کد خبر: 12647
A
محمد سلامتی در مصاحبه تفصیلی با "دیده‌بان ایران":

نظر اکثریت اصلاح طلبان حمایت از روحانی است؛ بحث آلترناتیو موضوعیت ندارد/ اعضای سازمان مجاهدین انقلاب درپی تشکیلات جدید هستند/ دراوایل انقلاب تنها تفکر اقتصادی مناسب، تفکرخط امامی‌ها و چپ‌ها بود

جمع ایثارگران یک تشکیلات جدید ومستقلی است که ازنیروهای متعهد وصاحب انقلاب تشکیل شده است؛ اما این تشکل ربطی به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ندارد. درمورد احیاء سازمان، ازآن جا که اقدامات انجام شده به نتیجه مثبتی نیانجامیده است برخی از دوستان سازمانی درپی تشکیلات جدید هستند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند

نظر اکثریت اصلاح طلبان حمایت از روحانی است؛ بحث آلترناتیو موضوعیت ندارد/ اعضای سازمان مجاهدین انقلاب درپی تشکیلات جدید هستند/ دراوایل انقلاب تنها تفکر اقتصادی مناسب، تفکرخط امامی‌ها و چپ‌ها بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شرایط و چگونگی کنشگری و سیاست‌ورزی تحول خواهان در دوران پس از رحلت آیت الله هاشمی، ترجیع بند این روزهای محافل سیاسی و رسانه‌ای است؛ در این رابطه به سراغ «محمد سلامتی» دبیرکل سابق سازمان مجاهدین انقلاب رفتیم تا تحلیلش را جویا شویم؛ سلامتی که در دوره جدید عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان نیز شده است پیرامون سازوکار تعبیه شده در این شورا نیز صحبت کرد؛ وی همچنین رد صلاحیت روحانی در انتخابات 96 را بعید دانست؛ سلامتی که سابقه وزارت در دولت‌های سالهای نخست انقلاب را در کارنامه دارد، گریزی هم به تفکر غالب دولتمردان آن مقطع زد و انتساب واژه «سوسیالیسم اسلامی» به خط امامی‌ها و چپ‌ها را از ناحیه طرفداران اقتصاد سرمایه داری آنهم از نوع بی در و پیکرش دانست.

 

محورهای مصاحبه  پایگاه خبری و تحلیلی دیده‌بان ایران با محمد سلامتی به قرار ذیل است:

*فقدان آیت‌الله هاشمی بر توان سیاسی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون لطمه وارد می‌کند

*نباید فراکسیون امید را اپوزیسیون تلقی کرد؛ آنها روز به روز بهتر می‌شوند

*در ترکیب جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان، نقش احزاب برجسته شده است

*نظر اکثریت اصلاح طلبان حمایت از روحانی است؛ بحث آلترناتیو موضوعیت ندارد

* بعید میدانم روحانی رد صلاحیت شود؛ رسانه‌هایی که از رد صلاحیت او سخن می گویند، آرزوهایشان را منعکس می‌کنند 

*مجمع ایثارگران ارتباطی با سازمان مجاهدین انقلاب ندارد

* اعضای سازمان مجاهدین انقلاب درپی تشکیلات جدید هستند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند

*طرفداران اقتصاد سرمایه داری بی در و پیکر، واژه سوسیالیسم اسلامی را به خط امامی‌ها منتسب کرده بودند

* دراوایل انقلاب تنها تفکر اقتصادی مناسب، تفکرخط امامی‌ها یا چپ‌ها بود

 

متن کامل مصاحبه تفصیلی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با محمد سلامتی به شرح ذیل است:

 

دیده بان ایران: برخی معتقدند پس از رحلت آیت الله هاشمی، کنشگری و سیاست ورزی طیف تحول خواه اعم از اصلاح طلبان و اعتدالیون با خلل و موانع عمده مواجه خواهد شد و در مقابل برخی دیگر اعتقاد دارند که آیت الله هاشمی در این اواخر صرفا یک نماد سیاسی بود که در بافت انتصابی قدرت جایگاه مقربی نداشت، از اینرو فقدان ایشان خللی در روند حرکتی تحول خواهان ایجاد نخواهد کرد؛ ارزیابی جنابعالی در این رابطه چیست؟

 

سلامتی: مرحوم آیت الله هاشمی به عنوان کسی که درتمام زیر و بم‌های انقلاب ومسائل مختلف کشور حضور فعال داشته است،دارای شخصیتی تاثیر گذار شده  بود. اوظرفیتی راکسب کرده بود که درمعادلات سیاسی سرنوشت ساز شد. درسال‌های اخیر بیش از گذشته اصلاح طلبان واعتدالیون از این ظرفیت بهره برده‌اند ،لذا بی‌تردید نبودن وی لطمه‌ای برتوان سیاسی اصلاح طلبان واعتدالیون وارد می‌کند. اما تجربه ثابت کرده است که چنین خلاء‌هائی باهمت دیگران به تدریج تاحدود زیادی جبران می‌شود،چون اصولاجریان‌های فکری به شخص متکی نیستند.

 

دیده بان ایران: ارزیابی جنابعالی از عملکرد فراکسیون امید چیست؟ به نظر می‌آید اعضای آن بیش از حد تحفظ و محافظه کاری پیشه می‌کنند؛ از سویی دیگر برخی معتقدند که این نوع رفتار اعضای فراکسیون امید منبعث از یک بلوغ سیاسی است که هدفگذاری‌اش را بازیابی جایگاه اصلاح طلبان در درون حاکمیت تعریف کرده است؛ تحلیل جنابعالی چیست؟  

 

سلامتی: فراکسیون امید اپوزیسیون نیست،بلکه دردرون حاکمیت وجزئی از آن  است. من فکر می‌کنم حرکت این فراکسیون روز به روز بهتر وپخته تر شده و می‌شود. ضمنا نباید پرهیز از سروصدای بی حاصل را محفظه کاری تلقی کرد؛ گرچه کم تحرکی راهم نباید به حساب پختگی وبلوغ سیاسی گذاشت.

 

81976267-70544192

 

دیده بان ایران: برخی اعضای شواری هماهنگی اصلاح طلبان که پیش‌تر از منتقدان سازوکار شورای عالی اصلاح طلبان بودند، در روزهای اخیر اعلام داشته‌اند که رفتار این شورا تعدیل شده و چربش و رجحان نظرات فردی بر نظرات حزبی در این شورا از بین رفته است؛ به طور کلی ارزیابی تان از عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان چیست؟ انتقادات احزابی نظیر اعتماد ملی، مردمسالاری و چند حزب دیگر به سازوکار شورای عالی را تا چه اندازه مطابق با منطق و واقعیت کنشگری سیاسی می دانید؟ برخی معتقدند آن احزاب منتقد نباید توقع داشته باشند که نقش و آرای شخصیت های کلیدی و متنفذ اصلاح طلب با نقش و آرای احزاب و تشکل های موسمی و خانوادگی برابر انگاشته شود، نظر شما چیست؟

 

 

سلامتی: کسانی که درمورد ترکیب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان انتقاد داشتند،عمدتا ازروی دلسوزی وبراساس ضرورت تاکید برتقویت تحزب بود. به همین علت درترکیب جدید این خواسته درنظر گرفته شد واکثریت اعضاء از احزاب شدند. اکنون این شورا موقعیت ممتازی نزد اصلاح طلبان پیدا کرده است.این خود گام بلندی به جلو درجهت وحدت عمل اصلاح طلبان است.این شورا درانتخابات سال گذشته خوب عمل کرد؛ امید داریم درانتخابات سال آینده نیز عملکرد خوبی داشته باشد.

 

دیده بان ایران: طرح موضوع تعیین آلترناتیو برای آقای روحانی از سوی اصلاح طلبان در انتخابات 96 را تا چه اندازه مفید می دانید؟ آیا این امر، انسجام پایگاه رای اصلاح طلبان را مخدوش نمی‌کند؟ البته برخی هم معتقدند حمایت تمام و کمال اصلاح طلبان از فردی همچون روحانی که خاستگاه و شناسنامه‌ای اصولگرایانه دارد، برای پرستیژ و شان سیاسی اصلاح طلبان چندان مطلوب نیست؛ نظر شما چیست؟ 

 

سلامتی: درحال حاضر اکثریت قریب به اتفاق اصلاح طلبان نظرشان حمایت ازروحانی درانتخابات ریاست جمهوری سال آینده است؛ لذا بحث آلترناتیو موضوعیت ندارد. اما مطابق روال انتخابات گذشته صحبت ازکاندیدای دوم به منظور آمادگی برای مقابله با پیش آمدهای غیرمنتظره هست. البته اگر شرایط صد درصد رقابتی برای اصلاح طلبان هم فراهم بود، امکان داشت کاندیدای اصلی اصلاح طلبان یک اصلاح طلب باشد. البته علت اینکه اصلاح طلبان ازآقای روحانی حمایت می‌کنند این است که  گرچه آقای روحانی خود را اصولگرا می‌داند، ولی  برنامه  وی  یک برنامه اصلاح طلبانه است.

 

دیده بان ایران: به طور کلی اگر امر بر تعیین کاندیدای جایگزین دایر شود، مناسبترین گزینه را کدام فرد می دانید؟ در روزهای اخیر اسامی آقایان جهانگیری، نجفی و عارف مطرح شده است، ارزیابی تان از این اشخاص چیست؟

 

سلامتی: همانطور که اشاره کردم چون تقریبا اصلاح طلبان تصمیم شان برحمایت از روحانی است (گرچه هنوز مصوب نشده است) گزینه دیگر موضوعیت ندارد. افرادی هم که مطرح می‌شوند نظرات شخصی مطرح کنندگان  است.

 

دیده بان ایران:  در روزهای اخیر رسانه‌های جناح محافظه کار از احتمال رد صلاحیت روحانی در انتخابات 96 سخن گفته‌اند؛ آنها در این رابطه به سخنان اعضای شورای نگهبان مبنی بر اینکه صلاحیت رییس جمهور مستقر هم باید احراز شود، استناد کرده‌اند؛ به نظر شما آیا امکان رد صلاحیت روحانی وجود دارد؟ 

 

سلامتی: من بعید میدانم روحانی رد صلاحیت شود. رسانه‌هایی که اشاره کردید، بیشتر آرزویشان را دراین زمینه منعکس می‌کنند؛ چون آن‌ها واقفند درعرصه رقابت با آقای روحانی کم می‌آورند.

 

دیده بان ایران: در نخستین ماه های روی کار آمدن دولت یازدهم، شما طی مصاحبه‌ای از احتمال آغاز به کار «سازمان مجاهدین انقلاب» سخن گفتید؛ حتی گفتید چنانچه شرایط مهیا نشود آمادگی دارید در قالب تشکل جدیدی به فعالیت بپردازید؛ این موضوع به کجا رسید؟ آیا درخواستی برای احیاء سازمان به کمیسیون ماده 10 ارائه داده‌اید؟ یا آیا برای فعالیت در قالب تشکل دیگری اقدام خاصی را کرده اید؟ برخی می گفتند مجمع ایثارگران اصلاح طلب که آقای «عرب سرخی» هم عضو آن هستند، بدل سازمان مجاهدین انقلاب است که البته آقای «پروازی» سخنگویشان این موضوع را نفی کرد؛ به طور کلی یک توضیح در این رابطه ارائه بفرمایید؟

 

سلامتی: مجمع ایثارگران یک تشکیلات جدید ومستقلی است که ازنیروهای متعهد وصاحب انقلاب تشکیل شده است؛ اما این تشکل ربطی به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ندارد. درمورد احیاء سازمان، ازآن جا که اقدامات انجام شده به نتیجه مثبتی نیانجامیده است  برخی از دوستان سازمانی درپی تشکیلات جدید هستند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند؛ اما خود من علیرغم علاقمندی به کار حزبی، به دلیل درگیر شدن درکار فکری و مطالعاتی فعلا دراین زمینه امکان کمک برایم فراهم نیست.

 

دیده بان ایران: سازمان متبوع شما زمانی نماینده تفکر چپ اسلامی بود؛ برخی معتقدند مشکلات ساختاری عدیده کشور در حوزه اقتصادی میراث همان تفکر است؛ از سویی دیگر برخی اعتقاد دارند اگر سوسیالیسمِ اسلامیِ مهندس موسوی نبود، اداره جنگ و رفع بحران‌های سالهای اولیه انقلاب ناممکن بود؛ تا چه میزان انتقاداتی که به تفکر رایج در آن دوران مطرح می‌شود را منطبق با واقعیات می‌دانید؟ آیا تفکر چپ اسلامی در عصر سلطه لجام گسیخته سرمایه سالاری به مِحاق رفته است؟

واژه «سوسیالیسم اسلامی» برای معرفی تفکر اقصادی دولتمردان اوایل انقلاب درست نیست؛ این واژه و شبیه آن را، طرفداران اقتصاد سرمایه داری آنهم ازنوع بی در و پیکرش علیه خط امامی‌ها وبه تعبیر شما چپ‌ها به کار می‌بردند. اگرتفکر چپ اسلامی نبود اداره جنگ ومدیریت بحران ناممکن بود،چرا که ایده‌آل دلال‌ها در شرایط کمبود، در رها کردن قیمت‌ها وعدم قیمت‌گذاری، عدم مدیریت عرضه وتقاضا ، عدم سهمیه بندی درموارد لازم و....بود. آن‌ها درچنین شرایطی می‌توانستند سودهای کلانی به جیب بزنند به همین دلیل تقریبا همه کشورها درشرایط جنگی وحتی تا مدت‌ها بعد از جنگ سیاست کنترلی را درعرصه اقتصادی اعمال کرده‌اند. البته  در اینجا  فقط به این نکته اشاره می‌کنم که هر تفکر اقتصادی می‌تواند درشرایط خاصی سودمند واقع شود و گاهی نیز آمیزه‌ای ازتفکرات مختلف سودمند است. دراوایل انقلاب تنها تفکر اقتصادی مناسب، تفکرخط امامی‌ها یا چپ‌ها بود که به اقتصاد کنترلی معتقد بودند و دربرنامه اول انعکاس یافت.

گفت و گو: حسین سلمانی 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر