کد خبر: 125767
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

مولاوردی: طیفی در داخل ایران باور دارند که در دنیا عده ای علیه ما توطئه می کنند، بسیاری از سیاست ها در کشور بر اساس چنین نگاهی شکل می گیرد/ از کارشناس برنامه جهان آرا و عوامل آن شکایت کرده ایم/ در معاونت زنان هرگز هیچ مستشار خارجی را استخدام نکردیم

شهیندخت مولاوردی، معاون اسبق امور زنان و خانواده رئیس جمهور در واکنش به اتهامات برنامه جهان آرا به وبسایت دیده بان ایران: ما در داخل کشور یک گروه و طیفی را داریم که باور به این دارند که در دنیا یک عده‌ای نشسته‌اند و مدام علیه ما توطئه می‌کنند و متأسفانه بسیاری از سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز بر اساس چنین نگاهی شکل میگیرد و تولید می شود. این یک درد است که جریانی که امروز خود را به نام جوان انقلابی معرفی می‌کند و با خودی و غیر خودی کردن ها تقریبا همه کسانی که در دوران پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند و دلسوز کشور هستند را از چرخه حاکمیتی خارج کرده و ما امروز نگران هستیم که روزی برسد که دیگر کسی در دایره آنها باقی نماند به جز تعدادی افراد بخصوص که معلوم نیست با این تفکرات کشور و جامعه ما را به کجا خواهند برد

مولاوردی: طیفی در داخل ایران باور دارند که در دنیا عده ای علیه ما توطئه می کنند، بسیاری از سیاست ها در کشور بر اساس چنین نگاهی شکل می گیرد/  از کارشناس برنامه جهان آرا و عوامل آن شکایت کرده ایم/ در معاونت زنان هرگز هیچ مستشار خارجی را استخدام نکردیم

به گزارش سایت دیده بان ایران: هفته گذشته زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی میهانان برنامه جهان آرا بودند میهمانانی که آمده بودند تا پاسخ اتهامات برنامه هفته گذشته جهان آرا در شبکه افق و میهمانان آن را بدهند اما روال برنامه به ناگاه تغییر کرد، اینکه چگونه و چطور روال برنامه زنده تلویزیونی تغییر کرد را مدیران صداو سیما و تهیه کنندگان برنامه باید بدهند اما حرفی که کمتر شنیده شد؛ دلایل خروج دو میهمان برنامه زنده تلویزیونی بود اتفاقی کم سابقه در برنامه های زنده سیاسی؛ هفته گذشته شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی دلایل خروج خود از برنامه را به طور خلاصه شرح دادند. امروز دیده بان ایران مشروح گفت و گو و فیلم کامل آن را منتشر کرده است. 

متن کامل و مشروح گفت و گو را در ذیل می خوانید:

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ایران در دولت یازدهم و دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم در گفتگو با سایت دیده بان در پاسخ به این سوال که دلایل خروج شما از این برنامه چه بود، گفت: ما در ابتدای کار در معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای اجرای مفاد قانون برنامه پنجم توسعه بخصوص ماده ۲۳۰ نیاز به سازوکارهای جدیدی داشتیم زیرا آنچه که در معاونت تعبیه شده بود جوابگوی مطالبات و خواسته‌های جامعه و زنان در آن زمان نبود، به همین خاطر ما کارگروه‌های تخصصی را راه اندازی کردیم متناظر با چهارده محوری که در ماده ۲۳۰ برای معاونت امور زنان تعیین شده بود، از جمله کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به عنوان اتاق فکر - کارشناس برنامه جهان‌آرا هم اشاره کرد- بله این کارگروه‌ها اتاق فکر ما بودند اما اینطور نبود که هر تصمیمی که در این کارگروه‌ها گرفته می‌شد بلافاصله تبدیل به قانون و سپس اجرایی شود.  صحبت‌های این خانم (فاطمه شجاعی) نشان می‌دهد فارغ از اینکه نسبت به ساختار و ماموریتهای معاونت امور زنان و وظایف ذاتی دستگاههای متولی سررشته ای ندارد،  تا چه اندازه از روند قانون‌گذاری و اجرایی شدن آن در کشور هم بی‌اطلاع هست.

مولاوردی در ادامه افزود: کارگروه‌ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سلسله نشست‌هایی را طراحی کرد زیرا بر اساس گزارش های رسمی دریافتی شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان بودیم و بخصوص در بحث آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و خانواده که به مراتب اوضاع وخیم‌تر شده بود و به مرور شاهد زنانه شدن برخی آسیب‌ها شده‌ایم، مانند زنانه شدن فقر یا تانیث آن که البته پدیده ای جهانی است یا موضوع فحشا که متأسفانه همیشه انگشت اتهام به سمت زنان نشانه رفته است، در حالی که این موضوع یک امر دو طرفه بین مرد و زن است و در برابر هر زن خیابانی، مرد خیابانی را باید در نظر گرفت. همچنین با مشاغل کاذب و زیرزمینی و یا اشتغال در بخش غیررسمی روبرو بودیم و هستیم که سمت و سوی زنانه پیدا کرده است. در موضوع ایدز هم که خبر رسید در طول دو‌سال رشد ده برابری ابتلا به ایدز در میان زنان را داریم که یکی از عوامل آن می‌توانست تماس جنسی این زنان با همسران خود باشد که این همسران در خارج از منزل اقدام به روابط خارج از ارتباط زناشویی داشته‌اند و به همین دلیل ما نخستین جلسه از این سلسله نشست‌ها را به بررسی سلامت زنان و رفتارهای پر خطر؛ با تاکید بر ایدز اختصاص دادیم و نه طبق ادعای این خانم (فاطمه شجاعی) نشست حمایت از تن فروشی!. که با برخوردی که با اولین جلسه از این نشست‌ها انجام گرفت ما تصمیم گرفتیم باب این نشست‌ها را به کل ببندیم و دیگر ادامه ندادیم.

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر ادامه داد: در این جلسه قرار شد از سه منظر جامعه شناسی، پزشکی و حقوقی به بررسی سلامت زنان و‌ رفتارهای پرخطر با تاکید بر ایدز پرداخته شود و برای جلسات بعدی نیز تصمیم داشتیم از منظر مذهبی هم موضوع را مورد بررسی قرار دهیم اما این‌ها اصلا اجازه برگزاری ندادند و حتی ما به آنها گفتیم شما خودتان این موضوع را از منظر دینی و مذهبی بررسی و تبیین کنید ما هم از دستآوردهای شما استفاده خواهیم کرد. اما نه خودشان کاری انجام دادند و نه اجازه دادند دیگران کاری از پیش ببرند.

متأسفانه صداوسیما هرگز یک تریبون مستقل در اختیار جریان اصلاح طلبی قرار نداده است و قائل به چندصدایی نیست. در مقابل این ادعای آقای ثابتی که گفته‌اند من در برنامه جهان‌آرا به زنان اصلاح طلب تریبون داده‌ام اما آنها صحنه را ترک کرده‌اند و حاضر به پاسخگویی نشده‌اند باید بگویم، اولا ما با سازمان مکاتبه رسمی انجام داده‌ایم و درخواست خود را برای شرکت در این برنامه اعلام کرده‌ایم و آقای ثابتی اساساً یک مجری هستند و دستورات را باید اجرا کنند و نمی‌توانند برای خودشان جایگاهی بیش از این قائل شوند و در جایگاهی نیستند که به کسی تریبون بدهند یا ندهند. این برنامه هم قرار بود فرصتی برای ارائه پاسخ به اتهامات واردشده توسط ما باشد که متأسفانه با آن رفتار غیرحرفه‌ای روبرو شدیم و عملا زمانی که متعلق به ما بوده را مجددا در اختیار اتهام زنندگان قرار دادند.

مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان اضافه کرد: واقعیت این است که ما در داخل کشور یک گروه و طیفی را داریم که باور به این دارند که در دنیا یک عده‌ای نشسته‌اند و مدام علیه ما توطئه می‌کنند و متأسفانه بسیاری از سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز بر اساس چنین نگاهی شکل میگیرد و تولید می شود. این یک درد است که جریانی که امروز خود را به نام  جوان انقلابی معرفی می‌کند و با خودی و غیر خودی کردن ها تقریبا همه کسانی که در دوران پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند و دلسوز کشور هستند را از چرخه حاکمیتی خارج کرده و ما امروز نگران هستیم که روزی برسد که دیگر کسی در دایره آنها باقی نماند به جز تعدادی افراد بخصوص که معلوم نیست با این تفکرات کشور و جامعه ما را به کجا خواهند برد. از آقای جبلی ریاست محترم سازمان صداوسیما تشکر می کنیم که به درخواست ما جهت شرکت در برنامه جهان‌آرا پاسخ مثبت دادند، حتی ما درخواست شکایت مان از این برنامه و کارشناس این برنامه که یک هفته قبل از حضور ما، در یک ویژه برنامه اقدام به اتهام زنی های عدیده ای علیه ما کرده‌ بود را تا پیش از حضور در این برنامه به تعویق انداختیم و ثبت موقت کردیم، با این نگاه که با دادن فرصت پاسخگویی و دفاع به ما  نیازی به ادامه شکایت نباشد و اجحافی که شده بود جبران شود، اما متأسفانه با وجود رفتار غیرحرفه‌ای عوامل این برنامه، ادامه روند شکایت خود را در پیش گرفتیم. امیدواریم شکایت مان در این مورد در نهایت موجب پایان دادن به تکرار چنین رفتارهایی در سازمان شود.

وی درگفت: برداشتم از این برنامه و برنامه قبلی که کارشناسان هر دو برنامه اقدام به اتهام زنی کردند این است که هدف این دو برنامه بازخوانی و مرور دوباره‌ی اتهامات وارده به اینجانب بود، بخصوص اتهام دروغین برگزاری نشست حمایت از روسپی‌گری. در حالی که اگر در آن برنامه فرصت داده میشد قصد داشتم مطرح کنم که در مهرماه سال۹۹ اساسا از این اتهام تبرئه شده‌ام. در برنامه قبلی هم ‌ کارشناس اول مشخصا به بیان اتهاماتم در پرونده‌ی دادگاه کارکنان دولت پرداخته بود و کاملا روشن بود که متن از پیش آماده شده بود و او هم از روی متن صحبت می‌کرد و کارشناس دوم در این برنامه که وارد شد درباره پرونده ام در دادگاه انقلاب با موضوع اتهام در اختیار قراردادن اسناد طبقه بندی شده صحبت کرد. پس از تمام این اتفاقات تازه متوجه تعجب دوستان میشوم که می‌گفتند چطور ممکن است شبکه افق به شما چنین فرصتی برای دفاع و پاسخ داده باشد و ثابت شد که هدف این برنامه از پیش تعیین شده بوده و جز مرور پرونده‌ها و تخریبم نبوده است.

درباره اتهامی که این کارشناس ( حاجی حسینی) درباره من مطرح کرده مبنی بر این که در معاونت   معاهده ای بین‌المللی بدون تایید مجلس امضا شده، در حالی که این یک برنامه کشوری با سازمان ملل بوده و متن آن مربوط به دولت دهم می‌باشد، متن این برنامه کاری در همان دولت نوشته شده بود و مدت اجرای آن پنج سال بوده که اجرای چهار برونداد آن از سال ۹۰ تا ۹۳ انجام گرفته بود که ما برای امضا و اجرای برونداد پنجم که درباره موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود از طریق کمیته راهبری که در وزارت امور خارجه مستقر است و مسئول بررسی و تأیید چنین برنامه های کاری می‌باشد تحت فشار بودیم که نهایتا در خرداد سال ۹۳ متن این برنامه‌کاری شش ماهه که در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد تهیه شده بود بدون هیچ تغییری عینا به امضا رسید و همان روز عکس و گزارش امضای آن، هم بر روی سایت معاونت منتشر شد، در حالی که به دروغ ادعا دارند شش ماه پس از امضا موضوع این همکاری را کشف کرده‌اند!. مشابه این کارشناس غیرمطلع، خانم‌های مجلس نهم ما را متهم کردند که چرا موافقت مجلس را نگرفته‌ایم؟ ما هم به آنها گفتیم این برنامه همکاری مشترک با سازمان ملل بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر است و معاونت امور زنان ریاست جمهوری تنها یکی از شرکای اجرایی این برنامه بزرگ است و هفت دستگاه دیگر نیز در اجرای بخش‌های دیگر این برنامه کشوری مشارکت دارند و هیچ کدام از آنها از مجلس موافقتی دریافت نکرده‌اند. در ضمن تمام فرآیند این برنامه با موافقت کمیته راهبری مستقر در وزارت امورخارجه انجام گرفته که نهادهای نظارتی در این کمیته نماینده دارند. با تمام این توضیحات و پاسخ‌هایی که دادیم فکر میکردیم موضوع تمام شده اما انگار این موضوع به قوه‌قضائیه ارسال شده و برای من تشکیل پرونده داده‌اند و در نهایت برای اتهام در اختیار قرار دادن اسناد طبقه‌بندی شده تفهیم اتهام شدم.  بعنوان دانش آموخته حقوق بین الملل که چندین واحد معاهدات بین المللی پاس کرده ام خیلی عجیب بود که این کارشناس این برنامه کاری را یک معاهده بین‌المللی عنوان کرد!. وزارت امور خارجه هم تأکید داشت نباید به چنین پروژه‌های مشترکی اعتبار حقوقی بالایی داده شود و نیازی به ارجاع و دریافت موافقت از مجلس نیست و قبلش هم در چهار برنامه کشوری که اجرا شده و در برنامه ششم کشوری که هم اکنون در دست اجراست چنین اتفاقی نیفتاده است. در نهایت هم با مداخلات زنان مجلس نهم و تخریب‌های آنها امروز معاونت امور زنان از این پروژه همکاری کنار گذاشته شده است و دستگاه‌های دیگر به این همکاری ادامه می‌دهند و جالب است که این دستگاه‌ها هیچ تاییدیه ای هم از مجلس دریافت نکرده‌اند. متأسفانه امروز زنان ما از این همکاری و بهره مندی از منابع مالی که حق کشور ماست بعنوان عضو سازمان ملل که حق عضویت می پردازد، حذف و محروم شده‌اند.

مولاوردی درباره پروژه همکاری با سازمان ملل افزود: این خانم (حاجی حسینی) اتهام ارائه گزارش توسط معاونت امور زنان درباره‌ی وضعیت زنان ایران به سازمان را تکرار کردند و گفتند چنین گزارشی به شکل یک اطلس به سازمان ملل ارسال شده. حتی خانم آلیا که یکی از اعضای ستاد آقای رئیسی در سال۹۶ بودند با شعار «دولت کرامت»، در عین بی اخلاقی درباره این اتهام کذب ادعا کرده بودند، سازمان ملل می‌خواهد با توجه به این گزارش که وجود آن صرفاً مورد ادعای این خانم و جریانشان می‌باشد، زنان مطلقه‌ی ایرانی را برای کار به آنتالیا اعزام کند!. تمام نامه‌نگاری‌های ما با سازمان ملل در قالب این پروژه همکاری کاملا مشخص و روشن است در حالی که حتی یک کلمه به عنوان «گزارش» به پیوست این نامه ها به دفتر این سازمان ارسال نشده و تنها همان متن «قراردادهای منعقده» پیوست شده اند و مرکز پژوهش‌های مجلس هم به طور کامل این مورد را تأیید کرده است.

اتهام دومی که این خانم مطرح کرده‌اند استخدام مستشار خارجی است که البته متن این قرارداد تیپ و مشترک است و چنین گزینه‌ای در متن این برنامه کشوری برای همه شرکای اجرایی همواره وجود دارد که سازمان ملل هم بودجه جذب مستشار را پرداخت میکند، اما ما در معاونت هرگز هیچ مستشار خارجی را استخدام نکردیم و این پروژه اصلا شش ماهه بود و هدف ما هم دریافت بودجه مختص این برونداد بود. یک جدول برنامه‌های عملیاتی شده ارائه داده‌ایم که اتفاقا ما در برابر گزینه جذب مستشار خارجی اقدام دیگری را انجام داده‌ایم که سازمان ملل هم با وجود این اقدام ما و عدم جذب مستشار خارجی هرگز در ادامه برنامه خللی وارد نکرد و این نشان می‌دهد هیچ گونه جذب نیروی خارجی انجام نگرفته است. این خانم و همفکرانشان چنان درگیر تئوری توهم توطئه هستند که برای تحقق اهداف سیاسی خود اتهاماتی را عنوان میکنند که گویا نهادهای امنیتی در این کشور هیچ نظارتی ندارند و این خود ضعیف جلوه دادن دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی محسوب میشود. این به اصطلاح کارشناس در برنامه جهان آرا بارها به بودجه‌های رنگین اشاره کردند، در حالی که هزینه کرد مالی معاونت روشن و شفاف است و مورد بررسی دقیق سازمان بازرسی کل کشور هم قرار گرفته است و امثال این خانم برای خودشان بهتر است ادعاهای واهی خود را مستند ارائه کنند. ایشان حتی تکرار اتهام صرف بودجه های رنگین را  برای سفر مطالعاتی فنلاند که در چارچوب همین پروژه انجام شده را دارند که برای بررسی اقدامات مثبت کشور فنلاند در زمینه فرزندآوری و سیاستهای ازدیاد جمعیت به این کشور اعزام شدند که هزینه آن را هم از همان بودجه پروژه همکاری با سازمان ملل پرداخت کردیم و یک ریال از بیت المال صرف نشد. این‌ها اگر میخواهند بودجه‌های رنگین را ببینند بهتر است بروند و گزارش بودجه‌های هنگفتی را که در دولت‌های نهم و دهم اختصاص داده میشد بررسی کنند. فقط در یک نمونه برای یک طرح پژوهشی که در نهایت هم به نتیجه مشخصی نرسیده بود بودجه بسیار زیادی را تخصیص داده بودند که به جرأت می‌توانم بگویم اعتبار همین یک پروژه پژوهشی بودجه کل یکسال معاونت در زمان ما بوده.

این کنشگر سیاسی اصلاح طلب در مورد اتهام دیگری که به او زده بودند می‌گوید: بحث اجرای طرح عقیم سازی زنان خیابانی معتاد متجاهر مبتلا به ایدز، که به شروع این داستان اشاره می کنم که پس از پایان یکی از نشست های مشترک معاونت امور زنان و وزارت بهداشت یکی از خبرنگاران هم از دکتر قاضی‌زاده هاشمی(وزیر وقت بهداشت) و هم از من درباره راهکار ارائه شده توسط یکی از کارشناسان در مورد عقیم سازی زنان معتاد خیابانی سوال پرسید که هر دوی ما در جواب گفتیم چنین برنامه ای در دستور کار دولت نیست و من اشاره کردم که برای رفع چنین معضلی باید علت و ریشه‌های وجود این مشکل را نشانه برویم و نه معلول را که اساساً زنان بیکار و خیابانی و معتاد نداشته باشیم تا محبور به فروش نوزادان در شکم خود شوند. فردای همان روز دیدم روزنامه‌های جریان مقابل منظور من از توجه به ریشه‌های معضل زنان خیابانی را به عقیم سازی تعبیر کرده بودند که این یک اقدام غیر اخلاقی و غیرحرفه‌ای در حوزه رسانه محسوب می‌شود و به رغم اقدامات پس از آن و تکذیب ها و توضیح های مکرر، این تخریب همچنان ادامه دارد و این اتهام مرتبا بازتولید، تکرار و زنده می شود.

منبع: سایت دیده بان ایران - هانیه احمدی 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر