کد خبر: 125524
A

دفاع نماینده اصلاح طلب مجلس دهم از رویکرد شرقی دولت/ میرزایی: شرق امروز بر خلاف آنچه که برخی‌ها می گویند شرق دیروز نیست/ چین هم از ایدئولوژی فاصله گرفته است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شرق امروز بر خلاف آنچه که برخی‌ها صحبت می‌کنند دچار تحول شده است و شرق دیروز نیست چرا که رهبری شرق را در آن زمان اتحادیه جماهیر شوری بر عهده داشت؛ اما چین امروز قدرت اصلی شرق را دارد که این کشور از ایدئولوژی فاصله گرفته و به واقعیت‌گرایی روی آورده است.

دفاع نماینده اصلاح طلب مجلس دهم از رویکرد شرقی دولت/ میرزایی: شرق امروز بر خلاف آنچه که برخی‌ها می گویند شرق دیروز نیست/ چین هم از ایدئولوژی فاصله گرفته است

به گزارش دیده بان ایران؛ جلال میرزایی درباره میزان تحقق شعارهای انقلابیون پس از گذشت ۴۳ از انقلاب اسلامی گفت: هر سال ایام دهه فجر فرصتی برای مسئولان،دست‌اندرکاران، فعالان سیاسی است که درباره ماهیت انقلاب اسلامی، نظام برخاسته از این انقلاب اسلامی و عملکردش بیاندیشند و صحبت کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این حوزه یک عده‌ای هستند که صرفا از این فرصت برای بیان نقدهایی که مدنظرشان است و نارسایی‌هایی که با گذشت ۴۳ وجود دارد استفاده می‌کنند و می‌آیند وعده‌ها و شعارها را با آن چیزی که به وجود آمده است مقایسه می‌کنند و از این قیاس نتیجه می‌گیرند دستاوردها چندان چشمگیر نبوده است. به طور مثال در حوزه اقتصادی، اجتماعی و همین طور در بعضی از حوزه‌های دیگر می‌آیند و نقدهایی مطرح می‌کنند؛ به طور نمونه این افراد می‌گویند ما در حوزه سیاست خارجی کشوری با مشکلات عدیده‌ای هستیم. در حوزه اقتصادی با تورم و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنیم و یا  در حوزه اجتماعی آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و انواع بزهکاری‌ها را نام می‌برند و با بیان این مسایل و مشکلات می‌گویند آنچه که وعده داده بودند و آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد فاصله زیاد است بنابراین بایستی اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی ادمه داد:‌ از سوی دیگر یکسری اشخاص می‌گویند ما با گذشت ۴۳ سال با وجود توطئه‌ها و هجمه‌هایی که علیه نظام برخاسته از انقلاب اسلامی بود را خنثی کرده‌ایم و به طور مثال اشاره به جنگ تحمیلی و تحریم‌ های آمریکا  می‌کنند و می‌گویند انقلاب توانسته است به حیات خودش با این توطئه‌ها ادامه دهد و برای خودش تبدیل به یک قدرت در منطقه و جهان شود بنابراین عملکرد قابل دفاعی دارد.

میرزایی ادامه داد: این گروه مقایسه می‌کنند قبل از انقلاب کشور وابستگی سیاسی به غرب داشته و از لحاظ اقتصادی وابسته به صنایع مونتاژ از خارج بوده است، اما در حال حاضر از لحاظ سیاسی مستقل است و به نوعی مسیر خودش را می‌رود و بر سرنوشتش حاکم است. این گروه به دستاوردهای دیگر اشاره می‌کنند و می‌گویند از لحاظ قدرت نظامی بدون اتکا به قدرت شرق و غرب توانسته است در برخی از حوزه‌ها مانند صنایع موشکی، پهپادی و هوا و فضا پیشرفت‌هایی داشته است در حوزه هسته‌ای پیشرفت کند.

وی بیان کرد: به اعتقاد من در دهه فجر باید ضمن بیان دستاوردها و مقایسه اینکه ۴۳ سال پیش چه بوده‌ایم و امروز چه هستیم سخنان منتقدان را در خصوص نارسایی‌ها و نقطه نظراتی که دارند بشنویم و حالت انفعالی نداشته باشیم زیرا به هر حال یکسری ضعف‌ها و آسیب‌های جدی وجود دارد که بایستی برای آنها تامل و تفکر شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب شعار نه شرقی و نه غربی مطرح شد، گفت: این یکی از شعارهای اصلی انقلاب نبود بلکه شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود یعنی مردم بتوانند آزادانه بر سرنوشت خودشان حاکم باشند.

وی اظهار داشت: منظور استقلال از نظر بنیان گذار انقلاب و رهبری؛ استقلال از شرق و غرب بود که آن زمان هم شرق ایدئولوژیک بود و هم غرب ،بنابراین به رغم حملاتی که  این روزها می‌شود مبنی بر این‌که کشور به سمت روسیه و چین رفته است؛ معتقدم کشور استقلال خودش را از لحاظ سیاسی حفظ کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما از لحاظ دیدگاه‌ها ما حقوق منتقدان را باید رعایت کنیم و رقابت سیاسی را نهادینه کنیم آزادی بیان را به نوعی تحمل کنیم و باید بگویم ضعف‌های  جدی در این حوزه داریم.

میرزایی افزود: در ارتباط با جمهوری اسلامی که جمهوریت بر منبای اسلامیت باشد، امروز  برخی چالش‌هایی را داریم که متاسفانه این چالش‌ها را با گذشت ۴۳ سال نتوانسته‌ایم حل‌شان کنیم که  اگر ادامه پیدا کند می‌تواند به بحران مشروعیت تبدیل شود. 

وی عنوان کرد: شرق امروز بر خلاف آنچه که برخی‌ها صحبت می‌کنند دچار تحول شده است و شرق دیروز نیست چرا که رهبری شرق را در آن زمان اتحادیه جماهیر شوری بر عهده داشت؛ اما چین امروز قدرت اصلی شرق را دارد که این کشور از ایدئولوژی فاصله گرفته و به واقعیت‌گرایی روی آورده است و بر اساس واقعیت‌ها در حال اتخاذ سیاست‌هایی برای تامین منانفع ملی خودش است و عمدتا به دنبال دستاوردهای اقتصادی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد غرب مخصوصا آمریکا که زمانی قدرت اصلی بلوک غرب بود امروز هم این کشور دچار تحول شده است و ایالات متحده بعد از پایان جنگ سرد به رغم اینکه به دنبال جهان تک قطبی بودند دریافتند دیگر این کشور به تنهایی از عهده مناقشات منطقه‌ای و جهانی برنمی‌آید و در صدد مشارکت با سایر کشورها برآمده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر