کد خبر: 126033
A

مصباحی مقدم: به جز ۲ اصل "ولایت فقیه" و "جمهوریت نظام" سایر اصول قانون اساسی قابل بازنگری‌اند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظام پارلمانی کمک می کند که جایگاه مجلس بسیار رفیع شود و بنیه کارشناسی مجلس بسیار بالا رود.

مصباحی مقدم: به جز ۲ اصل "ولایت فقیه" و "جمهوریت نظام" سایر اصول قانون اساسی قابل بازنگری‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 موضوع بازنگری در قانون اساسی مطرح کرد و حالا محمدرضا باهنر گفته «اصل ۱۷۷ قانون اساسی، موارد اصلاح قانون اساسی را مشخص کرده است. با اذن و اراده رهبری، مجلسی به نام بررسی مجدد یا بازنگری در قانون اساسی تشکیل می‌شود.»

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با سایت فردا نزدیک به قالیباف درباره موضوع بازنگری در قانون اساسی گفت: هر گونه تغییر در قانون اساسی نیازمند به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی است. با دستور رهبر معظم انقلاب، مجلس بازنگری در قانون اساسی شامل اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، روسای قوا، اعضای شورای نگهبان و سایر افراد ذکرشده در قانون اساسی تشکیل می شود تا برخی اصول مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: 2 اصل "ولایت فقیه" و "جمهوری بودن نظام" قانون اساسی امکان تغییر ندارند بنابراین سایر اصول قابل اصلاح و قابل تغییر هستند اما اینکه چه اصولی تغییر کند بستگی به نظر رهبر معظم انقلاب دارد. احتمال می دهم یکی از مسائلی که قابل اصلاح و تغییر است، مسئله ساختار اجرایی کشور است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: هم اکنون ساختار اجرایی کشور "دوگانه ریاستی-پارلمانی" است که یک ناهماهنگی هایی اینجا طبعا پدید می آید. ساختار اجرایی برخی کشورهای مثل ترکیه ریاستی است یعنی حول رئیس جمهور می گردد، در بعضی کشورها مثل ایتالیا نیز ساختار حکومتی شان مجلس محور است.

وی ادامه داد: با توجه به سخنان چند سال قبل رهبر معظم انقلاب در کرمانشاه، امکان دارد در زمانی دور ساختار نظام پارلمانی شود. اگر نظام پارلمانی بخواهد باشد، نیازمند وجود احزاب قوی، قدر و فراگیر و احتمالا دو مجلسی شدن است. با این توضیح که احتمال دارد یک مجلس دوم یا مجلس سنا هم در نظام پارلمانی تعریف شود.

این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: اگر نظام پارلمانی باشد و براساس فعالیت احزاب شکل بگیرد، کار شورای نگهبان بسیار سبک می شود چون خود احزاب یک فیلتر هستند و طبعا بنای آنها بر این است که براساس قانون اساسی و اسناد بالادستی فعالیت کنند، اگر تخلف کنند و از آن چارچوب خارج شوند، علی القاعده به دادگاهی همچون دادگاه قانون اساسی در برخی کشورها ارجاع می شوند. در این صورت خود احزاب به‌گزینی می کنند، یعنی آنها ضمن کاردسازی، کسانی را انتخاب می کنند که از کارنامه و سوابق درخشان با توانایی بالایی برخوردار باشند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: نظام پارلمانی کمک می کند که جایگاه مجلس بسیار رفیع شود و بنیه کارشناسی مجلس بسیار بالا رود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر