کد خبر: 125688
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

زهرا شجاعی: یک نفر توضیح دهد چه نهادی و با چه قدرتی شبکه افق را ایجاد کرده است/ شبکه افق به کجا وابسته است؟

زهرا شجاعی، رییس مرکز امور مشارکت زنان در دولت محمد خاتمی در گفتگو با سایت خبری دیده بان ایران درباره نوع عملکرد برنامه جهان آرا و صدا و سیما گفت: یک نفر توضیح بدهد شبکه افق به کجا وابسته است؟ بودجه آن از کجا تامین می شود؟چه تفکری بر آن حاکم است؟چه نهادی با چه قدرتی یک شبکه را ایجاد کرده؟ این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: تفکر حاکم بر صدا و سیما و شبکه افق "زن ستیز" است.

زهرا شجاعی: یک نفر توضیح دهد چه نهادی و با چه قدرتی شبکه افق را ایجاد کرده است/  شبکه افق به کجا وابسته است؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛رویه رسانه ملی تغییر نکرده است سانسور مجدد زنان در صداوسیما همچنان بر همان مدار حرکت می کند که پیشتر حرکت کرده بود. 

صداوسیما نه‌تنها فرصت دفاع را از دو مقام مسئول دولت اصلاحات و اعتدال گرفت بلکه در آرشیو تلویزیون هم آنها را سانسور کرد. شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی معاونان ادوار گذشته زنان و خانواده رئیس‌‌جمهور، دوشنبه‌شب میهمان برنامه جهان‌آرا در شبکه افق صداوسیما بودند تا امکان دفاع در برابر اتهاماتی که هفته گذشته کارشناس این برنامه به آنها وارد کرده بود، فراهم شود. اما فرصت به نیمه نرسیده از آنها این زمان سلب و مجددا در اختیار فردی به‌عنوان کارشناس قرار گرفت؛ امری که به اعتراض و ترک برنامه توسط میهمانان انجامید.

زهرا شجاعی، رییس مرکز امور مشارکت زنان در دولت محمد خاتمی در گفتگو با سایت خبری دیده بان ایران در خصوص دلیل شرکت در برنامه جهان آرا را اینگونه بیان کرد:در درجه اول تشکر میکنم از این سایت خبری بابت اطلاع رسانی در خصوص این موضوع به مردم؛ در دوم بهمن ۱۴۰۰ به مناسبت هفته‌ی زنشبکه‌ی افق در برنامه جهان آرا  یک برنامه‌ی را اختصاص می‌دهد به چهار دهه سیاست‌گذاری در امور زنان در این برنامه  دو  کارشناس جوان و تازه کار حضور پیدا می‌کنند و یکسری اتهامات سخیف به خانم مولاوردی در درجه‌ی اول  و شروع کننده عملکرد خانم مولاوردی مقصر بنده و خانم ابتکار میدانستند زیرا در دولت قبل بودیم مطرح کردند . ما تصمیم گرفتیم‌بیانیه‌ی مشترکی در این خصوص بدهیم و از صدا و سیما بخواهیم تا زمانی را در این‌برنامه به ما اختصاص دهند تا از خود در برابر این‌اتهامات دفاع کنیم .و این‌درخواست خود ما بود .دعوتی صورت نگرفت.البته نامه رسمی هم به ریاست محترم سازمان (پیمان جبلی ) ارسالکردیم . به صورت قانونی اگر در شخصی اتهاماتی را بر شخص دیگر وارد کند باید به کسی که مورد اتهام قرار گرفته دوبرابر زمان برای دفاع داده شود نه اینکه زمان دفاع دوباره به اتهام زننده زمان بدهند.

سیاستمدار اصلاح‌طلب در ادامه در خصوص این موضوع که برخی خروج شما از برنامه جهان آرا را شجاعانه و برخی معتقدن که عثب نشینی بوده دلیل خودتان برای خروج از برنامه چه بود گفت:بالاخره کسی که شجاعی است باید کار شجاعانه انجام دهد دیگر آنهای که معتقدند عقب نشینی بوده  اگر منصف باشند پس اطلاعات کافی ندارند زیرا برنامه های تلویزیونی به چند دسته تقصیم می‌شوند (مناظره،میزگرد،گفتگو و منبر) هر گفتگوی هم که بین دونفر انجام می‌شود نامش گفتگو نیست زیرا دوفرد هم در خیابان جرو بحث می‌کنند نمیتوانیم بگویم‌گفتگو می‌کنند یا در دادگاه  زمانی که وکیل مدافع از موکل خود دفاع می‌کند و قاضی می‌شنود آیا به این می‌گویم گفتگو ؟مطمئنن خیر_

گفتگو برای خود مولفه برای خود دارد .جلسه‌ی که ما از برنامه جهان ارا درخواست کردیم  دفاعیه بود ما میخواستیم از اتهامات ناروایی که به ما زده شده بود دفاع کنیم ولی فرصت کافی به ما داده نشد و دوباره به خانمی که در جلسه‌ی قبل به ما اتهام زده بود زمان دادند تا اتهاماتش را تکرار کند. نکته‌ی دیگر اینکه هر برنامه‌ی پروتکل خود  را دارد عوامل برنامه جهان آرا باید صراحتا به ما اعلام میکردند که ما مجددا به آن خانم کارشناس زمان شرکت در برنامه  را می‌دهیم و ما هم اصلا در برنامه شرکت نمی‌کردیم.

حتی من از تهیه کننده برنامه (بهروز یاوری) سوال کردم ایا تماس تلفنی مردمی در برنامه دارید گفتند :روتین برنامه نیست ولی گاهی بله داریم. ما فکر کردم که از مردم شاید سوالی برایشان پیش بیاید و تماس بگیرند .مطمئنن ما به سوالات مردمی  پاسخ می‌دادیم .ولی بدون اطلاع قبلی خانم کارشناسی که در برنامه قبل زمان داشته و اتهاماتی را به ما وارد کرده  دوباره  زمان اتهام زنی می‌دهند. این قاعده بازی (به اصطلاح بازی سیاسی محسوب کنیم) نیست .اگر قراز است بازی کنیم باید قوانین درست اجرا شود .اگر طرف مقابل خلاف قوانین بازی عمل کند ادامه دادن بازی خلاف عقل و منطق است . حتی ما بلافاصله ترک نکردیم بازهم اجازه دادیم این‌خانم صحبت کند ولی زمان طولانی به ایشان زمان داده شد و من به مجری ناعادل برنامه تذکر دادم که  تلفن را قطع کند ولی انجام نشد  و ما به این دلیل جلسه را ترک‌کردیم. 

زهرا شجاعی در ادامه خاطر نشان کرد؛  یک نفر توضیح بدهد شبکه افق به کجا وابسته است؟ بودجه آن  از کجا تامین می شود؟چه تفکری بر آن حاکم است؟چه نهادی با چه قدرتی یک شبکه را ایجاد کرده؟ 

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: تفکر حاکم بر صدا و سیما و شبکه افق "زن ستیز" است.

متن کامل گفت و گو روزشنبه منتشر می شود

منبع: سایت دیده بان ایران- هانیه احمدی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر