کد خبر: 125855
A

عضو هیأت علمی پژوهشگاه زن و خانواده : باید الگوی مناسب اشتغال زنان تعریف شود/ زنان تعادل اشتغال در کشور را به هم ریخته‌اند

سمیه حاج اسماعیلی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه زن و خانواده،در سمینار «شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های الگوی مطلوب اشتغال بانوان از دیدگاه اسلام» در جمع طلاب این مؤسسه به مؤلفه‌های الگوی اشتغال زنان اشاره کرد و گفت: از جمله مؤلفه‌های الگوی اشتغال زنان. تناسب شغل با ویژگی‌های روحی و روانی زن است و کار زنان در بیرون از خانه نباید به هیچ وجه با کار زن در خانه تداخل داشته باشد و بر آن تأثیر منفی بگذارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه زن و خانواده : باید الگوی مناسب اشتغال زنان تعریف شود/ زنان تعادل اشتغال در کشور را به هم ریخته‌اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سمیه حاج اسماعیلی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه زن و خانواده،در سمینار «شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های الگوی مطلوب اشتغال بانوان از دیدگاه اسلام» در جمع طلاب این مؤسسه به مؤلفه‌های الگوی اشتغال زنان اشاره کرد و گفت: از جمله مؤلفه‌های الگوی اشتغال زنان. تناسب شغل با ویژگی‌های روحی و روانی زن است و کار زنان در بیرون از خانه نباید به هیچ وجه با کار زن در خانه تداخل داشته باشد و بر آن تأثیر منفی بگذارد.

وی بیان کرد: جنبه‌های مثبت حضور زنان در جامعه عبارتند از بهبود وضعیت فرهنگی خانواده‌ها، رفاه خانواده و بهبود موقعیت فرزندان از نظر تحصیلی، رضایت روحی روانی زنان و اعتماد به نفس آنان، اما همه موارد ذکر شده منوط به این است که اشتغال زن منجر به پیامدهای منفی نگردد. پیامدهای منفی از قبیل ضعف در تربیت روحی و روانی فرزندان، کاهش فرزندآوری، خستگی کار مضاعف، نارضایتی همسران، کاهش نرخ باروری و بیکاری مردان.

حاج اسماعیلی با اشاره به زنانه نبودن برخی فرصت‌های شغلی موجود برای زنان، اظهار کرد: زنان با انتخاب شغل‌های مردانه تعادل اشتغال را در جامعه به هم ریخته‌اند، در حالی که اولویت برای زنان، اشتغال در درون خانه و نقش خانه داری، همسری و مادری است.

وی ادامه داد: اشتغال زنان از ضرورت‌های جامعه مدرن است، ولی یک پدیده چند وجهی است، از این رو باید جواب چند سوال مشخص گردد. چه عواملی باعث می‌شود زنان به اشتغال روی بیاورند؟ پیامدهای اشتغال چیست؟ و الگوی مطلوب اشتغال زنان چیست؟

حاج اسماعیلی با اشاره به عواملی که باعث روی آوردن زنان به اشتغال می‌گردد، افزود: زنان در بازار کار نیروهای مطیع تر، کارایی بیشتر، با کیفیت تر، دارای مهارت‌های ارتباطی بیشتر و حقوق کمتر هستند و این عوامل باعث رونق یافتن اشتغال زنان در بازار کار شده است.

وی اذعان کرد: اشتغال زنان دارای پیامدهای منفی از جمله: فشار روانی و جسمی مضاعف بر زنان، افزایش سن ازدواج، تغییر در هنجارهای اخلاقی و افزایش طلاق است.

حاج اسماعیلی ادامه داد: در ارائه الگوی اشتغال باید تناسب و اولویت داشتن خانواده برای زنان در نظر گرفته شود. همچنین حضور زن در عرصه‌های اشتغال باید با رعایت عفاف و ضوابط شرعی باشد و شغل زن نباید منافاتی با مصالح خانواده داشته باشد، از همه مهم‌تر اینکه رضایت و اجازه مرد در مسئله اشتغال زن باید مد نظر قرار بگیرد. ضمن اینکه ارزش کار خانگی باید لحاظ گردد و شغل سنگین از حیطه مشاغل زنان خارج گردد، اولویت‌های همسری و مادری در نظر گرفته شود، ساعات اشتغال زنان به صورت ساعات شناور و پاره وقت تنظیم شود و در کنار همه موارد نگرش‌ها باید اصلاح گردد و سیاست‌هایی دولت در این زمینه باید اتخاذ نمایند.

اشتغال زنان؛ مزیت ها و آسیب ها | اسلامی چه الگویی را پیشنهاد می دهد

رمضانیان: نیازمند الگوی مطلوب اشتغال زنان هستیم

در پایان خانم رمضانیان ضمن جمع بندی مباحث با اشاره به نقش تاریخ ساز زنان در گذشته از منظر دین مبین اسلام و اهمیت نقش آفرینی آنان در جامعه سازی اسلامی که مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی و مهدوی است، گفت: بنا بر فرموده امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) "زن انسان ساز است." پس زن به عنوان محور اصلی در خانواده که مهمترین رکن جامعه می‌باشد باید به وظیفه انسان سازی و تربیت نسل جوان متعهد و موّحد برای ساختن تمدن نوین اسلامی بپردازد، لذا بی شک نیازمند یک الگوی مطلوب برای اشتغال زنان هستیم تا به این رسالت مهم آسیبی وارد نسازد.

منبع: حوزه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر