلوچستان است! دلیل این امر هم برخی از حرام‌خوران دنیا هستند که دست به دست هم داده‌اند تا به جمهوری اسلامی لطمه بزنند؛ یعنی در واقع استان سیستان و بلوچستان در خط مقدم این جنگ هستند.

منبع:دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر