کد خبر: 125619
A

اشرف بروجردی: ما برای این انقلاب کردیم چون " آزادی بیان" نداشتیم/ امروزه خیلی ها نمی‌آیند حرف بزنند چون متهم می شوند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: هنگامی که بحث آزادی می‌شود چه آزادی بیان و چه آزادی عمل بسیاری از مصادیقش امروز در جامعه محقق نیست و کسانی که حتی صاحب نظرند و اساتید دانشگاه، خبره و نخبه کشور خیلی نمی‌آیند حرفشان را بزنند و راهکارشان را ارایه دهند و منافع کشور را بازگو کنند.

اشرف بروجردی: ما برای این انقلاب کردیم چون " آزادی بیان" نداشتیم/ امروزه خیلی ها نمی‌آیند حرف بزنند چون متهم می شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ اشرف بروجردی درباره میزان تحقق آرمان‌هایی که در ابتدای انقلاب عنوان شد، گفت: اگر دقت کنیم اصلی‌ترین شعار انقلاب «استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی» است. در واقع اگر ما بتوانیم حکومتی را بنا و کشوری را بر اصولی اداره کنیم که این ۳ مختصات را داشته باشد به این شعار دست پیدا کرده‌ایم.

این فعال سیاسی با اشاره به گزاره استقلال بیان کرد: استقلال یعنی اینکه ما بتوانیم در بعضی از زمینه‌ها خودکفا بشویم؛ در واقع در این شعار بحث این بود که تصمیم‌گیر خودمان باشیم و منافع کشور را اصل قرار دهیم و برای این منافع تلاش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: البته نه اینکه حتما نیاز باشد همه چیز را خودمان بسازیم یا همه نیازهای اقتصادی جامعه را خودمان بخواهیم تامین کنیم چرا که شدنی نیست و این امر در هیچ نقطه از دنیا محقق نمی‌شود؛ در اصل منظور از استقلال، یعنی در تصمیم‌گیری برای اداره کشور و در تعامل با دنیا، منافع جمعی و مصالح  کشور اصل باشد.

بروجردی با اشاره به این که شعار دیگر انقلاب، آزادی بود، عنوان کرد: همیشه بحث‌ این بوده است که چرا ما با دوران رژیم گذشته مبارزه کردیم؟ علت مبارزه‌مان این بود که آزادی بیان نداشتیم و نمی‌توانستیم مطلبی را به نقد بگذاریم و یا با روشنگری اذهان جامعه را نسبت به اتفاقات و رویدادهای جاری کشور روشن کنیم و نسبت به رفع نیازهای مردم گامی برداریم.

وی تاکید کرد: هنگامی که در بحث آزادی ورود می‌کنیم منظور آزادی بیان و آزادی عمل است و اینکه منافع کشور را با رعایت اینکه افراد بتوانند حرف‌شان را بزنند و نقدشان را بیان کنند دنبال کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: جمهوری اسلامی حاصل این دو راه است یعنی زمانی می‌توانیم بگوییم ما جمهوری اسلامی را محقق کردیم که آزادی فراهم شده باشد استقلال کشور در کف تصمیم‌گیری‌های مدیران و مسئولان و بر حسب نیاز جامعه مد نظر قرار گیرد که اگر این مهم اتفاق بیفتد دیگران نخواهند توانست بر ما مسلط شوند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی؛ واژه روشنی است یعنی جمهور و عامه مردم در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های حاکمیت دخالت و حضور داشته باشند. در اظهارنظرها آزادی عمل داشته باشند و اکثریت هر چه گفتند همان باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: حال ما باید این ۳ اصل را که امام  بر آن تاکید داشتند و هم مردم آن را پذیرفتند و شعارش را می‌دادند ملاک ارزیابی قرار دهیم، باید مشاهده کنیم آیا جمهوری اسلامی توانسته است شعارهای اول انقلاب را پیگیری کند یا خیر ؟ قاعدتا امروز هم  باید بر روی این سه اصل پیگیری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه استقلال عمل، درست است که تصمیم‌گیری در عرصه سیاست داخلی و خارجی را خودمان انجام می‌دهیم؛ منتهی در حال حاضر جامعه به سمتی می‌رود که حتی در این زمینه‌ها هم خیلی تصمیم‌گیر نیستیم و دیگران تعیین تکلیف می‌کنند. باضافه اینکه تصمیم‌گیری در عرصه اداره کشور باید بر حسب اولویت مسایل جامعه باشد و همه باید به دنبال منافع نظام‌ باشند و این طور نباشد ما منافع نظام خودمان را در اختیار دیگری بگذاریم و بگوییم به این دلیل که ما تصمیم گرفته‌ایم این چنین باشیم!  بلکه باید منافع نظام اصل باشد و تک تک مدیران تصمیم‌گیران و دست‌اندرکاران هم باید این اصل را مدنظر داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: این بخش به اعتقاد من با وضعیتی که امروز جامعه پیدا کرده است و خودمان را که در منگه تحریم‌ها قرار داده‌ایم یک مقدار نادیده گرفتن منافع نظام است؛ آنجایی که منافع‌مان اقتضا می‌کند باید رویه‌ای را در پیش بگیریم و شیوه‌ای را  در حاکمیت اعمال کنیم تا در  مذاکراتی که با دیگران انجام می‌دهیم این چشم‌انداز ایجاد شود که یک کشور مستقل معرفی شویم، که البته به نظر من این شق تحقق پیدا کرده است اما کامل نیست یعنی در بسیاری از قسمت‌ها ما به عنوان این‌که می‌خواهیم مستقل باشیم برخی مواقع منافع‌مان را زیر پا می‌گذاریم و این نشان از استقلال نیست.

وی ادامه داد: هنگامی که بحث آزادی می‌شود چه آزادی بیان و چه آزادی عمل بسیاری از مصادیقش امروز در جامعه محقق نیست و کسانی که حتی صاحب نظرند و اساتید دانشگاه، خبره و نخبه کشور خیلی نمی‌آیند حرفشان را بزنند و راهکارشان را ارایه دهند و منافع کشور را بازگو کنند برای اینکه حتما متهم می‌شوند، بنابراین در حوزه آزادی بیش از دو حوزه دیگر ما دچار رخوت هستیم و باید بر روی این مساله تجدیدنظر جدی صورت گیرد و افراد بتوانند در بیان مطالب آزادی عمل داشته باشند.

بروجردی با اشاره به گزاره جمهوری اسلامی گفت: جمهور مردم باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت داشته باشد و حاکمیت رای و نظر آنها را در همه مسائل مهم و کلان کشور دخالت دهد. شما در انتخابات مشاهده می‌کنید که یک فیلتری داریم به اسم شورای نگهبان، که گفته می‌شود این شورا ممکن است بر اساس منافع کشور حرکت کنند اما یک ارزیابی دقیق به ما نشان می‌دهد این چنین نیست. شما مشاهده می‌کنید افراد برای شرکت در انتخابات حذف می‌شوند که این گونه مردم دیگر آزادی ندارند که انتخاب اصلح را بنا به تشخیص خودشان انجام دهند.

وی تاکید کرد: معتقدم ما یک ارزیابی کلی بخواهیم داشته باشیم که نظام جمهوری اسلامی این ۳ شعار را دارد یا خیر ؟ باید گفت در بعضی از آنها موفق بود و در بعضی دیگر موفق نبود و کم‌کاری داشته است زیرا هنگامی که در متن جامعه وارد می‌شویم احساس می‌کنیم که مردم رضایت خاطر از تامین این ۳ اصل به دست نیاورده‌اند و برخی از آنها منتقد و معتقد هستند حاکمیت چندان توجهی به خواسته‌های آنها ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد:  لازم است بعد از ۴۳ سال برای تقویت و حفظ  پایه‌ها و ارکان نظام که برای همه ما مهم است، حفظ شود تا به عنوان یک الگوی قدرتمندی که اقتدارش را از مردم به دست آورده است نه رای عده خاص، در برخی سیاست‌ها یک تجدیدنظری داشته باشیم تا انشاا... بتوانیم بعد از چند سال بگوییم به سمت تحقق این سه شعار هم رفته‌ایم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر