کد خبر: 125598
A

مالک شریعتی: بهترین روش برای بی اثرکردن تحریم ها، تبدیل نفت به فراورده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی که نفت ایران تحریم است بهترین شیوه برای خنثی سازی تحریم‌ها این است که آن نفت را در پتروپالایشگاه‌ها تبدیل به فراورده کنیم تا پایین‌ترین زنجیره محصولات که تحریم آن خیلی سخت می‌شود و عملا با تحریم ناپذیر کردن محصولات یک گام مهمی را برای خنثی‌سازی و بی اثر کردن تحریم‌ها برداشته‌ایم.

مالک شریعتی: بهترین روش برای بی اثرکردن تحریم ها، تبدیل نفت به فراورده است

به گزارش دیده بان ایران؛ مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره تاکید رهبر انقلاب بر اجرای قانون پتروپالایشگاه ها در دیدار اخیر با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، اظهار داشت: یکی از محورهای مهم دیدار اخیر صحبت ایشان پیرامون موضوع اشتغال، تولید و تاکید بر توسعه صنایع پایین دستی بود که اشتغال زیادی ایجاد می‌کند؛ بویژه در حوزه نفت و گاز. ایشان سپس به صنعت پتروپالایشگاه‌ها اشاره داشتند و فرمودند قانون خیلی خوبی است که در مجلس دهم تصویب شد و گلایه داشتند درباره روند توسعه این صنعت که چرا همچنان اجرایی نشده و تاکید داشتند این موضوع دنبال شود.
 
وی با اشاره به اینکه از ابتدای مجلس یازدهم این موضوع را پیگیری کرده، توضیح داد: یک اصلاحیه روی این قانون انجام شد و در مجلس تصویب و ابلاغ شد. بنده پیگیر این موضوع بوده و حدود یک ماه پیش نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری فرستادم و از ایشان درخواست کردم با توجه به اینکه همچنان این قانون پتروپالایشگاه‌ها معطل مانده و اجرایی نمی‌شود و ابهاماتی در وزارت نفت، سازمان برنامه و صندوق توسعه ملی برای کمک به این صنعت برای اعطای تنفس خوراک وجود دارد، دستوراتی را صادر کنند. خوشبختانه در دیدار اخیر با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این اتفاق افتاد و امیدورایم بهانه جویی‌ها مسئولان اجرایی در این زمینه تمام شود و موانع اجرای این قانون برطرف شود.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این قانون بسیار مهم در توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز هر چه سریع‌تر باید اجرایی شود، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این قانون معطل ابلاغ مجوز تنفس خوراک است. شرکت‌هایی برای مشارکت در این طرح‌ها برگزیده شده و به آن ها اعلام شده، اما منتظر ابلاغ تنفس خوراک هستند تا بتوانند سرمایه‌گذاری را شروع کنند و با اطمینان بالایی این کار انجام دهند.
 
شریعتی با اشاره به اینکه نیاز امروز کشور توسعه صنایع پایین دستی در حوزه صنعت نفت و گاز است، توضیح داد: مهم‌ترین آن، قانون پتروپالایشگاه است. آیین نامه آن ابلاغ شده و آماده اجراست و امیدورایم با این تاکیدی که رهبری داشتند در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد. در تصویب مجوز تنفس خوراک در هیئت امنای صندوق توسعه ملی در دولت گذشته کم کاری شده بود که ماده 234 هم برای رسیدگی به این موضع در مجلس تصویب شد. خوشبختانه دولت جدید آیین نامه اصلاحی را ابلاغ کرده اما همچنان برای تنفس خوراک بهانه تراشی می‌شود. 
 
وی در پایان درباره تاثیر پتروپالایشگاه‌ها در خنثی سازی تحریم ها، گفت: وقتی که نفت ایران تحریم است بهترین شیوه برای خنثی سازی تحریم‌ها این است که آن نفت را در پتروپالایشگاه‌ها تبدیل به فراورده کنیم تا پایین‌ترین زنجیره محصولات که تحریم آن خیلی سخت می‌شود و عملا با تحریم ناپذیر کردن محصولات یک گام مهمی را برای خنثی‌سازی و بی اثر کردن تحریم‌ها برداشته‌ایم./ جهان نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر