کد خبر: 125710
A

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس : ضرورت رفع تحریم‌ها به تیم مذاکره ابلاغ شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در داخل هیات حاکمه آمریکا اختلافات زیادی وجود دارد که این کشور را در موضع ضعف قرار داده و در هیات مذاکره کننده آمریکایی در وین هم بازتاب پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس : ضرورت رفع تحریم‌ها به تیم مذاکره ابلاغ شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در داخل هیات حاکمه آمریکا اختلافات زیادی وجود دارد که این کشور را در موضع ضعف قرار داده و در هیات مذاکره کننده آمریکایی در وین هم بازتاب پیدا کرده است.

ابوالفضل عمویی در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: دستورالعمل هیات مذاکره کننده ایرانی در وین، توافقی است که بر اساس آن همه تحریم‌ها برداشته شود؛ بنابراین توافق موقت در دستورکار جمهوری اسلامی ایران نیست. تلاش اصلی ما رفع تحریم ها است که هم به هیات مذاکره کننده ابلاغ شده و هم در قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌های مجلس آمده است. ماده هفت این قانون تاکید دارد که باید تحریم‌ها رفع شود و دولت گزارشی از رفع تحریم‌ها به مجلس ارائه و مجلس در مورد محدودیت‌های هسته‌ای تصمیم خواهد گرفت.

او در خصوص تغییر تیم مذاکره کننده آمریکایی، گفت: در داخل هیات حاکمه آمریکا اختلافات زیادی وجود دارد که این کشور را در موضع ضعف قرار داده و در هیات مذاکره کننده آمریکایی در وین هم بازتاب پیدا کرده است؛ لذا این تغییر و تحولات در تیم مذاکره کننده نشان دهنده مشکلات داخلی آنها است و مساله ما نیست. کسی که از سوی آمریکایی‌ها متنی را به ایران می دهد باید نماینده کل حاکمیت آمریکا باشد و ما هم این تعهدات را در صورتی مبنا قرار می دهیم که کل حاکمیت آمریکا را نمایندگی کند.

عمویی در خصوص مذاکره مستقیم با آمریکا، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، قبلا تجربه گفت و گوی مستقیم با امریکا را دارد. اما در ان دوره ها پس از گفتگوی مستقیم هم، آمریکا زیر بار تعهدات خود نرفته است و از مذاکره مستقیم فقط عکس و تصویری خواسته که بگوید ایرانی‌ها را به پای میز مذاکره آورده است؛ از این جهت نفس مذاکره مستقیم با آمریکا راه حل مشکلات نیست بلکه آن چیزی که باعث انتقاد اساسی ما به آمریکا بوده این است که رفتارش مبتنی با اصول حقوقی نیست و زیربار تعهداتی که پذیرفته، نمی‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دوره گذشته مذاکرات طولانی بین وزاری خارجه ایران و آمریکا رخ داده اما در زمان اجرای تعهدات رفع تحریمی برجام مانع ایجاد کردند؛ بنابراین موضوع مذاکره مستقیم را صرفا راه حل مسایل ایران و آمریکا نمی‌دانیم زیرا سابقه ای از بدعهدی و عدم تعهد را ایجاد کرده اند. و در حال حاضر هم از مطالبات هیات ایرانی این است که اگر توافقی شکل می گیرد، باید طرف آمریکایی پایدار بودن آن را ضمانت کند و این پایدار بودن منوط به این است که آنها نخواهند از توافق سواستفاده کرده و چند ماه بعد از آن خارج شوند؛ درحالی که آمریکا اعلام کرده نمی تواند تضمین کافی را در این زمینه دهد که همین امر روند مذاکرات را طولانی کرده است؛ آمریکا اول باید مسایل داخلی خودش را حل و بعد انتظارات خود را در برابر ایران مطرح کند.

عمویی خاطرنشان کرد: اگر طرف آمریکایی، تحریم‌ها را رفع و تعهدات خود را اجرا کند توافق هم به نتیجه می رسد، اما به نظر می رسد آمریکا اراده جدی برای این کار را ندارد. خواسته ما رفع تحریم ها به نحو موثر است و باید راستی آزمایی کنیم همچنین ضمانت از سوی آمریکا خواسته دیگر است. حفظ عناصر اصلی برنامه هسته‌ای هم در مذاکرات دنبال شده است. وقتی به محدودیت های سابق برجام باز می‌گردیم که مطمئن باشیم طرف مقابل تحریم ها را رفع کرده است و هیات مذاکره کننده تلاش می کند این خواسته ها را محقق کند اما چالش های داخلی امریکا هر تحلیلگری را درخصوص آینده توافق نگران می کند و رفع این نگرانی جزو وظایف هیات آمریکایی است تا همه طرف ها، نسبت به اجرای این توافق اطمینان حاصل کنند.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر